Nomos Glashütte, hva tenker asylet om dette merket ?

Medlem
5. mai 2009
Sted
Oslo
Jeg snublet tilfeldigvis over merket på tz-uk her i dag og ble veldig fascinert.

Ikke spesielt lang historie (ca 20 år - mer enn mange kjøpte varemerker dog), genuint in-house urverk, ryddige modeller i moderate størelser (største de har skeiet ut med er nesten 42mm og dette skjedde under tvil) og priser jeg ikke tror man kan argumentere mot.

Du får inntestsmodeller med in-house urverk for 1200 euro-gærninger og en (i mine øyne) flott automatisk 42mm med datokomplikasjon (som hos dem er ganske stilig laget, ligger utenpå urverket - ikke oppå) havner på ca 1600 eks tysk skatt (rundt 1900 med slikt).

Stjeler litt bilder med god samvittighet:

D_771_ClubAutoDat_FRONT.jpg

club.jpg

D_131_TanDatGrs_FRONT.jpg

D_772_ClubAutoDatDunk_FRONT.jpg

D_804_ZuerichAntDat_464x396.jpg

Det er kanskje ikke de mest sporty modellene, men første bildet er av en Club som vel er noe av det mer sporty de har. Jeg er veldig fristet i hvert fall, slår meg som elegante ur av høy kvalitet (iflg reviews i hvert fall), noe unikt og så var det dette med in-house movements da.

club_automat_datum_raum2.png

De holder til, bokstavelig talt, rett over veien for A. Lange & Söhne og Glashütte Original.

Mye manufaktur konsentrert i hva som etter sigende ikke engang er en by, men en liten landsby. Kanskje ikke så rart da de har vært sperret inne i den ville østen av muren til denne falt og grunnleggeren av Nomos dro over og slo seg ned i byen. Som praktisk nok har en urmakerskole slik jeg har forstått det midt i seg. Som, siden dette jo ikke skal være store byen, er rett nede i veien.

Jeg har blitt fryktelig fascinert over dette, vet ikke helt hvor jeg evt. skal få tak i et da deres egen nettbutikk ikke sender ut av Tyskland og jeg synes det virker litt meningsløst å betale for dette i dollars (snarveien fra Tyskland til Norge er strengt tatt ikke via USA). Noe brukt hadde ikke vært uaktuelt, men har ikke akkurat blitt enormt dette merket enda så litt tricky å finne noe.

Uansett, jeg måte bare få ut litt entusiasme rundt dette. En hvit 42mm Club Automat Datum virker som en fantastisk klokke. Eneste som er dumt er at mange sier de oppleves store slik at jeg gjerne skulle ha fått testet en på armen.

Tror det er en forhandler i stockholm men har ikke så lyst til det heller av praktiske årsaker.

Nettsider for mer info: http://www.glashuette.com/ og http://www.nomos-store.com

Dette er utrolig bra ur. Og litt pussig at ikke er å finne her til lands.
Det sobre utseende og høye grad av kvalitet til meget god pris, burde passe nordmenn bra.:cool:

Det første som slo meg var at designet var fryktelig kjedelig...

Men, det er sikkert bra kvalitet på dem :)

Jeg har siklet på en Nomos Club utallige ganger, digger det retro designet og ikke minst så er størrelsen midt i blinken for min del.
Kom akkurat for sent til å sikre meg den Nomos Club`n som lå til salgs på finn for litt siden:mad:
Send en mail til Neil hos Chronomaster, han selger Nomos og er en fryd å handle med.

Har Nomos hjemmeside lagt inn på favoritter. Har seriøst vurdert en klokke derfra lenge.
Det perfekte dressur for de som vil ha noe litt utenom de vanlige merkene.

Spennende å se deres tanker :).

For for tips Bullit!

Noen av modellene er helt klart kjedelige dressur, ingen tvil om det. Club føler jeg er en slags hybrid av en sportsmodell og dressur, noe som kanskje er hakket enklere å ta på seg i et kundemøte (jeg er da fortsatt tekniker...) enn en ren diver. Vet ikke helt, jeg bare likte den fryktelig godt :D

Kvaliteten på Nomos er bra, mye klokke for pengene.

Nomos produserer urverkene selv, men er teknisk sett en kloning av ETA/Peseux 7001.

Ja, akkurat det der har jeg dog ikke fått helt klarhet i. De har jo faktisk en del movements de lager nå, "alfa" er vel en kloning av 7001'en som du nevner, men det er moderat forskjellige dimensjoner på de forskjellige urverkene de har.

Alfaens fysiske dimensjoner: 23,3mm x 2,6mm
Zeta (som du finner i Club'en nevnt over) er 31 x 4,3mm

Noe (alt?) av høydeøkningen er sikkert pga. rotor osv siden førstnenvte jo er manuell mens sistnevnte er automatisk, men diameterøkningen noe er noe annet. Det er ikke pga. datokomplikasjonen heller da "epsilon" også er 31mm men ikke har datokomplikasjonen.

Så spørsmålet er jo da, har de basert seg på mekanikken i 7001 og bare "Vokst" den for å passe til det de ville eller har de gjort noe annet spennende?

De har noen seriøse urmakere i sin stall, så at det er brainpower som kan utføre arbeid er jeg ganske overbevist om. De har jo også konstruert tourbillion urverk som er solgt til andre.

Jeg synes bare det er fryktelig spennende, hadde vært morsomt å finne ut mer om historien til de forskjellige urverkene deres (har lest alt jeg klart på nettsidene).

Og er som du sier, de lager alt fra bunnen av, in-house hos seg. Blir litt som TAGs in-house kanskje, kjøpt litt IP fra en annen produsent som man bygger videre på. Det er in-house nok for meg tror jeg :).

Alle urverkene til Nomos er basert på ETA/Peseux 7001. Automatic modellene har Nomos’s egenutviklede opptrekksmekanisme og bunnplaten har en større diameter.

Synes Nomos urene er kjempeflotte. Litt dyre spør du meg. (Uten at jeg vet hva som bor inni den.)

Alle urverkene til Nomos er basert på ETA/Peseux 7001. Automatic modellene har Nomos’s egenutviklede opptrekksmekanisme og bunnplaten har en større diameter.

Ahh, veldig interessant!

Men synes det er verdt å merke seg at det da vel er designmessig basert, de lager jo faktisk alt fra bunnen av her. Er ikke snakk om å pynte litt på verk ala veldig mange andre ;).

Alpha er håndopptrukket uten dato, de andre urverken har følgende tilleggsfunksjoner:

Beta - dato
Gamma - gangreservemåler
Delta - gangreservemåler og dato
Epsilon - automatic
Zeta - automatic og dato

Nomos lager alle basisdelene i urverket under eget tak, tannhjul og fjærer kjøpes inn utenfra, og de tilfredstiller alle kravene til å være en ekte Glashütte manufaktur.

Veldig spennende, takk for god info! Tror de har fått opp "egenproduksjonsandelen" litt i det siste, leste noe om noen flere CNC maskiner osv. Står på websiden nå at de kjøper inn fjæren og rubies for de fleste urverkene nå, resten fikser de selv. Uansett mellom 75% og 95% er laget under eget tak. Ikke så galt for et lite urmakeri det i hvert fall :).

Veldig morsomt å lære mer om dem i hvert fall.

Jeg fikk nesten en nomom på auksjon for et halvt års tid siden. Firkantet sak med lys skive. Har enda ikke tilvgitt meg selv for at jeg ikke bød høyere..

Nomos er absolutt godkjent hos meg, klassisk pene ur med dekorerte urverk. Med tanke på hvor sjeldent de er å se brukt er Nomos en av de få produsentene som har blancofullmakt for impulskjøp! :p

Nomos

Hei,

Fant denne tråden her på TS, og vekker den til live igjen... :)

Jeg har kjent til Nomos i mange år egentlig, og enkelte ganger sett/tatt på dem i butikk uten å handlet.

Hadde absolutt ingen planer om urkjøp i dag, men så ble det et lite impulskjøp :)

En 40mm Ludwig Automatik. Skulle gjerne hatt dato modellen, men den hadde dealeren kun med sort skive
- og et slikt ur føler jeg selv må ha hvit/lys skive.

Tror man skal lete lenge etter å finne et ur av en slik kvalitet og skjeldenhet - til denne gi-bort prisen.
Uret er forholdsvis elegant - kanskje litt for elegant for meg også - men da passer det likevel utmerket på kona :)

Et par raske bilder:

NomosLA5F.jpg

NomosLA7B.jpg

Thanks for looking,

BT