My box (oppdatert 28.okt 2014)

Medlem
31. aug. 2013
Innlegg
919
Sted
Rogaland
Hei folkens.
Har vært medlem på sonen nå i ca 3 mnd, og det vil vel være på sin plass med en presentasjon av meg og mine ur. Jeg er 30år og fra Sandnes. Jeg har alltid vært fascinert av vakker mekanisk utførelse, alt fra klokker til større utførelser som eiffeltårnet. Selv om jeg var intressert i klokker så falt ikke brikkene helt på plass for å kjøpe meg mekaniske klokker før nå i senere tid. Det tok over ett år fra første mekaniske klokke til jeg fant veien hit. Jeg er over snittet intressert i fotball og ishockey, og da jeg en kveld så på fotballxtra så jeg Morten Gamst Pederesen på vei inn i en patek butikk for å kjøpe seg ur til flere hundre tusen. Han kom ut med noe jeg den gang syntes var ett simpelt og vanlig ur. Etter å ha sjekket opp hva han kjøpte, og hva “slike” klokker kostet, satt jeg meg ned og ville finne utav hva som gjorde disse klokkene så spesielle. Fra her av startet galskapen.
(Skulle gjerne ønske at det var en annen person eller annen historie som fikk meg inn i klokkegalskapen, men dette er den ærlige historien....)
Nok om meg, her kommer det viktige, i kronologisk rekkefølge


Tissot Heritage Visodate
Safirglass både foran og bak
40mm/11,6mm
71gram
30m
Dag og dato visning
ETA 2836-2, 40timers gangreserve, automatisk
Reim av geiteskinn?
Kasse av stål

c26cEBX.jpg


Denne klokken er inspirert av tissot sin model fra 1957. Det forklarer den utrolig vakre logoen. Den som forandret logoen til tissot fra denne lekre til den nye upper-case logoen håper jeg fikk sparken (hvertfall trekk i lønn!)
Dette var mitt første mekaniske ur, jeg betalte over 4000,- for dette, og husker selv at jeg sa til meg selv: “jaja, jeg har hvertfall klokke ut livet nå” Lite visste jeg da om klokker.......
Har både sort og brun reim til denne klokken, og jeg må si jeg er meget fornøyd med klokken. Det er en klokke som passer til både casual og finere anledninger. Selv om det sitter ett ETA 2836-2 i klokken mener jeg du får mye igjen for pengene her. Siden dette var min første mekaniske klokke så er dette en keeper.

JspKpYY.jpg

c3R88bQ.jpg

5P8msqN.jpg




Omega Speedmaster Apollo 11 40th anniversary
Hesalitglass, solid bakside
42mm/14mm
148gram
50m
Chronograf
Omega 1861 (basverk Lemania 1873) 48timers gangreserve. Manuel opptrekk
Lenke og kasse i stål

GNmh6Y6.jpg


Etter jeg hadde fått lest meg litt opp på klokker, fant jeg fort ut at en speedmaster kunne passe meg. Uten å gjenfortelle hele historien bak speedyen, som så mange har fortalt før, så vil jeg bare si at en klokke med en slik historie hører hjemme i enhver klokkeboks hos en etusiast. Det var meningen å kjøpe en 3570, men da jeg fikk tilbud om å kjøpe denne juvelen, klarte jeg ikke la vær. Prismessig: “Ett lite steg i klokkeverden, men ett stort steg for meg” :)
La denne ut på K/S på sonen da jeg joinet i august, og er sjeleglad for at ingen slo til. Den er nå en Keeper. Var litt redd i starten for å bruke denne da den er limited edition (7969 pieces) men har kommet over “kneika”. Så lenge jeg ikke har denne for videresalg har det vel ikke så mye å si.
Fant ut når jeg tok bilder av den, at de har brent inn omega logo midt i hesalitglasset. Litt vanskelig å se med det blotte øye. Baksiden på klokka er utrolig, og sølvørna bak sekundviseren gjør det lille ekstra med klokken, som gjorde at jeg gikk for denne.
Klokken kommer i en veldig vakker boks, med bøker fra månelandigen og en 42mm sølvmynt.
Jeg har også kjøpt meg en Fisher space pen, som passer fint i samlingen.

5Zln1hy.jpg

AD6N8iQ.jpg

Omega logoen som er brent i glasset
eItXC6x.jpg

vDUuhoF.jpg

h5WgJy8.jpg

Klokken sammen med tilhørende penn
r1daRlq.jpg

vDJidN7.jpg




Seiko SKX007
Hardlex crystal, solid bakside
41mm/13mm
Seiko 7S26 urverk, 40 timers gangreserve, automatisk
200m
Dag og datovisning
Kasse i stål, Har både gummireim, lenke i stål og natoreim til denne

tmDkenf.jpg


Jeg fant fort utav at jeg trengte meg en beater, og når jeg søkte på sonens forum ble det ikke noe valg engang. Kjøpte klokken med både lenke og gummireim. Lenka virker for meg litt billig, og gummireimen er litt stiv og virker også litt billig. Spesiellt etter jeg har fått testet breitling sin Superocean heritage gummireim. Det er som å se en film i VHS kvalitet, forså å se den samme i bluray-kvalitet. Dette er ikke noe jekking på seiko, tvert om, for SKX007-klokken er verdt pengene. Du får utrolig mye for pengene, og hiver du på en nato, har du en super klokke. Jeg bruker som regel denne klokken når jeg er ute i felt og jobber.
En morsom historie: Da jeg fikk denne klokken fra japan og pakket den ut, så jeg at dag komplikasjonen sto på japansk. “Huff, glemte jeg å huke av for engelsk dag-visning??” skrudde litt på skruen og engelske dager kom frem. Regner med jeg ikke er første som har tenkt dette ? :)

mPEltgF.jpg

9SnyiLX.jpg

ZENnXQZ.jpg

lH6fNUM.jpg

HOHuwXT.jpg




Seiko SBDC001
Hardlex crystal, solid bakside
44mm/13mm
Seiko 6R15 urverk, 50 timers gangreserve, automatisk
200m
Dato visning
Kasse og lenke i stål

5G6Qiyn.jpg


Jeg “måtte” ha en skikkelig diver, men var ikke sikker på om dette var noe jeg kom til å gå mye med. Så for å teste ut diverfølelsen så gikk jeg for en økonomisk model. Her har seiko lagt litt mer arbeid i lenka, og et føles ganske bra. Følelsen av å ha på seg en litt tyngre diver, er meget behagelig og det blir innkjøp av heftigere diver med tiden. Her fant jeg også ut at dato-komplikasjonen er noe jeg verdsetter stort på en klokke. Føler selv at jeg bruker den mer en selve klokka.
Lenka på denne seikoen har en hurtig utløser som gjør lenka noen cm lengre.

VOCbibz.jpg

7P8gH1c.jpg

0sCT2Np.jpg

b3DPzWc.jpg

tkwbtDm.jpg




IWC Mark XVI
Safirglass, solid bakside
39mm/11,5mm
Calibre 30110, 42 timers gangreserve, automatisk
60m
Dato visning
Kasse i stål og reim av alligator

BM7aPax.jpg


Kjøpte denn klokken da jeg ville teste IWC, klokken ble litt for liten for min del. Men det er en vakker klokke. Hadde jeg hatt klokken fortsatt, så hadde jeg kjøpt meg en kevelarreim. Denne klokken “ga” meg ingenting, og den er litt for nøytral for min del. Tror jeg hadde denne klokken i noen uker før jeg fikk flippet den her på sonen.

oNw2Fve.jpg

NpXk9Kb.jpg

LqPOvh4.jpg

rOjgVTE.jpg




Glashütte Original Senator Seventies Panorama Date
Safirglass foran og bak
40mm/11,5
Calibre 39-47, 40 timers gangreserve, automatisk
100m
Dato visning
Kasse og lenke i stål
Visere i hvitt gull

jDDqI2S.jpg


Her vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Da jeg pakket ut klokken fikk jeg gåsehud, en veldig spesiell følelse. Dette er en keeper tenkte jeg FØR jeg tok den utav boksen. Og for å ikke snakke om boksen den kom i, veldig fin innpakking. Fargen er helt utrolig, den forandres i forskjellige lysforhold, men er alltid urolig. “småting” som detaljene på sekundviseren, datoviseren som byttes ved slaget 24, millimeterjustering av lenka (8mm i 8 steg) gjør bare at denne klokka smeller skikkelig hos meg. Det er selvfølgelig en klokke som passer i finere annledninger, men gud hvor godt det er å ta på seg denne juvelen. Safirglasset på baksiden av klokka er formet i bue som håndleddet, og bak safirglasset ligger ett helt utrolig innsyn. Mesterverk. Jeg skulle gjerne ha sett de andre fargene denne klokka kommer i, bare for nysgjerrigheten. Jeg er meget spent på hva som blir min neste dressklokke, selv om jeg tror at det aldri blir en annen :) (Jeg har lurt lenge på hva selger har kjøpt da han solgte denne)

j4IvHnn.jpg

2wiWqJ1.jpg

0tVsAst.jpg

YMirUP6.jpg

UnQJkWl.jpg

IC8m9Hw.jpg

Z9hGuoF.jpg

rPaxhW8.jpg




TAG Heuer Grand Carrera Caliber 8 GMT
Safirglass foran og bak
42,5mm/13mm
TAG Heuer Caliber 8 RS (ETA2892-A2) 42 timers gangreserve, automatisk
100m
GMT visning & dato
COSC Certified (dvs. -4sek/+6sek)
Kasse og lenke i stål

MEKBtUl.jpg


En veldig fin klokke, men er noe med denne klokken som ikke passer meg. Enkelte ting kan bare ikke forklares. Det som setter denne klokken litt i skyggen er kanskje at jeg fikk min Longines 2 dager etter utpakkingen av TAGen. Den ble fullstendig overkjørt. Jeg fikk aldri testet den skikkelig. Den ligger ute til flipping nå, men håper også litt at den blir i boksen, slik at den kan testes skikkelig når Longinesen legges i boksen for hvile.

K70h9MI.jpg

dPWWMzv.jpg

Iak0A2o.jpg




Longines Twenty-four Hours
Safirglass foran og bak
“Vippe-lokk” bak for innsyn til klokka
47,5mm/15,5mm
Caliber L704 (ETA A07.171) 46 timers gangreserve, automatisk
30m
Dato og 24timers visning
Kasse i stål og reim i alligator

KmZscW2.jpg


Fra første gang jeg så denne klokken, har jeg prøvd å oppdrive den for å teste den på armen.
Har aldri fått sett den live eller hørt om den, så min eneste løsning var å bestille den hos den lokale urmakeren. Klokken er en re-edition av en navigator-klokke laget for swiss-air piloter 1953-1956. Klokken hadde 24 timers visning for at piloter lettere skulle regne flytid. Den ekstra remmen som følger med er fordi piloter på 50 tallet ikke hadde varme i cockpiten, og for å lett kunne se tiden måtte de ha klokka utpå jakka. Med sine 47,5mm er dette en voksen klokke, men da den er avrundet virker den ikke så stor. Den er utrolig behagelig å ha på, og litt uvant å lese tiden på, men hva gjørr det vel å studere sin egen klokke noen ekstra sekund? Meget fin boks på denne klokka, en pryd i seg selv. Longines har valgt å bruke den samme logoen de brukte på 50-tallet. Kudos. Den store løk-krona setter ett eget preg på klokka, og lokket på baksiden gjør den veldig spesiell. Denne er også en Keeper.

XbHJiez.jpg

d39u0Tm.jpg

m34IToJ.jpg

CiTTTGt.jpg

zrBTYzb.jpg


Utenom disse klokkene eier jeg en Casio A159w (58gram!) som jeg bruker til trening og tidtaking. Jeg har også en Casio protrek som er med på fisketurer o.l. Jeg har også en pulsklokke og noen quartz-ur som jeg ikke skal kjede dere med :) Jeg har i tilegg noen vintage ur som er under prosjekt, som kommer til å se sonens lys når de er “ferdige”
Noe som er viktig for meg når det gjelder klokker så er det at de har datovisning og at det er noe spesiellt med dem, at de har en historie eller at de har enkelte detaljer som gjør dem spesielle.

kANAKJo.jpg

u2wiCQ7.jpg


Fremtidige planer...
- En submariner ligger i luften, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal kjøpe en fra fødselsåret mitt eller en `13 model. Det brenner ikke så mye enda, så jeg tror jeg har god tid til å finne det ut.
- Har også en “drøm” om å ha en klokke med evighetskalender, mye pga fascinasjonen over det mekaniske i disse urene.
- Hadde også en liten drøm om patek 5711, men føler denne ebbet vekk etter jeg fikk min GO. Håper jeg en dag får teste ut en PP så jeg får sammenligne
- En gullklokke ligger litt i luften også. Kanskje en LLD? :)

Det kan det se ut som jeg er blood-fan av swatch-group, jeg sponser dem hvertfall med penger. Dette er ren tilfeldighet :) Neste blir nok utenfor swatch-group

Ellers vil jeg si dere er en god gjeng her inne, bra folk! Håper å få deltatt på noen GTGer fremover

Håper det ikke ble for mange bilder eller for mye tekst.

hasta luego

RucniaQ.jpg

ZRRo2uE.jpg

JIzS06n.jpg

acEc5Ho.jpg

TwkHhit.jpg

8V58cgl.jpg

Ja, det er en plass ledig, men det er en grunn til dette ;)
5owiQ0g.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: J.CAT
Wow, her var det mye pent, og når du i tillegg tar fantastiske bilder, var dette rett og slett en herlig galleritråd å lese gjennom!:)

Det blir vell som å banne i kirken, men jeg har aldri hatt noe særlig sansen for speedy. Skjønner selvsagt fascinasjonen over månelandingen osv, men synes bare de blir litt kjedelige, men det var før jeg så denne. Den var rålekker, og de røde detaljene og ikke minst den sølvfargede ørnen var prikken over i'en!:D

Har også veldig sansen for den TH'en din. Det var faktisk det uret, bare med sort skive, som gjorde at jeg ble nysgjerrig på mekaniske klokker.

Stor takk for at du deler - Gleder meg til å følge med videre:D
 
Pene bilder, ryddig presentasjon og en del råe klokker! Kan man be om mer?

Gratulerer med en flott samling :)
 
Takk som deler! Veldig spennende og variert samling. Enig at Speedy'n er veldig kul med detaljen med "ørnmynten". Også Longines 24 hrs er veldig tøff! Ikke minst utrolig bra bilder!! Bruker du stativ? Ikke lett å få lume shots så klare.
Grattis med fin samling! :D
 
Du har virkelig noen flotte klokker:) Jeg ble spesiellt svak for Glashütten og Longines'en. Bildene er forresten knallbra!!
 
Takk som deler! Veldig spennende og variert samling. Enig at Speedy'n er veldig kul med detaljen med "ørnmynten". Også Longines 24 hrs er veldig tøff! Ikke minst utrolig bra bilder!! Bruker du stativ? Ikke lett å få lume shots så klare.
Grattis med fin samling! :D

Bruker stativ på alle bildene :cool: er minst like viktig på macrobildene som lumeshootsa


Takk for alle tilbakemeldinger !
 
Nydelig presentasjon @r_inge - spennende med plass ledig. Spent på hva som kan komme å dukke opp der.
Mye snadder i boksen nå og som vært innom, følger med spenning
 
Redigert av en moderator:
flott samling og nydelige bilder. Veldig fin presentasjon. Merker det blir spennende å følge veien din videre...
 
utrolig flott og variert samling du har
ble veldig fascinert av glasshutte´n din

og veldig bra bilder:)
 
Flotte klokker, bilder og historie :)
Jeg liker spesielt Speedyen og Longinesen din :)
Fortsett med slike presentasjoner :)
 
Dette var fin lesing, og en flott presentasjon av klokkene dine :) Fin samling du har.