Var i en førti minutters dialog med Telenors tekniske kundeservice i morges. Det i seg selv burde være nok. Men uheldigvis ender det ikke der.
Det første som møter meg er en automatisk valgmeny. Jeg taster tallene for Internett og Bedrift. I fire minuttene forklarer saken min til ei hyggelig dame som viderekobler meg til bedriftsavdelingen. Så gjentar jeg prosessen med neste person som forteller meg at hun ikke sitter på teknisk support. Jeg blir videresendt til tre nye personer før jeg havner rett sted. På NRK programmet «Jorden rundt på seks døgn» bruker Ingrid Gjessing Linhave og Kåre Magnus Berg bare seks steg på å komme seg fra Amazonas til Stephen Fry. Så her skal Telenor ha litt cred som klarer det på kun fem steg.
Jeg og teknikeren blir enige om en løsning og han skal ta saken videre. Telenor ringer senere på dagen men jeg rekker ikke å svare. Jeg banner inni meg for jeg vet hva som er i vente når jeg trykker på nummeret for å ringe tilbake.
Jeg havner selvsagt hos sentralbordet. Jeg må dermed forklare hele situasjonen til hun på sentralbordet før hun spør om jeg er bedriftskunde og forteller at jeg har havnet feil sted. Hun videresender meg til bedrift. Så får jeg gleden av å forklare situasjonen min på nytt til en ny person som er veldig behjelpelig og prøver å finne ut av hvem som forsøkte å ringe meg. Hun setter meg over på nytt og linjen blir brutt. Det begynner å koke.
Jeg ringer opp igjen senere og må gå gjennom samme dansen på nytt.
Til slutt havner jeg hos riktig person som ville fortelle meg at han skal ringe meg på nytt i morgen.
Tips til fremtidige selv:
Spør om man har kommet til bedriftsavdelingen med en gang.
Spør hvert menneske om navnet deres for å raskere finne frem neste gang.
Alle som jeg har pratet med i dag har vært veldig behjelpelig men det må da være en bedre måte å håndtere det her på?
Og en siste frustrasjon. Når jeg oppgir saksnummer og sambandsnummer til hver person jeg prater med. Hvorfor i alle dager forlanger de konsekvent org.nr i tillegg??? Det må da være mulig for dem å se hvilken bedrift det er ut fra saksnummer og sambandsnummer??
Til slutt vil jeg ta av meg hatten til dem som sitter på support. Jeg har selv sittet noen år med det og vet hvor utakknemlig det kan være til tider.