Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Når nye klokka kommer borti noe for første gang:

latest
 
Når yngstemann på 1,5 våkner kl 04 om natten, og han ligger å synger og sier "hei", med øynene store og runde som klinkekuler. Da skjønner man at natten er kjørt..
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen og fettstykket
Misliker sterkt bussveien i Sandnes / Stavanger. Dette er et prosjekt på høyde med hoover dammen men uten gevinst for samfunnet. Det er en vanlig feil å tro at busstransport er miljøvennlig. Det er marginalt mer miljøvennlig enn 1 person per personbil og Mindre miljøvennlig enn 2 personer i hver per personbil. Og selvfølgelig langt mindre miljøvennlig enn motorsykkel, moped, elbil, osv sov.
 
Misliker sterkt bussveien i Sandnes / Stavanger. Dette er et prosjekt på høyde med hoover dammen men uten gevinst for samfunnet. Det er en vanlig feil å tro at busstransport er miljøvennlig. Det er marginalt mer miljøvennlig enn 1 person per personbil og Mindre miljøvennlig enn 2 personer i hver per personbil. Og selvfølgelig langt mindre miljøvennlig enn motorsykkel, moped, elbil, osv sov.

Her er jeg oppriktig nysgjerrig, har du en referanse til dette? Hvis argumentet er at utslipp per hode blir stort fordi så få tar buss, så må det selvfølgelig gjøres mer attraktivt å ta buss (eller mer realistisk, uattraktivt å kjøre bil).

Ellers har jeg jo lest flere påstander om at den gjengse motorsykkel er mindre miljøvennlig enn tilsvarende bil, den har lavere forbruk men gjerne høyere utslipp av diverse uhumskheter.
 
Her er jeg oppriktig nysgjerrig, har du en referanse til dette? Hvis argumentet er at utslipp per hode blir stort fordi så få tar buss, så må det selvfølgelig gjøres mer attraktivt å ta buss (eller mer realistisk, uattraktivt å kjøre bil).

Ellers har jeg jo lest flere påstander om at den gjengse motorsykkel er mindre miljøvennlig enn tilsvarende bil, den har lavere forbruk men gjerne høyere utslipp av diverse uhumskheter.

Kanskje ikke den mest solide referansen men her er info fra oljemuseet:
21.06.2015%2B-%2B1


Ellers sier det seg vel selv at 20 tonn buss med start stopp hele tiden og bare delvis belegg ikke kan være vesentøig bedre enn bil?
 
Den plansjen inneholder nok minst en skrivefeil - 16,7 km på 10 l drivstoff = veldig tørst bil :) (16,7 km per liter derimot tilsvarer 0,6 l/mil som høres mer fornuftig ut som et gjennomsnittlig forbruk for en bil.)

Men det til side, hvis jeg forstår kolonnen til høyre riktig forutsetter den to personer i bilen og ti personer i bussen. (Og 200 personer i flyet??)

Med andre ord forteller denne plansjen at pendlerbilen din skal være godt over snittet fylt og bussen tilsvarende skranten før det blir mer miljøvennlig å kjøre bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Bestiller time til førstegangsservice hos Bilia på konas BMW for to uker siden - time i dag. Det er serviceavtale på bilen, og "personlig mekaniker" sier for to uker siden at service kan tas så lenge det er mindre enn 5000 km igjen til service. Jeg bekrefter på mail for 2 uker siden at det er 2500 igjen til service. Samtidig ber jeg han bestille en ny nøkkel, da den ene vi har ikke virker av en eller annen grunn.

Litt logistikk som skal på plass er det for meg å levere en bil på service, bestille leiebil osv. Kommer i dag, og får beskjed om at det er for tidlig å ta service på bilen, da det er 2500 km igjen. "Men du bekreftet på epost at det var OK og at den måtte ha mindre enn 5000 igjen for å kunne utføre service". Beklager sier han...

"Ok, kan du iallefall kode og klargjøre den nye nøkkelen da", sier jeg. Ja ikke noe problem - sett deg og vent 30-45 minutter. Jeg sitter å så å drikker kaffe, og etter 30 minutter kommer han tilbake. Endelig tenkte jeg. Men, da får jeg beskjed om at "nøkkelen har dessverre ikke kommet til oss fra Tyskland enda..."

Faen, er det ikke slikt man gir beskjed om FØR kunden bruker masse tid på å komme seg til verksted om morgenen? Personlig servicetekniker... skal du få gratis av meg, hittil iallefall.
 
At to pakker med klokker ikke har hatt noen oppdatering siden torsdag kveld på sporingen til posten. Vil tippe de ligger ombord på et visst avsporet godstog på Dovrebanen:(
 
At jeg sånn ca. totalt glemte at jeg har en hårmanke som hadde sklidd rett inn i skinhead-miljøet i solen idag....
Vi snakker whisky-klarer-ikke-lindre-litt-engang solbrent i hoderegionen!!
Himla tulling...

Betyr jo på mange måter at du har vært en plass med fint vær idag, å det er jo positivt sett fra ett vestlands perspektiv......
Stavanger har vært fuktig og grå idag (som vanlig......)
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Betyr jo på mange måter at du har vært en plass med fint vær idag, å det er jo positivt sett fra ett vestlands perspektiv......
Stavanger har vært fuktig og grå idag (som vanlig......)
Sant nok, og det er viktig å se lyspunkt i enhver ubrukelig situasjon. Så kudos til deg for det.
Men akkurat nå, så hadde jeg gitt myye for en konstant strøm av kald og deilig aloevera rett på skallen!
Møk og balle sier jeg bare..møk og balle!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jone
Er selv ett lite stykke ifra "skinhead" miljøet hva hårvekst angår, men det tynnes ut å jeg opplevde kraftig solbrenthet ifjor på tidligere uante steder, så du har min sympati @Skovdahl
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher