Ok, må nesten svare helt konkret først;
Har samlingen stabilisert seg?
Samlingen har stabilisert seg, i form av at de fleste har kommet for å bli, og det er sjelden noe selges. Men det hender den utvider seg litt..
Eller vet du hva du trenger for å bli "ferdig"?
Ja jeg vet hva jeg trenger for å bli "ferdig", men det dukker nok opp nye ønsker/mål skulle det skje. Så jeg tviler på at jeg noen gang blir ferdig gitt...
Higer du ikke etter noe lenger?
Joda, men det kan gå mye lengre perioder enn før uten at jeg gjør det..
Kanskje du har den ene klokka - eller tre - som du trenger for resten av livet? Eller iallfall for resten av 2020-tallet?
Teknisk sett, ja, det har jeg nok, men dessverre har jeg ikke klart å snevre det inn til under en håndfull...
Er klokker generelt et tilbakelagt materialistisk stadie, og du kan 100% fokusere på indre verdier og åndelig opplysthet?
Nei, det er nok ikke det. Da hadde jeg verken lest eller svart på denne tråden, hehe...
Jeg er langt unna nirvana, og har i hele min tid som samler (ca 10 år) vært litt misunnelig på de som kun har en eller få klokker de er super-happy med. Det er jo det ultimate målet, å finne den (eller de få) perfekte klokkene.. Men det er jakten på målet som er hobbyen, og gir en annen glede enn bare å være fornøyd med uret man har på lanken. Selv om man drømmer om at det uret man endelig har kjøpt, skal gi like mye glede som jakten...
Jeg har likevel roet ned kjøp og salg betraktelig de siste årene, og det har vært lengre perioder hvor jeg har tenkt jeg er fornøyd og har ikke lyst på noen ting. Men det er bare helt til man kommer på en klokke man har siklet litt på. Eller det lanseres en ny modell som er midt i blinken. Eller man får treff på et autosøk man la inn for moro skyld for lenge siden på finn, ebay eller chrono24... Når sant skal sies har jeg i 2023 kjøpt rundt 7 klokker hvor av noen er solgt, mens de som ikke er det, føler jeg har funnet en fast plass i samlingen, kanskje med et unntak eller to - hvis noe
må ut... Det kan jo også nevnes at jeg har solgt unna noen av de rimeligste klokkene i samlingen, og den dyreste. Jeg sliter generelt mer og mer med å velge noen som må ut når jeg finner en ny jeg bare
må ha..
Selv om man er veldig fornøyd til tider med samlingen og ikke føler for noe nytt, så tror jeg det er vanskelig å "stoppe" med å kikke etter noe nytt, det er som nevnt et stor del gleden med hobbyen, det å være nysgjerrig, lære om modeller man ikke har tenkt så mye på, og få lyst på de.. Selv om det tas pauser innimellom. Det eneste jeg kan tenke meg som stopper det, er hvis andre hobbyer eller ting i livet tar over oppmerksomheten (eller kontoen), og man logger helt av tidssonen og tilsvarende.. Men det har jeg ingen store planer om selv per dags dato.
Jeg har riktignok fått en grail av en drømmeklokke, som er både dyr og trolig uoppnåelig, men som jeg definitivt hadde kvittet meg med en del kjære klokker for å kjøpe, og stoppet å sikle etter andre klokker, hvis det mot formodning en vakker dag skulle være mulig;