Bezel
Støttemedlem
Bare å bruke Kakleriets definisjon, så lenge merkenavnet til originalen ikke er på så er dette en fin-fin og akseptert homageSkamløs kopiering!
Vis vedlegg 250190
Bare å bruke Kakleriets definisjon, så lenge merkenavnet til originalen ikke er på så er dette en fin-fin og akseptert homage
Denne!For en som er lite oppdatert på dette feltet; hva er det som kopieres?
Aha, da er jeg med. Takk for svar. Enig i at den er noe i grenseland ja.
Ja! Hvis noen har vært først ute med noe så er det kun de som noen gang kan bruke det! Ufattelig at folk ikke kan forstå dette! Helt håpløst at alle bilprodusentene har kopiert Volvo (?) sitt setebelte?!Selv om det er en kopi av den originale Harrington jakka, så tenker jeg det blir litt i grenseland. Hvor langt skal man dra det liksom? Er alle trenchcoats kopi av Burberry eller Aquascutum? Alle jeans kopi av Levis?
Nei, det er ikke mulig å holde på patent på klær.
Alt handler om hvem var der først med originalen.
Men men...
"Jacob Davis tried to patent the idea but didn’t have the money to file the papers. Because of that he suggested to Levi Strauss in 1872 that two of them hold the patent. Levi liked the idea and on May 20, 1873, the two men received patent no.139,121 from the U.S. Patent and Trademark Office."
History of Blue Jeans - Who Invented Jeans?
www.historyofjeans.com
Det har jo vært mange forsøk på patent i løpet av historien.
Apple forsøkte seg på mus og vindusbrusk i '84, men ble stoppet av Xerox som hadde vært ute før dem.
"En eller annen" hadde forsøkt seg på veivakaksel-designet men ble stoppet fordi 'det ville være for dumt og hindre videre utvikling'. Jeg tror dette var på 1700-tallet.
Det er noen patenter som blir for dumme eller til hinder for videre utvikling. Til tross for dette så er de fleste patenter gjort de siste 100 år.
8- )
Nå har jeg aldri vært borti å patentere noe som inneholdt sorte bokser, ei heller å levere claims som ikke kunne forklares ut fra søknadsteksten, men det finnes sikkert redselshistorier og anekdoter om det også. Og det har vært en klar dreining mot "trade secrets" de siste ti årene ja. Man patenterer ikke, bare holder kjeft.
Slik jeg opplevde patent-rushet da det var på høyden handlet det om to ting; å væpne seg i tilfelle patentkrig og å stoppe ren kopiering.
Det første dovnet etterhvert som de store holdt hverandre i låsegrep med kryssende patenter og inngikk fredsavtaler, og fikk virkelig dødskysset av patent-troll og -zombier, "non-practicing entities" som kjøpte patenter fra konkursbo og brukte dem på å gå etter levende bedrifter.
Det andre ble et problem da mye produksjon flyttet til land hvor man regner kopiering som ok, og resultatet av milliarder av dollar brukt på utvikling ble stjålet. Etterhvert handler ting mer og mer om trusted partners og å holde kortene tett til brystet.
Jeg sluttet å telle da jeg rundet 20 patenter, og flere har det blitt, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt ut noe som var tull eller ikke kunne forsvares i en rettssal.
FOLK. Eller rettere sagt IT folk. Kor vanskelig kan det være å få en printer til å virke i 2021. Dei skulle vært brent på bålet heile gjengen og ledelsen i både Microsoft, Apple og HP skulle fått støt av typen en får av elektriske gjerder kver gang et av produkta feila. Ubrukelig gjeng heile bunchen.