Det har blitt gjort godt arbeide på den forsterkning på ramma di den ser original ut. Har du også forsterkninger på svingarmsinnfestinga? Det er enkelt å montere hvis du kan sveise. Kjøp bare delene til en nyere modell når du skal skifte lager i svingarmen, du trenger aksel og skruene. Brakettene lager du selv. Pass på å montere smørenippler når du først er i gang.
Vis vedlegg 235926
Vis vedlegg 235928
Jeg husker heller ikke når de forskjellige forbedringene kom på disse syklene, men jeg har en masse referanselitteratur så om det er noe du lurer på kan jeg slå opp i bøkene.
Jeg kjører fordeler ennå, synes det er en gøyal detalje. Jeg greide å bøye foedelerakslingen for noen år siden. Det blei litt vrient å stille stifta, åpna ca 0,3 på den ene sylinderen og rundt 1 mm på den andre. Men motoren starta og gikk "greit". Fikk retta akselen i en dreibenk med måleur og lita bly klubbe seinere. Jeg har opplevd at fordeleren løsner, fikk varmskjæring på motorveien i Danmark. Fordeleren stod på max fortenning. Jeg synes å huske at jeg fila vekk materiale i splitten på klemringen slik at den klemmer bedre fast. Nå er det problemer med oljelekasjer fra o-ringen på fordeleren.
Jeg har en plan om å bygge inn elektronisk tenning i fordelerhuset.
Jeg bytta glidelageret på venstre side av veiva for mange år siden, det har holdt godt til nå. Vurderte å bytte til nålelager, men det blei for mye å bytte; Veiv, høyre del av motorblokka, registerdeksel. Da er det like greit å kjøpe en hel Daytona motor. På venstresida av veiva, der belastningene er størst, bytta jeg fra kule til rulle-lager. Det tåler litt mere julig og er "bolt-on".
Jeg har ikke hatt andre problemer med girkassa enn at den hopper ut av gir, det var bare å bytte sjaltegafflene, de så ikke slitt eller skada ut, og gir velgeren? (gear selector?) med forsterkning. Gir velgeren var original del. Men det er greit å vite at det finnes en kilde til gir deler.
Jeg har kjøpt alt av deler hos Classic motorcycles på Sem utafor Tønsberg.
Hjem (classicmotorcycles.no) Geir som driver sjappa sammen med familien har holdt på med gammalt engelsk siden 80 tallet. Han reparerer, selger og kjører racing med klassiske sykler.