Ny familiebil til krille

Jeg ville aldri ha kjøpt en ny bil uten integrert navi, men det er meg. Mye fordi jeg aldri ville sett på en brukt bil lenger uten navi :).

Men du må komme deg til forhandlere, ofte har de pakker som gjør at ting endrer seg en del ift pris. Automat, navi og park foran/bak vil muligens gjøre at bilen er mer lettsolgt igjen om noen år. Ryggekamera er kult, men ikke nødvendig med sensor mener jeg.

Men til forhandler og finn ut av pakker.

Jeg ville aldri ha kjøpt en ny bil uten integrert navi, men det er meg. Mye fordi jeg aldri ville sett på en brukt bil lenger uten navi :).

Men du må komme deg til forhandlere, ofte har de pakker som gjør at ting endrer seg en del ift pris. Automat, navi og park foran/bak vil muligens gjøre at bilen er mer lettsolgt igjen om noen år. Ryggekamera er kult, men ikke nødvendig med sensor mener jeg.

Men til forhandler og finn ut av pakker.

Enig, når det gjelder en såpass dyr/stor bil. Annerledes med en liten imho.

NAF-medlem, @krille? Rabatter hos Dekkmann. Sharif orker ikke jeg deale med (igjen).
Har ikke Sharif gått konk, da? Den sjappa ute ved Berger på vei til GRD er i hvertfall nedlagt.
Ellers ser det ut som en finfin bil, @krille . Jeg ville også gått for DSG og Navi. Ikke bare fordi VAG-konsernet lager bilbransjens smootheste automatkasser, men fordi DSG og Navi som sagt er ting kjøpere etterlyser når du en gang skal selge den.
Ellers er parkeringssensor, også foran, veldig kjekt, mens parkeringsassistent, eller hva det heter, bare jalla, spør du meg. :)
Gleder meg til unboxing!

Redigert av en moderator:
Kult at du tok den litt kraftigere dieselen! Går bra den. Sterk og fin mtp. forbikjøringer og mye feriebagasje.
Hvilke argumenter var det som gjorde at du havnet på akkurat den motoren?

Veit ikke om det har kommet opp som forslag, (orka ikke å lese alt) men du burde absolutt teste Skoda Superb. Vi har hatt vår et år nå, og det er helt fantastisk stor plass i den. Et hav av plass i baksetet, og veldig stort bagasjerom også. Utrolig mye bil for pengene.

Jeg tror kanskje det blir Navigasjon, men DSG utgår. 20000 kr for noe som ikke er et must for meg på noen som helst måte, som også gjør bilen tyngre og potensielt tørstere gjør at jeg dropper det.

Når det gjelder motorvalget siterer jeg en god venn som er biloman, han har vært litt inne på rådgiversiden:
For min del er denne griseenkel. (Og dette kommer fra mannen som kun har eid bensinturboer). 2.0TDi any day.
Kombinasjonen av forbruk og moment gjør at diesel er ett enkelt valg for meg.
En moderne dieselbil har ett momentregister som er født for norske forhold, og du klarer ikke å klemme en bensinmotor ned i samme forbruk i den virkelige verden.
Usikkerhetsmomentet her er denne nox-en og trussel om stilledager for dieselbiler på vinteren i Oslo, men det har jeg ingen tro på, og jeg forstår det dithen at denne skal brukes mindre på bysmåkjøring.
Rent teknisk er denne dieselmotoren rimelig skuddsikker blitt med åra.
Og med 150 dieselponnier flyr en Octavia rimelig bra avgårde.

Superb er en flott bil, men det er et poeng at utvendig størrelse skal holdes noe nede pga trange parkeringsforhold enn så lenge.

Jeg ser poenget med pris vs nytte for dsg ja. Men les deg opp på verditap vs utstyr for klassen, jeg kjenner ikke detaljene for disse i hodet, men på noen biler er noe utstyr i praksis "gratis" når man tar med gjensalgsverdi etter noen år.

Men uansett, automat er noe jeg personlig er ekstremt glad i og alltid skal ha på bruksbil :).

Du skal ha klima ja? Husket ikke i farten og litt tricky p sjekke fra mobilen. Bluetooth er også et must.

Jeg ser poenget med pris vs nytte for dsg ja. Men les deg opp på verditap vs utstyr for klassen, jeg kjenner ikke detaljene for disse i hodet, men på noen biler er noe utstyr i praksis "gratis" når man tar med gjensalgsverdi etter noen år.

Men uansett, automat er noe jeg personlig er ekstremt glad i og alltid skal ha på bruksbil :).

Du skal ha klima ja? Husket ikke i farten og litt tricky p sjekke fra mobilen. Bluetooth er også et must.

2-soners klima og bluetooth er standard på utstyrsnivå Elegance hvos jeg ikke husker så mye feil.

Blir spennende dette her, krille :)

Nye Octavia er fristende. Vi er selv i markedet for en stasjonsvogn, og den bilen er en av de vi vurderer.

Når du først skal bygge bilen til dine specs så kan du jo vurdere panorama soltak. Det er nytt for 2013 Octavia. Det koster litt, men du verden så mye det gjør med lysforhold i kupeen.

Blir spennende dette her, krille :)

Nye Octavia er fristende. Vi er selv i markedet for en stasjonsvogn, og den bilen er en av de vi vurderer.

Når du først skal bygge bilen til dine specs så kan du jo vurdere panorama soltak. Det er nytt for 2013 Octavia. Det koster litt, men du verden så mye det gjør med lysforhold i kupeen.

Kid på gang @Thomas? :)

Neeeeeeeeeeei, ikke diesel. Oljefyring er ut :cool: Skoda/VW har jo så greie bensinturboer.

Sitter her og undrer meg over all denne entusiasmen for Skoda!
Ønsker ikke å helle malurt i begeret men allikevel... Nå er jeg av en årgang som både i klokke- og bil verdenen er å regne som absolutt vintage, antar det har noe med saken å gjøre. I min ungdom var det noe som kaltes Skoda vitser, ikke uten grunn.
Familiens første bil var en Skoda Octavia, 1960? modell.
365_amileizpig2004196202.jpg

36o graders ineriør tour:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CE4QFjAH&url=http%3A%2F%2Fbg360.net%2Fpano%2Fother%2Fskoda-octavia-1962_en.php&ei=k6ADUsaoGs_34QSJ8oGYDQ&usg=AFQjCNGnJExePmjhAZ52SH9lQvZ4TSPRhA&sig2=L49tWn6Bob_uNo12_wwroQ&bvm=bv.50500085,d.bGE&cad=rja

Kjøpt ny fra lokal forhandler, kjørt kun kort tid av min mor som var hjemmeværende sjømannsfrue (sitat: Den hadde styring som en tung traktor). Den dagen forhandleren kom svært så forsiktig og banket på døren og fortalt at bilen hadde vært utsatt for et "uhell" på første service ble en lykkelig dag for min mor. Det viste seg at bilen var totalvraket, en mekaniker hadde "lånt" bilen om kvelden, han skulle ut med en dame, og kjørte så til de grader utfor. Forhandleren tilbød ny bil, min mor hadde allered fått nok av Skodaens luner og kjøreegenskaper og så sitt snitt til å oppgradere til en Saab 93, en perle av en bil med 3 sylindret totakstmotor, usynkronisret førstegir og frihjul.
Saab1964Sport

Tsekkisk grovmekanikk mot svensk kvalitet!
At Saaben spydde ut utrolige mengder blårøyk og at min søster ble bilsyk bare av å se den komme ut av garasjen er en annen historie.

i mitt gammelmodige, fordomsfulle hode kommer det opp noen sammenfallende tanker om Skoda biler og Vostok ur, ingen av dem særlig positive.

Men det er nye tider nå skjønner jeg. :)

Det er vel et snev av forskjell på dagens VAG-eide Skoda, og Skoda i gamle dager.

Leide en octavia i sommer, og den funket greit.

Beklager OT

Et hav av forskjell. Nå er det lite feil, gode og gjerrige motorer, ok design, mye plass og lav pris = perfekt (om man ikke skal svi 500+ på en familiebil.

Synd å si det, men jeg hadde ikke kjøpt meg en nyere SAAB. Lite sjarm og særpreg igjen etter at GM tok over, og også dårlig mtp feil, motorer osv. I tillegg masse generiske GM-deler. Nå er de vel ute av såga for godt, dessverre... Men eldre SAABer skal man ikke kimse av :cool:

tumblr_lmaaspTF561qgld9so1_500.jpg

Et hav av forskjell. Nå er det lite feil, gode og gjerrige motorer, ok design, mye plass og lav pris = perfekt (om man ikke skal svi 500+ på en familiebil.

Synd å si det, men jeg hadde ikke kjøpt meg en nyere SAAB. Lite sjarm og særpreg igjen etter at GM tok over, og også dårlig mtp feil, motorer osv. I tillegg masse generiske GM-deler. Nå er de vel ute av såga for godt, dessverre... Men eldre SAABer skal man ikke kimse av :cool:

tumblr_lmaaspTF561qgld9so1_500.jpg

Oh la la, en slik hadde jeg. Den gikk spesielt godt langs Jølstravatnet om morgenen (pga den fuktige luften). Min far hadde syv Saab 96 :)

Skoda er bare et navn. Det er en VW produsert i Tsjekkia.

Da jeg vokste opp var det ei i hjembygda som hadde en Skoda av type 105 (eller i 100-serien i alle fall med det jeg kan huske). Ikke akkurat noe å hoppe i taket for....
omtrent som denne

800px-Skoda_105S_-_front.jpg

I mange år var dette min forestilling på Skoda-merket. Rart hvor lenge fordommer kan sitte igjen. Faktisk ikke før Superben med dens strålende omtaler at jeg fikk litt øynene opp for merket igjen.
Og bilen vist i andre post i denne tråden er jo rett og slett flott!

Grattis med ny bil, krille

Redigert:
Da jeg vokste opp var det ei i hjembygda som hadde en Skoda av type 105 (eller i 100-serien i alle fall med det jeg kan huske). Ikke akkurat noe å hoppe i taket for....
omtrent som denne

800px-Skoda_105S_-_front.jpg

I mange år var dette min forestilling på Skoda-merket. Rart hvor lenge fordommer kan sitte igjen. Faktisk ikke før Superben med dens strålende omtaler at jeg fikk litt øynene opp for merket igjen.
Og bilen vist i andre post i denne tråden er jo rett og slett flott!

Grattis med ny bil, krille

Grattis med ny bil, @krille!!

Nydelig Skoda! Min bror hadde en slik, men i coupé ; Rapid! Det var en 84 modell, men så ut som en 70 talls bil med masse fin plast. Hekk motor og fin lyd. Svenske bil bladet Teknikkens Varld gav den navnet Fattigmanns Porsche...

:cool:

Denne kan kanskje oppdateres litt nå, ja! Jeg bestilte bil for et par dager siden, det ble en splitter ny Octavia 2.0TDI. Levering forhåpentligvis i oktober. Tusen takk for hjelp og enabling samt gode og mindre gode råd:)