Når vi først diskuterer fake Breitling...

Jeg er på ingen måte ekspert på Breitling (kan en del om Rolex) men det var en særdeles stygg klokke, den må være fake :)

Ekte

Jeg tror at dette er en ekte Chronomat, laget på slutten av 80'tallet. Ikke den mest smakfulle av urskivene til Breitling.

Ikke direkte billig.........

...hvorfor skulle den koste mere enn 15k for en gammel Chronomat?! Dem er ikke akkurat glohete på markedet....

Dog enig at dato finten er litt rar...........men da er ikke jeg ekspert på Breitling!

Hmmmm. Litt usikker på denne. Datofonten er litt funky. Og finishen i edgen mot datoåpningen ser ikke ut til å holde helt Breitling norm. Men den kan være ekte...
Prisen stemmer også. Det oppnås meget gode priser for eldre Chronomater.:confused:

Som Frodo er jeg også litt usikker her ....
Første gang jeg har sett denne farge kombinasjoen.

Breitling Chronomat serien har blitt produsert i utallige kombinasjoner av skiver, visere og datofonter i perioden 1984-96.

B13048 ble produsert mellom 1993-94, og kom da med den kjente Breitling "B-en" på enden av chronograph-/sekundviseren. I tillegg ble "1884" lagt til på skiven på denne årgangen. B-en i referansenummeret står for: Stålkasse med gull krone, pushere og ridere, så alt tyder på at referansenummeret på klokken stemmer godt overens med bildene som ligger på finn.no.

Spørsmålet er om det ble laget så gode replicaer på 1990 tallet som har fått med seg alle disse detaljene ?

Jeg vil vel alikevel anbefalt en tur innom en autorisert Breitling forhandler før et evt. kjøp. Mulig også det er på tide med en service, klokken er jo 16 år gammel !

tigergutt
---

Og nå ble jeg faktisk helt overbevist om at det er fake, siden han skriver at "klokke er fra 70 talle". Nice...:mad:

Noe av det som er spennende med denne hobbyen er at man stadig lærer noe nytt, eller for å bruke den voksne terminologien, man bygger kompetanse :)

Var ikke klar over at det ble laget slike grusomme ur på 80-tallet, men kanskje det var det generelle skjønnhetsidealet som var ute av balanse det tiåret? Det er jo såklart fullt mulig jeg møter meg selv i (gamlehjems)døren på den kommentaren om 30 år...

Ekte Breitling.

Det er ikke noe muffins med denne Chronomat'en. Jeg syns folk er litt vel kjappe til å si at litt eldre Breitling ur er fake. Et par sekunder på Google ville gitt tusenvis av treff som viser disse gamle Chronomat-urene i hundrevis av forskjellige varianter.

Her er hele historien til Breitling Chronomat. Gir en bra oversikt. http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=13334

mvh
Jarl
vvv.classicheuers.blogspot.com

Fake Breitling

Det er utrolig skiipt når man kommer i en situasjon med en fake klokke, jeg postet en til salgs som sikkert mange av dere fikk med dere. Jeg byttet til meg den klokken i en byttehandel, situasjonen nå er at jeg mest sannsynlig har tapt pengene mine på det møkka bytte. Jeg har vært borti fake klokker tidligere, men har vært av den formening at jeg klarer å skille mellom en ekte og en uekte. Kanksje jeg ble litt for Cocky på området, jeg vet ikke. Men denne gangen gikk jeg rett i fella. Jeg har vært innom med klokken hos en Autorisert breitling forhandler, nå er det slik at de som står bak disken ikke trenger å være eksperter på området, men han som sto der var sikker på t det ikke var noe galt med den(i forhold til ektehet).
Han ble ganske overrasket når jeg fortalte min historie.

Jeg sier det igjen det er utrolig skiipt, det er slik at det tar bort litt av gleden jeg hadde ift klokker, tror jeg må få det litt på avstand. Lesson learned eller som Britene sier nå til dags, lesson identified: er man i tvil så er man ikke ikke i tvil. Få den sjekket, det kan redde deg fra å gjøre et kjempefeil grep. Selges det en klokke uten papirer som er realtivt ny, be om å få en bekreftelse på at klokken er ekte fra en autorisert forhandler(snakket med en som har status som autorisert Rolex forhandler) han skriver ikke et slikt brev før han sjekker klokkens serienummer og modellnummer. I bestefall få urmakeren til å skru den opp å sjekke den. Det kanb være snakk om mye penger.
Jeg er fremdeles i dialog med han som jeg byttet med, men følelsen er ikke god. Jeg har heldigvis navn og adresse på karen, så i verstefall blir det en anmeldelse for svindel.

"if a deal is to good to be true" bør være en god indikasjon på at noe er galt. Det er ingen som selger f.eks en ekte Sub for 10 000kr. I tilfelle mitt så synes jeg klokken så helt riktig ut. Jeg klarte ikke å finne noe galt med den, dermed inngikk jeg byttehandelen. Alarmbjellen som burde ha gått av, var desverre skrudd av. Noe jeg anger bittert på i dag!

Hvis det er slik at det har begynt å komme så "gode" fakes på markedet, så er det utrolig lett å bli lurt. Selv om jeg betrakter meg som en relativt habil klokke kjenner så ble jeg lurt. En ting kan jeg love dere, det var faen ikke morro å finne ut at den var fake! (unskyld språket mitt)!

Det var leit å høre :( Jeg har også gått i fellen og kjøpt en fake Rado dame klokke til min bedre halvdel, jeg ble lurt av at boksen og sertifikatet var ekte, kjøpte det av en som het Stefan Magnussen, svenske på finn.no.

Jeg sier det igjen det er utrolig skiipt, det er slik at det tar bort litt av gleden jeg hadde ift klokker, tror jeg må få det litt på avstand.

Jeg føler med deg lightningii, det der kunne fort ha vært meg. Har for så vidt blitt lurt selv også, dog ikke så grovt. Med solgt en klokke med boks og papirer av en selger med utrolig mange gode tilbakemeldinger på watchnet, men så kom aldri verken boksen eller papirene, og etter å ha lovet å ordne opp i et par måneder uten at noe skjedde, ble mailene fra selger mer og mer truende, og til slutt tippet det over for han og han ble kastet ut av watchnet (jeg var ikke den eneste han hadde truet).

Selv om det er kjipt å bli lurt, så er det umulig å sikre seg 100%, og med kvaliteten på fakes'ene som finnes der ute og internets utallige muligheter for svindel, så er nok den trusselen noe vi som samler på ur må leve med. Skjønner at en del av gleden er borte, men jeg håper du kommer over det. (Selv om jeg selvfølgelig aller helst håper at du får igjen pengene dine.

Når det er sagt, så er jeg forresten temmelig sikker på at saken din hindret meg i å bli lurt for 8000 usd i helgen. Jeg har handlet en del på ebay, og har alltid trodd jeg har vært flink til å finne pålitelige selgere. Det finnes jo noen metoder utover å sjekke feedback. Som for eksempel at nettbutikken er tilknyttet en fysisk butikk, ta kontakt med folk som har handlet med personen direkte, sende spørsmål til selger osv... Uansett: Jeg fant en selger som hadde fullstendig prikkfri feedback. Han virket seriøs nok, og hadde altså en Glashütte Panomatic date i platina til salgs. Den var uten papirer og boks, og selger pleide ikke å selge så dyre klokker, så det var liten interesse, og prisen var knapt kommet opp i 6000 usd. Jeg lette og lette etter hvor hunden kunne være begravet, men jeg klarte ikke å finne noe annet galt annet enn den lave prisen. Men da jeg skulle legge inn et bud, så tok jeg en siste sjekk og fant ut at selger også hadde liggende ute en Breiling Chronomat Evolution. Og skulle du ha sett: Feil viser, ingen 11-strek på øverste subdial, feil font. Red alert!

Det er sikkert en fattig trøst, men diskusjonen rundt klokken din reddet sannsynligvis meg fra en masse trøbbel (eventuelt reddet meg fra en ekte Panomatic i platina til spotpris, men det trenger vi ikke å tenke på). ;)

Håper du finner tilbake til gleden snart.

Det var leit å høre :( Jeg har også gått i fellen og kjøpt en fake Rado dame klokke til min bedre halvdel, jeg ble lurt av at boksen og sertifikatet var ekte, kjøpte det av en som het Stefan Magnussen, svenske på finn.no.

Jeg tror han driver stort på QXL også under "Gullman" eller noe sånt noe.. Han har blant annet en DayDate på rem liggende ute nå - Holdt på å kjøpe en Ebel til muttern engang, kanskje like greit jeg lot være..

Glashütte Panomatic date i platina til salgs. Den var uten papirer og boks

Jeg hadde aldri klart å kjøpt en dyr klokke uten papirene i orden. For hvem er det som kaster sertifikat og kvitteringer når de kjøper en dyr klokke hos AD? For meg flagger det rødt i alle kanter med en gang dette mangler.

Jeg hadde aldri klart å kjøpt en dyr klokke uten papirene i orden. For hvem er det som kaster sertifikat og kvitteringer når de kjøper en dyr klokke hos AD? For meg flagger det rødt i alle kanter med en gang dette mangler.

Se på mange av de dyre Rolexene som Jonny hos Briljantwatches selger. De selges gjerne uten papirer og esker men er ekte. Så det finnes mange rotehoder rundt omkring:-?

Se på mange av de dyre Rolexene som Jonny hos Briljantwatches selger. De selges gjerne uten papirer og esker men er ekte. Så det finnes mange rotehoder rundt omkring:-?

Ja, du sier noe der. Hos Jonny får du iallefall 1 års garanti?
Kunne kjøpt dersom jeg fikk en AD til å åpne klokken å se på urverket før et evt kjøp ;)

Men fant en nettside hvor de solgte usignert garantibevis og indre- og ytre bokser.. Det var sjokkerende.

Jeg hadde aldri klart å kjøpt en dyr klokke uten papirene i orden. For hvem er det som kaster sertifikat og kvitteringer når de kjøper en dyr klokke hos AD?

Det finnes mange måter bokser kan forsvinne på. Flytting er en ofte oppgitt grunn, og når klokken ligger i bankboks og boksen havner i bod, så er det mye rart som kan skje. I mange tilfeller så har klokkene havnet på tvangsauksjoner eller hos pantelånere, og da er det ikke alltid boksen følger med. Brann kan være en naturlig forklaring, og ved dødsfall er det vel ikke alltid slektninger som ikke er klokkeinteresserte klarer koblingen boks-ur. Dessuten er det nok dessverre ikke alle som har så dyre klokker er så veldig interessert i klokker eller nødvendigvis har tenkt å selge dem videre.

Men å kjøpe en så dyr klokke uten papirer er jo helt på kanten for meg også, og den falske Breitlingen som selger også solgte, dyttet meg altså ned på den rette siden av kanten.

Det finnes mange måter bokser kan forsvinne på.

Jeg snakker ikke om bokser her, men sertifikat og kvittering/garantibevis. Klart, dersom klokken er eldre enn 5 år, og
du er skråsikker på å beholde klokka så kan det være forståelig, men ville fortsatt rynket på nesen dersom jeg så en slik
for salg. Men jeg har heller ikke særlig peiling på å spotte en replica, så kan være derfor jeg er litt "over the edge" på dette ;)

Støttes!
For egen del er det nå et grunnleggende prinsipp om å kjøpe "hele pakken" om jeg gir meg ut på kjøp; - ergo ur, boks og papirer. Ikke bare på grunn av sikkerhet om at ur, serienummer og papirer (evt. garanti) stemmer overens, men også fordi det faktisk gir meg en merkelig god følelse innimellom å ta frem både boks og papirer stundom og bare.... "se på"...:D

Hvorenn fristende det måtte være å tro noe annet og at man gjør "årets deal" der ute; - det finnes sjelden noen "quick fix" ved kjøp av high-end ur.
Dessverre.
Og heldigvis.

I solidaritetens ånd; - kanskje vi på Tidssonen burde hatt en "Thread" som man har på danske Vintageure.dk (blant annet); - "Good guys/bad guys".
Det kunne jo være en start.
I kampen mot rakkerne der ute.