Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Jeg tror at vi lever gjennom en alt-mulig-bobletid men at det skal roe seg ned etterhvert.
Som jeg sagt tidligere "Omega og Rolex har kastet seg i et løp hvor høye priser booster prestisjen og det motsatte: det er en ond sirkel." og det startet en type "frenzy" på markedet.
Nå har disse to og mange andre fått seg en liten knekk på salgene sine MEN ikke alle har forstått dette enda og alt for mange fortsetter å surfe på denne gammel bølgen som "bare går opp" til evigheten og forbi:rolleyes:
Det som er: mange varemerker har vært veldig taus på produksjonen og salgene sine siden 2015...
Grafene som denne er også blitt sjeldne.
Hvis jeg tar ikke feil har Rolex prisene vært fryst fast de to siste årene i en del land.

Men det tart tid før markedet reagerer og så det er sagt fra min side: Rolex er ikke som å ha ren gull i safen.
Det blir en tid når mange "institusjoner" skal fortsatt kjøpe gullet ditt men ikke alle skal løpe for å kjøpe Rolexen din med samme fortjeneste.
Men det forblir min egen mening.
Rolex-Submariner-No-Date-Price-Increase-Chart-1.jpg
 
Redigert:
Et stikk mot invisteringsgutta, ja. De som har såpass hastverk at de ikke rekker å si hallo i forumet før de sårt trenger tips om hvilket valg de skal ta når pengene fra forrige klokkesalg (beklager, klokke salg*) kommer inn på konto. Typisk vært registrert på forumet noen måneder, har ett til to innlegg (salgstråder telles ikke som innlegg under avataren). Veldig tiltrukket en spesiell type klokke, f.eks. sjikkelig intreserte i 5711, 114060, 116520 etc. fordi de er tidløse, vakre klassikere. Har også en tendens til å annonsere på forumet med all teksten i bold. Og heller ikke interessert i innbytte, så lenge det ikke gir dem minimum 5% ekstra profitt. Ikke til bry for meg eller de fleste andre siden de ignoreres, men som nevnt, et bevis på at det finnes for mange dumme kjøpere.
 
Redigert:
Det som bryr meg noe fryktelig er når folk tjener penger på min eller andres naivitet, og da spesielt etter å ha prutet salgsobjektet ned til under smertegrensen før det selges med et gigantisk påslag et annet sted. -Det er den nye normen virker det som.

Alle står fritt til å IKKE selge (eller kjøpe for den del) hvis prisen ikke er god nok. Det er ingen som MÅ ha en ny klokke hver tredje måned.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Mulig det er ment som ironi her - men det er jo ingenting som heter "invistere"...

investere - fra latin; av in-, plassere kapital i noe.

Å "kle inn" : Latin investire "to clothe"

invest (v.)
late 14c., "to clothe in the official robes of an office," from Latin investire "to clothe in, cover, surround," from in "in, into" (from PIE root *en "in") + vestire "to dress, clothe," from PIE *wes- (2) "to clothe," extended form of root *eu- "to dress."
The meaning "use money to produce profit" first attested 1610s in connection with the East Indies trade, and is probably a borrowing of a special use of Italian investire (13c.) from the same Latin root, via the notion of giving one's capital a new form. Figurative sense of "to clothe (with attributes)" is from c. 1600. The military meaning "to besiege, surround with hostile intent" also is from c. 1600. Related: Invested; investing.

https://www.etymonline.com/word/invest
 
Alle står fritt til å IKKE selge (eller kjøpe for den del) hvis prisen ikke er god nok. Det er ingen som MÅ ha en ny klokke hver tredje måned.

Det har du helt rett i. Alle står helt fritt til å "lure til seg" kompispris for så å selge videre med fortjeneste, men det betyr ikke at jeg står og applauderer oppfinnsomheten til vedkommende allikevel.

Om jeg må selge en klokke for å finansiere et annet kjøp, så føles det ofte viktigere å vite at kjøperen får glede av å bruke klokken enn at jeg skal få tilbake så mange kroner som mulig. Det er derfor jeg ser på dette som en interesse, og ikke en "invistering".
 
Redigert:
Jeg hadde en samtale med en venn som er i Sveits og i klokke-miljøet.
Han kjenner mange og har vært overalt.
Jeg snakket om hva som skjedde i Norge med etterspørselen på stål-Rolex som ikke ble møtt i butikkene.

Han: "Butikkene er nød til å ta en fiksert kvantitet av Rolex i gull inkludert Cellini etc...
Kvantitetene av Sub eller andre stål modeller er veldig begrenset men bare for butikkene, ikke produksjonen fordi på produksjonens side kunne Rolex lage 500K av stål Daytona i tillegg for 2018 hvis de ønsker det."

Meg : "Foreløpig ser vi at ventelistene går over ett års tid, det starter å bli latterlig..."

Han: "Folk kjøper stål som verdi plassering...LOL"

Han også sagt at klokke varemerkene selger nå med knuste priser i Kina men "ingen vet det".
 
Et stikk mot invisteringsgutta, ja. De som har såpass hastverk at de ikke rekker å si hallo i forumet før de sårt trenger tips om hvilket valg de skal ta når pengene fra forrige klokkesalg (beklager, klokke salg*) kommer inn på konto. Typisk vært registrert på forumet noen måneder, har ett til to innlegg (salgstråder telles ikke som innlegg under avataren). Veldig tiltrukket en spesiell type klokke, f.eks. sjikkelig intreserte i 5711, 114060, 116520 etc. fordi de er tidløse, vakre klassikere. Har også en tendens til å annonsere på forumet med all teksten i bold. Og heller ikke interessert i innbytte, så lenge det ikke gir dem minimum 5% ekstra profitt. Ikke til bry for meg eller de fleste andre siden de ignoreres, men som nevnt, et bevis på at det finnes for mange dumme kjøpere.
Det tok fem timer før profetien skulle oppfylles. Mangler dog en invisteringstråd fra selger.

Edit: @Hammerfjord noen minutt i forveien å påpeke det. :p
prophecy.jpg
 
Samme annonse som selger har lagt ut på finn. Sjarmerende.

Likte spesielt godt dette sitatet:

"Et eget limited edition certificate som viser nr. 0269/2012 (matchet på klokkens baklokk.) Det gjør dette eksemplaret helt unikt."

Altså i motsetning til de 2011 andre unike eksemplarene.

Det eneste unike, hvis man legger godviljen til er blant annet:
- 69 kan henvise til 1969 (Apollo 11).
- Hvis du snur rundt 02 til 20 så er det samme dato som Armstrong og Aldrin tok noen "small steps".
- Evt kan det være en klokke for noen som er født i februar 1969.
 
Redigert:
Det er jo selvfølgelig trist for de som faktisk ønsker en spesifikk klokke, når noen setter seg opp på alle ventelister, får klokken(e), for så å selge de igjen med vesentlig påslag på prisen. Merkelig hvor ofte en klokke ikke passet, fargen var feil, nye kjøp er gjort eller selgers godhjertethet gjør at han velger å la den gå videre fordi den fortjener å bli brukt. Adjø solidaritet