Ny familiebil til krille

:):):):):)

Apropos Skodafordommer og slikt noe, min svigermor er vokst opp med en far som hadde en slik:

Skoda-110_1041225p.jpg

Hun får helt hetta når vi snakker om Skodaer, og kan ikke fatte og begripe at vi skal kjøpe en. Hun mumler bare noe om "Hvorfor ha Skoda når man kan gå da?" og mener at vi burde ha kjøpt fransk bil.

:):):):):)

Apropos Skodafordommer og slikt noe, min svigermor er vokst opp med en far som hadde en slik:

Skoda-110_1041225p.jpg

Hun får helt hetta når vi snakker om Skodaer, og kan ikke fatte og begripe at vi skal kjøpe en. Hun mumler bare noe om "Hvorfor ha Skoda når man kan gå da?" og mener at vi burde ha kjøpt fransk bil.

Gratulerer med ny bil!
Min bror sin første bil var en Skoda Rapid, og den var problemfri. Eneste skavanken var at en sau tok selvmord mot høyre forskjerm en gang han kjørte opp til Andøya.

I dag er Skoda (igjen) kvalitet, og det sies at merket er et lite hodebry for VAG; "Det er bedre og mer for pengene enn moderfirmaet; VW og Audi...)

(Fransk....)

:cool:

Skoda er bare et navn. Det er en VW produsert i Tsjekkia.

Nettopp! Det er lett å kimse av Skoda ved å henvise til gamle synder (forutsatt at man samtidig fullstendig ser bort fra deres stolte rallyhistorie fra 70-tallet), men man må være klar over at markedsføringens mestere VW kun har kjøpt dette navnet for muligheten det gir til å selge Passatene sine til et publikum som ønsker er rimeligere bil. VWs Skodaer har ingenting felles med de eldre modellene. Dersom du ser på hele VWs sortiment har de teoretisk en bil for enhver kundegruppe. De kan pakke inn generiske deler bak forskjellige logoer og tilfredsstille tilnærmet ethvert "behov". Alle prøver å oppnå dette, men VW er de flinkeste i klassen. Fra en produsents standpunkt er dette selvfølgelig fornuftig, men det blir litt kjedelig Badge-Engineering preg over produktene.

På grunn av min interesse og jobberfaring blir jeg ofte av bekjente spurt om hvilken bil jeg kan anbefale. Mitt svar er ofte en Skoda Octavia. Det er VW kvalitet til en litt lavere pris og en bil som de fleste vi bli lykkelige med. Det hadde de også blitt i en Mondeo, Passat, etc, men til en noe høyere pris. Logikken min er at dersom man er så lite interessert i bil at man spør andre til råds, vil man garantert ikke bli lykkelig med de bilene jeg selv ville valgt:)

Gratulerer med en bra bil, Krille!

Jeg husker da VW kom med Octavia første gang. Da var jeg hos en forhandler for å se på bilen. Jeg åpnet panseret for å se på motoren (jeg er jo av _den_ typen) og da lyste det VW og VAG logoer mot meg. Det var tydelig at Skoda fabrikken var stolte av å kunne "presenter et VW produkt". I dag har de et litt annet rykte å flyte på; "Et eget varemerke", og "et eget godt rykte". Det er egentlig en artig historie hvordan merket har krabbet oppover!

Kommer det et innlegg på UnBoxing?

Hun mumler bare noe om "Hvorfor ha Skoda når man kan gå da?" og mener at vi burde ha kjøpt fransk bil.

Fransk bil! Trøste og bære...:(
Etter en Renault og to Peugeot satt jeg strek over det for evig og alltid.
Grattis med Skoda. Mye bil for pengene. Et fornuftig kjøp for den lune familiemannen.;)

Gratulerer med en flott bil, som jeg har kjørt en del av! Mye bil for pengene og god kvalitet!:D

Men eldre SAABer skal man ikke kimse av :cool:

tumblr_lmaaspTF561qgld9so1_500.jpg
Ahh, det var tider det. Har hatt to SAAB i det karosseriet, første var en 82 Turbo US modell som vår lokale skipsreder Ugland kjøpte ny, hadde den i fem år og solgte den tilbake til første eier ;) Så importerte jeg en original Aero som ble vrak etter 8mnd, dessverre. Og det var ikke pga. chip og mye HK...

--------

Gratulerer med fin bil, Krille!! Du kommer garantert til å bli fornøyd :D

Skodaen kom nylig til oss! Ikke veldig mye erfaringer å dele ennå, men jeg er virkelig superfornøyd! Veeeeldig mye plass, både i bagasjerom og kupé - baksetet er faktisk stort nok både for bakovervendte bilstoler og voksne menn. 150-hesteren er definitivt den rette motoren for denne bilen, jeg er sjeleglad jeg gikk for den. Nok krefter til litt last, og ikke så verst morsomt å dra litt på under akselerasjon, selv om dette ikke er noen sportsbil.

Noen kjappe bilder:

Nok en gang takk for råd og enabling i denne tråden:):)

Gratulerer med nytt familiemedlem!
Håper dere får mange gode turer med denne!

Grattis krille! Jeg har prøvesittet nye Octavia selv for ikke så lenge siden, og tenker at Superb ikke egentlig er så nødvendig :) Mye plass ja. Min gamle Octavia holder enn så lenge, først og fremst fordi den står 29 av 30 dager i garasjen ... Men om jeg skal lenge ut av byen, da er nye Octavia en het kandidat.

Gratulerer med flott bil Krille. Kjører selv en Superb stasjonsvogn i samme farge som deg, kjøpt ny for 2,5 år siden. Er strålende fornøyd enda. Kan ikke si annet enn at du har fått mye bil for pengene :)

Benytter krilles gamle tråd til å skryte av bestilt bil :) Snusfornuftig valg, men for en som aldri har kjøpt nybil før er det stas nok. Ny Skoda Octavia STV 1.8 TSI 180 4X4 DSG. Forsøkte å begrense meg på utstyrslista, men utover det åpenbart nødvendig (hengerfeste, vinterdekk, nettvegg etc), tok jeg meg råd til nøkkelfri (først og fremst for å slippe å ha nøkkelknippet dinglende ved kneet :)), parkeringsvarmer og en "business pakke" med delskinn (burde sikkert valgt helskinn ...), oppgradert anlegg og sotede bakruter. Fikk ordnet en firmaavtale som gjorde at jeg endte på et par lapper over 400k. Så er det bare å vente da :D

Fortsatt fornøyd, @krille?

Redigert av en moderator:
@Anders Gratulerer med lurt bilvalg! Hvor mye får man i firmarabatt da, av nysgjerrighet? Er det ca 5-7%?

Redigert av en moderator: