Hei!
Usikker på om dette er riktig fora, men regner med at dere har en del erfaring når det kommer til å ta MC-lappen. Jeg har meldt meg på første kurset nå i Mai, og lurer på om det er noen her inne som kan gi noen anbefalinger om hva som er lurt, og kanskje ikke så lurt, i prosessen med å ta lappen.
Takknemmelig for alle tilbakemeldinger dere måtte ha
Mye fornuftig fra
@Henrik C .
Jeg tok A-lappen i mai 2017. Allerede før første kurs hadde jeg kjøpt meg MC. Det var et godt psykologisk 'pressmiddel' for å stå på. Siden jeg hadde den parkert i en større fellesgarage brukte jeg den til trening på krypkjøring. Sørg for at MC'en har ABS. Det kan være greit å ha, men vil også påvirke prisen. Dette ble påbudt ved 2017. Jeg kjøpte en eldre fra 98, som selvfølgelig ikke har ABS, og det går fint.
Jeg hadde Svein Svendsen som kjøreskole. Disse var seriøse og flinke. God kjøregård og gode sykler. De hadde også en avtale med Bullfighter om "startpakke". Veldig greit med eget utstyr. Det var veldig bra en dag det regnet som #¤%&§. De som hadde låneutstyr ble våte som katter og hadde sikkert en cm vann i støvlene. Jeg var helt tørr....
Når du har vært gjennom noen grunnkurs, kan du kjøre med L. Da må du ha en ledsager som har hatt A-lappen i minimum fem år (sammenhengende). Som Henrik C skriver så er det bedre med noen timer for mye enn å stryke. Jeg anslo at en stryk ville koste meg (fort) 10,000. Med en stryk får du 14 dager 'karantene', pluss at du selvfølgelig må ha noen timer med kjørelærer. Så kommer den nye oppkjøringen hvor du skal betale leie av sykkel, og timebetaling til kjørelærer og sensor. Selvfølgelig er det veldig lurt med en oppvarmingstime før oppkjøring. Og så kommer selve jokeren; Hvor raskt kan du få den nye timen?
Selve (første?) oppkjøring kan du bestille etter at du har bestått teorien. Bestå den og book en time. Det er et skudd i blinde, men snakk om det med kjørelærer. Han vil nok kunne dra deg i land og ta sikte på den dato du har fått oppkjøring på. Min kjørelærer var flink der.
Får du deg en "kjørekompis" så vil jeg på det sterkeste anbefale deg kurset til Førerutvikling.no (
https://www.forerutvikling.no/ ). Her kan du "kjøre med L". Dette er førerkurs hvor du vil få hjelp av proffe instruktører og de vil komme med gode tips og råd. De har egen kjøregård og vil kunne hjelpe deg med utfordringer her. Dette er kurs også for de som er erfarne. De legger nivået opp til deg.
Krypkjøring går ann! Husk det. Heksekunsten er tren, tren og tren. Det ER nyttig.
Lykke til!
Kom gjerne med oppdateringer!
(og spørsmål)
8- )