Når skifter DIN klokke dato??

Medlem
2. des. 2010
Sted
Bergen
Mens jeg fredfullt ligger mitt hode på puten igår kveld og legger min nyervervede Deepsea like fredfullt på nattbordet, ser jeg at klokken er 0001.. Dette får meg til å reflektere over at jeg enda ikke har sett et datoskifte på klokken enda, en skam etter å ha hatt den i 3 uker.
Vel vel tenker jeg, dette må jeg til bunns i. Jeg stiller klokken et døgn frem, og mens jeg nærmer meg kl 0000 igjen ser jeg til min forskrekkelse at datoen skifter kl 2358 .
Hmmm, kanskje jeg var for rask frem mot kl 12?

Jeg prøver igjen 2 ganger før jeg stopper på 2357 for deretter å la klokken gå av seg selv mot datoskifte, dette fører til at jeg blir liggende å se på sekundviserens ferd mot målet. Dette igjen får meg til å reflektere hvilket fantastisk instrument dette egentlig er. Denne sekundviseren går nå med en hastighet av 1/86400 del av jordens rotasjonshastighet pr døgn. Dette gjør den kun basert på godt håndtverk , fjær og noen tannhjul. Ganske fantastisk!:)

Vel, jeg nærmer meg nå klimaks:) og DER, 1/4 sekund over tolv skifter klokken min dato! Dæven tenker jeg, dette er magisk!

Jeg begynner å bli grådig og vil ha mer av dette horologiske mirakel, dette fører til at jeg nok en gang stiller klokken enda et døgn frem, nok en gang ligger jeg å undrer over tiden, mens bueminutter og nautiske mil flyr igjennom hodet:) Nå har min kone kommet opp i sengen også og jeg prøver entusiastisk å få henne til å dele min glede. Så mens vi ligger der og venter på klimaks nok engang så skifter jaggu meg datoen kl 23:59:36!!! Faen tenker jeg, er klokken min akkurat kommet i puberteten?? Funker fint når det er bare meg med, men med engang vi får selskap så skal den gå igang med for TIDLIG datoskifting?? Hmmm.

Det var så nedtur at den ble umiddelbart lagt på nattbordet, men nå har jeg reflektert. Kanskje det var bare flaks? Eller kanskje det er bygget inn en slags unøyaktighet på datoen når du stiller den slik at du må la klokken gå, du må være tålmodig,ja du må faktisk gi noe til klokken for at DU skal få være vitne til det horologiske under som skjer kl 0000? Eller kanskje jeg bare hadde flaks??

Uansett, gleder meg til ikveld kl 2357, da skal jeg være klar!:)

En lang historie frem til spørsmålet i overskriften kanskje, men hvis noen flere har blitt inspirert til å glede seg til kl 2357 så er min misjon oppnådd:)

Når skifter DIN klokke dato????:)

Min 116610 skifter 00:02, 116710 skifer så godt som rett på. Det jeg gjør noen ganger er å gi klokken et lite knips når klokken er 00:00, da skifer den nemlig akkurat. Selvom det var med min hjelp er jeg fornøyd.

Min helson sharkdiver med ETA 2824-2 skifter PANG på slaget 0. seiko 007 har en mye mer langsom prosess... først dato, så dag.

Perreleten jeg har har jeg faktisk ikke fått med meg datoskifte på enda, men i morgen planlegger jeg et lengre kveldsmøte med etterfulgt whiskeysmaking sammen med samme person, og da skal jeg få det meg meg.

Uten å forandre tema på tråden din må jeg skyte inn at jeg kjenner meg igjen. Jeg husker første gang jeg faktisk så fjæra i Perreleten.. Jeg satt å trakk den, også sitter jeg å ser inn baklokket, og der står fjeren og pulserer... Som et hjerte... Jeg ble helt satt ut over den slående likheten mellom fjæren og menneskehjertet. Vakkert.

Har 3 seiko klokker, å de bytter sakte.. nesten litt på kanten sakte! :p

Små gleder! Noe vi trenger når hverdagen blir kompleks og går litt for fort.

Jeg syntes det var artig å høre Lacoen min (uten dato) si klikk en gang i ellevetiden. Ikke sentrert datourverk i en klokke uten dato. Et tips til den nye eieren om han skulle få fritidsproblem :)

En annen ting jeg finner glede i er å sitte og stirre på finerskadene i et Aaltobord fra mellomkrigstiden. Om dette skulle tolkes som ironi, så er det ikke det.

hehe morsom tråd :) hadde jeg hatt en deepsea som deg skulle jeg gjort det samme, men nå er det nå desverre ikke sånn :p

Jeg skulle sjekke min GMT II, men 00:01 måtte jeg bare gi den et lite knips. Datoen skiftet umiddelbart.:p

Nå har min kone kommet opp i sengen også og jeg prøver entusiastisk å få henne til å dele min glede. Så mens vi ligger der og venter på klimaks nok engang så skifter jaggu meg datoen kl 23:59:36!!! Faen tenker jeg, er klokken min akkurat kommet i puberteten?? Funker fint når det er bare meg med, men med engang vi får selskap så skal den gå igang med for TIDLIG datoskifting?? Hmmm.
:)

Utrolig bra Kebabkongen...:D jeg ser det for meg...og du har "pirret" min nysgjerrighet også, neste datoskifte skal jeg få med meg og rapportere tilbake:D

For å få litt kontinuitet på datainnsamlingen har jeg nå etablert en "tradisjon" (2 ganger og det er en tradisjon), nemlig å følge med på det horologiske under: Datoskiftet!

Til min store skuffelse viser det seg at jeg bare hadde flaks med mitt datoskifte når den skiftet på sekundet!
I forgårs skiftet den 23:59:36 og i natt: Hold dere fast:) 23:59:15, selvfølgelig akkurat idet sekundviseren passerte....

Så kan noen som har litt bedre horologisk evt teknisk forståelse av dette her forklare meg hva jeg egentlig bør forvente? I mitt hode bør jo Deepseaen skifte på sekundet eller er jeg en bortskjemt liten gutt på kjelke??

Jeg kommer ihvertfall til å chase rusen det ga meg når den skiftet på sekundet:)

Min røde submariner skifter ca to minutter over klokken tolv... Ikke dårlig på et ur som har førti års dag i 2012. Er bare så imponert over rolex. Den går forresten to til tre sekunder for raskt i døgnet også, uten at jeg kjenner servicehistorikk. Jeg kommer til å samle på diverse urmerker har jeg bestemt meg for, men jeg bare elsker Rolex.

Jeg har forresten ikke peiling på mekanikk, og har ikke førsøkt følgende med annet ur enn min første seadweller - har rett og slett glemt det, men skal prøve siden i kveld. Jeg leste dette et sted, og forsøkte siden: Dette var altså fem år siden. Man tar og trekker ut kronen og skrur den MEGET forsiktig til dato NESTEN skifter MEN bare nesten. Man ser dette ved at dato hjul såvidt begynner å bevege seg. Så dytter man kronen inn igjen. Etter at jeg gjorde det så begynte den klokken i hvert fall å skifte dato godt innen for minutt. Vet virkelig ikke hva grunnen til dette er, men det virket i hvert fall den gangen. NB! Ikke still dato på et mekanisk ur når timeviser står mellom klokken 22.00 og 02.00 det kan ødelegge noe av mekanikken.

Min 16760 skifter dato meget treigt, det tar gjerne et par timer etter 0000 før den er skikkelig på plass. Har ikke sett på dette som et problem, da datoen alltid er på plass når jeg våkner om morgenen. Likevel ble jeg litt bekymret etter å ha lest denne tråden og videre rundt på nettet. Burde jeg kanskje ta med uret for en sjekk hos urmakeren? Uret fikk vedlikehold sist i desember '09.

Min Rolex skifter dato akkurat når den skal. Det er helt revnende likegyldig om dette er kl. 23.58 eller 00.03. Det er Rolexen som bestemmer, ikke jeg ;)

Det er nok litt varierende når klokkene skifter dato, noen skifter litt før kl 0000 og noe litt etter, de fleste av mine skifter litt etter.. Men så lenge den skifter mellom kl 23.55 og 00.05 skal det være godkjent;) Vet ikke om det er slik lenger, men før var i alle fall en del av sveneprøven på urmakeren, å få den klokken de holdt på med til å bytte innenfor nevnte tidspunkt for å få godkjent på den biten av prøven!