Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Problemet er at for mange lyver som de puster...
De pruter ikke fordi de er virkelig interesserte i klokken og ikke har en bedre økonomi men bare fordi de lurer om hvor mye de kan snart tjene på videresalg.
Gollum.jpg
 
@xe3l, å selge til markedspris er jo helt greit det.
Det er synes er lite forenlig med å være privatentusiast er når en til stadighet driver vidersalg av "nye" klokker som knapt er ute av butikken før dei er til salgs. Då driver en forretning i mine auge, og bør bli behandlet deretter.

Her er nok av profilerte medlemmer som driver hobbyen som foretningsdrift, og fint for dei. Men eg meiner dei bør kunne være åpne om det også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Nå begynner denne tråden å spore litt av.

Det er forskjell på å selge en BLNR til noen tusen over hva de går for, og legge ut en dagsfersk ST med 18K påslag.

Noen bør legge steinene sine pent ned på gulvet og revurdere hva som skal angripes og diskuteres.
 
Mottatt og notert.

Evt kan du fortsette en tråd på Klokkeriet om terskelen for «shaming» (les. din tidligere kommentar) ligger på BLNR nivået du trekker frem.
 
Redigert:
Mottatt og notert.

Evt kan du fortsette en tråd på Klokkeriet om terskelen for «shaming» (les. din tidligere kommentar) ligger på BLNR nivået du trekker frem.

Hvem utropte deg til æresmoderator for "invisteringstråden"? Denne tråden handler om opportunistisk prising og følgene det har for communityen. At en brukt klokke "bare" er satt et par tusen over nypris gjør egentlig ikke saken bedre i det hele tatt.

Ohh nei, jeg solgte min safe Queen 2015 til 76’ ifjor.....:eek:

Der ser du, du skulle hatt den på og spilt litt bedriftsfotball på grusbane for å få maks uttelling.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Hvem utropte deg til æresmoderator for "invisteringstråden"? Denne tråden handler om opportunistisk prising og følgene det har for communityen. At en brukt klokke "bare" er satt et par tusen over nypris gjør egentlig ikke saken bedre i det hele tatt.

Som æresmoderator setter jeg meg ned i glasshuset, også kjent som "communityen" :confused:, og spiser en bolle.
 
Redigert:
Vil også tilskrive Klokkeriet en del av skylda for dagens prisgalskap. Se feks på Klocksnack, der er det langt mer sober prissetting, men mener å huske at dette også var tilfelle før Møkkeriet sin fremvekst. Noen som kan forklare meg hva det skyldes?

Ikke fritt for kremmere på klocksnack heller ;)

https://klocksnack.se/threads/rolex-116610lv.85897/

Men enig i at det generelt er mer sober prissetting på klocksnack - det er vel så enkelt som tilbud, etterspørsel etc.

Og hvis jeg skal spekulere ytterligere, så kan det tenkes at andelen "nye" klokkeinteresserte er større i Norge - som du sier, pga klokkeriet, stadig økende velstand m.m. Og at kunnskap om pris er mindre og forventning om avkastning er større hos disse "nye". Det er kanskje ikke så rart heller når det til stadighet er diskusjoner på klokkeriet og andre fb-fora, men også her, om hvor mye klokkene har steget i verdi og hvor mye enkelte har tjent de siste årene på kjøp/salg av klokker...
 
Det jeg har observert er at plutselig eller skal vi si gradvis?:rolleyes: kommer mange nye profiler på TS som er bare her for å selge klokken sin med "referanser" fra Klokkeriet og selvfølgelig blant disse finner vi en del spekulanter.
Nå er det bra at folk melder seg inn og at nye klokker kommer på markedet men Rolex&Omega spekulantene er blitt en tema som kaster sand i øynene.
Jeg tror at Klokkeriet har et visst ansvar for å ha spredd klokkedilla blant spekulants grupper som har sikkert også vært over hele Bitcoin&Co feber og andre tidligere "pengegjødsel".
Jeg vil påstå at disse mennesker er ikke genuine klokke entusiaster og har bare tenkt seg at det kunne være greit å prøve Rolex for noen dager for å deretter tjene en del $ eller rett og slett kjøpe for en mulig profit uten å bruke den.
Å havne på et klokkeforum er ofte en bevisst handling som starter fra en spesiell interesse men på FB blir det en annen dimensjon siden folk er opprinnelig ikke der for å snakke om klokker.
På FB kan klokkebonanza´n plutselig suse forbi i feed´n og tiltrekke en del mennesker som hadde aldri tatt tiden til å komme på et forum og enda mindre på et klokkeforum.
Spesielt gjennom boble-tider i en populasjon som har litt tendens til å tro på at pengene vokser på trærne og kaster seg på alt mulig som kunne gi avkastning.

Feberen minner meg litt om denne World-Games-Inc hvor uvanlig mange i Norge har tapt pengene sine(antatt 220 000 mennesker i landet!).
Folk kunne ikke holde seg unna når de fikk høre at "naboen hadde tjent så mye" på det, de kunne bare ikke la det være.
Misunnelsen på alle som hadde liksom "oppnådd en fortjeneste" var så kraftig at "pyramidspill" var ikke noe de vurderte i hele tatt.
Eller hvis de vurderte det, trodde de at de kunne trekke seg før kollapset og selvfølgelig med fortjeneste:confused:

Rolex er ingen pyramid spill men en ting er sikkert, varemerkets bilde skal ikke bli bedre med en ny eksplosjon av midlertidige "flashers" og spekulanter.
 
Redigert: