Jeg har en Moto Guzzi som aldri kommer til å bli solgt, men den er litt for tung og lite leken for bykjøring. I fjor sommer kjørte jeg til jobb på min fars gamle BMW R25, og fikk hyggelige vink fra eldre menn og flørtende blikk fra min mors venniner. Sist jeg hadde en totakter - en Gt750 med "effekt"anlegg (dvs mer lyd og mindre effekt), hyttet de samme menneskene etter meg med paraplyene sine, og selv de blaserte sauene som beitet langs gjerdene ved veien løp forskrekket avsted. Det er sikkert et tegn på langt fremskreden middelalderdomsangst at jeg savner den tiden. Det er på tide med en gammel totakter.
Av alle dumme handler jeg har gjort, angrer jeg aller mest på at jeg i et kortvarig anfall av snusfornuft solgte min 71-modell Suzuki T250 med den hodeløse begrunnelse at jeg ikke hadde behov for to motorsykler. Det er over tyve år siden, og den stakkars sykkelen har i ettertid bodd på en låve og ved sjeldne anledninger kjørt litt rundt på en grusvei av en eier som fremdeles ikke har somlet seg til å ta sertifikat. Etter flere fåfengte og stadig mindre hyggelige forsøk på å kjøpe den tilbake, har jeg nå begynt å se meg om etter noe annet.
Kriteriene er: Luftkjølt, god stand, ikke for dyr, grei tilgjengelighet på deler og helst fra syttitallet. En Kawasaki H1 er fristende, men i dyreste laget og de peneste av dem er også de dårligste. Det er ikke uten grunn at de fremdeles går under navnet "widow maker". Et mer realistisk alternativ er Yamaha RD350 eller RD400, eller kanskje en Suzuki t500 eller GT250. De andre GT`ene er gode sykler, men "ram air"-toppene er så stygge at jeg ikke kommer til å kjøpe en slik.
Er det noen som har erfaringer med noen av de nevnte? Eller, enda bedre, har en totakter i uforskammet bra stand som de ønsker å kvitte seg med for en like uforskammet lav pris?
Jeg har sett på en GT250 som er svært pen, men synes den er litt klumpete for sin størrelse. Det står en litt sliten R5 på Finn, men jeg er litt skeptisk til delemarkedet. Jeg har funnet en nydelig RD350 på mobile.de, men vet ikke om jeg tar meg bryet med å hente en sykkel i Tyskland. Det vår, og jeg vil kjøre NÅ! Kanskje jeg burde ta med et balltre og hilse på T250-eieren igjen istedet? Forslag?
Av alle dumme handler jeg har gjort, angrer jeg aller mest på at jeg i et kortvarig anfall av snusfornuft solgte min 71-modell Suzuki T250 med den hodeløse begrunnelse at jeg ikke hadde behov for to motorsykler. Det er over tyve år siden, og den stakkars sykkelen har i ettertid bodd på en låve og ved sjeldne anledninger kjørt litt rundt på en grusvei av en eier som fremdeles ikke har somlet seg til å ta sertifikat. Etter flere fåfengte og stadig mindre hyggelige forsøk på å kjøpe den tilbake, har jeg nå begynt å se meg om etter noe annet.
Kriteriene er: Luftkjølt, god stand, ikke for dyr, grei tilgjengelighet på deler og helst fra syttitallet. En Kawasaki H1 er fristende, men i dyreste laget og de peneste av dem er også de dårligste. Det er ikke uten grunn at de fremdeles går under navnet "widow maker". Et mer realistisk alternativ er Yamaha RD350 eller RD400, eller kanskje en Suzuki t500 eller GT250. De andre GT`ene er gode sykler, men "ram air"-toppene er så stygge at jeg ikke kommer til å kjøpe en slik.
Er det noen som har erfaringer med noen av de nevnte? Eller, enda bedre, har en totakter i uforskammet bra stand som de ønsker å kvitte seg med for en like uforskammet lav pris?
Jeg har sett på en GT250 som er svært pen, men synes den er litt klumpete for sin størrelse. Det står en litt sliten R5 på Finn, men jeg er litt skeptisk til delemarkedet. Jeg har funnet en nydelig RD350 på mobile.de, men vet ikke om jeg tar meg bryet med å hente en sykkel i Tyskland. Det vår, og jeg vil kjøre NÅ! Kanskje jeg burde ta med et balltre og hilse på T250-eieren igjen istedet? Forslag?