Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Det som virkelig var interessant i denne diskusjonen er opphavet til den. Hva fikk Frankrike ut av budsjettert sum, i motsetning hva Norge har fått....

8- )

Men hvorfor skal historien bevares for enhver pris? Jeg har vært der, sett den inne og ute. Den er jo ikke noe særlig mer imponerende enn Nidarosdomen?
Jeg syns 7mrd brukt på denne kirken er kraftig bortkastete penger. Men, min mening.
Om det var Nidaros domen som hadde brent ned, er du da like bastant på at heller ikke denne skulle gjenskapes? Håkonshallen i Bergen ble jo gjenoppbygget etter å ha blitt totalt ødelagt under krigen, du mener kanskje at også dette var idiotisk bruk av penger?

Liten tvil om at Notre Dame er et svært viktig nasjonalsymbol for mange Franskmenn. Jeg var der den dagen den brant. Tenkte vi skulle se den dagen etterpå, siden vi nettopp hadde landet. Sånn gikk det ikke. Men det var smått absurd å stå og se på at tårnet raste. Folk stod og gråt i gatene og var rimelig fra seg.

Det som virkelig var interessant i denne diskusjonen er opphavet til den. Hva fikk Frankrike ut av budsjettert sum, i motsetning hva Norge har fått....

8- )
Det jeg har observert i byggebransjen og oljeindustrien, er at staten eller oljeselskapene er sett som en "stor saftig kalkun", og leverandørene som utfører jobbene for disse, vil gjerne ha et stort stykk fra fuglen.
Budsjettene som er forhandlet frem +pålegg til omtrent 20-30% bestandig tilsatt som omkostninger/modifikasjoner etc, er bestandig "special price for you my friend" opplegg.
Sånn er det bare.

Om det var Nidaros domen som hadde brent ned, er du da like bastant på at heller ikke denne skulle gjenskapes? Håkonshallen i Bergen ble jo gjenoppbygget etter å ha blitt totalt ødelagt under krigen, du mener kanskje at også dette var idiotisk bruk av penger?
Ja, og ja. Aldri satt mine bein i Håkonshallen, og kun vært utenfor Nidarosdomen.

• Trist
Reaksjoner: Ivar og Gin
Ja, og ja. Aldri satt mine bein i Håkonshallen, og kun vært utenfor Nidarosdomen.
Nå blir jeg bare trist :( Jeg tenker at horologi dreier seg mye om historie og tradisjoner. Når jeg nå ser dine holdninger til historien rundt bygg og vår felles Norske kulturelle arv så blir jeg skuffet - utifra dine tidligere utsagn her på TS.

• Liker
Reaksjoner: Ivar og Kjors

Nå blir jeg bare trist :( Jeg tenker at horologi dreier seg mye om historie og tradisjoner. Når jeg nå ser dine holdninger til historien rundt bygg og vår felles Norske kulturelle arv så blir jeg skuffet - utifra dine tidligere utsagn her på TS.
Jeg er ikke motstander av verken historie eller tradisjoner, tvert imot. Men, det jeg er motstander av, er uvettig bruk av penger i en allerede fryktelig skjevfordelt økonomi. Akkurat i dette tilfellet med Notre Dame var det vel en privat velgjører som spyttet i det meste (korriger meg om jeg tar feil), så sånn sett ikke så ille isolert sett, men om den franske stat skulle finansiert dette dønn alene, ville det vært et sløseri ut av en annen verden.
Som sagt, bevar historien for fremtiden, men ikke for enhver pris.

Frankrike har kastet milliarder til vindene i mange tiår.
Det er for sent for å snakke om sløseri.
Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å gi sin privat mening om et land, og hva folket sitt vil ha, når man har aldri bodd der, og aldri betalt skatt der.
La de andre gjør hva de vil med landet sitt.
Seriøst...

Bare for å mene noe her så synes jeg det hadde vært en forferdelig tragedie om Notre Dame ikke hadde blitt restaurert. Man kan si hva man vil om pengebruk og sløseri, men et sånt vindu tilbake til fortiden kan man aldri få igjen og det fordrer respekt. Det er skummelt å bli historieløs.

Jeg er litt usikker på hva alternativet hadde vært.

-Si skitt au og jevne det med jorden, bygge parkeringsplass?
-La det stå som en delvis ruin?
-Erstatte det med et moderne bygg? Like mye "sløsing" vil jeg tro

Jaguar og Land Rover ble absorbert av Tata Motors i 2008, og Blackrock er tungt investert i Tata Power (Renewable Energies) etter avtaler som kom i trinn fra 2022 til 2024.
Noe som er observert: Tilfeldigvis, alle som åpner døren til Blackrock(eller de store investorene som ligger bak) får ofte samme "ekstravagant" PR behandling(basert på ESG/DEI), og svir på samme måte når det møter publikumet.

-Værsågod, og brenn huset ned om du vil.
Det er ikke pengene mine.
Vis vedlegg 385270
Copy nothing?
IMG_0667.jpeg

Helt ærlig, mange bil ser ut som hverandre de siste årene, og ingen har vært å oppfinne kruttet på nytt.
På side, jeg tenker at det er helt på trynet å gå 100% elektrisk på bil markedet, når EV salget er på vei ned.
Tyskland og noen andre regioner er det vel noe nedgang, men globalt er det vel fortsatt oppgang? Selv om økningen har roet seg litt. Tenker 2025 blir muligens enda roligere, men at det er på vei ned er vel noe overdrevet?

Screenshot 2024-12-07 at 14.22.44.png
Screenshot 2024-12-07 at 14.25.21.png