Synes du sutrete småbarnsforelder-tråder er like spennende som å se maling tørke, gå rolig videre, for her er en til..
Klokken er fem, og podene er hjemme i heimen, godt plassert i sofaen, og det er bra, fordi de er trøtte etter en dag i barnehagen. Med seg hjem har de hver sin pose fra barnehagen, fylt med "dekorasjoner". Det er som oftest ensbetydende med isoporfigurer eller noe kartong - rikelig - jeg skriver rikelig - pålimt glitter. I store mengder. Limet derimot, har de vært sparsomme med. Men hva kan du kreve, det er jo tanken som teller..
Posene skal åpnes, og dekorasjonene de har jobbet så iherdig med blir nå (hvis jeg ikke rekker å intervenere) disintegrert i sine enkelte smådeler. Nevnte glitter er nå over alt. I sofaen, på klærne, i håret deres - på gulvet. Ta et dypt pust inn, børst av de det verste, geleid de inn til middag, og støvsug frenetisk i mellomtiden.
Middagen går sånn nogenlunde. Kun litt søling på gulvet, og bare en kopp veltet. Det går jo bra! Den yngste poden er nå dangerclose til det beryktede "A" giret. Man skulle tro at når de er så slitne at de nesten ikke kan stå, så kunne de chille på den nå støvsugede sofaen. Men nei, enter "A" mode, og "A"; Det står for "Appetite for destruction".
Mens dette pågår, ringer telefonen. Det er min mor som vil fortelle i detalj om hva hun har plantet i hagen. Jeg jatter med, og prøver å hinte om at det er en situasjon som krever min oppmerksomhet. Til slutt er vi ferdige med stemor og hortensia, og vi kan sjekke status i stuen. Sjekk: En hel tørkerull dratt ut over, og mellom bord og stoleben. Sjekk: Brorparten av en 1 1/2-liter med eplejuice er veltet ut over gulvet, da storesøster skulle ha juice, og lot kartongen stå på stuebordet uten kork. Sjekk: Middagstallerken med innhold på gulvet, spredd ut over.
Sliten får du avkommet i seng, rydder, tørker, vasker bort alt kaoset. Du føler det kunne vært på tide med en dusj nå, hard som dagen har vært. Av med klærne, og på med vannet. Da er det i øyekroken du ser i speilet det blinker nede på messingen, og det er ikke vinterpur hud. Sjekk: Det før nevnte glitter, nå også i Mumidalen med tilliggende herligheter.. Da er det urmannen reiser seg inni deg: Nei, det kan jeg ikke like!!!!