Ny gammel totakter

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.968
Sted
Cockaigne
Jeg har en Moto Guzzi som aldri kommer til å bli solgt, men den er litt for tung og lite leken for bykjøring. I fjor sommer kjørte jeg til jobb på min fars gamle BMW R25, og fikk hyggelige vink fra eldre menn og flørtende blikk fra min mors venniner. Sist jeg hadde en totakter - en Gt750 med "effekt"anlegg (dvs mer lyd og mindre effekt), hyttet de samme menneskene etter meg med paraplyene sine, og selv de blaserte sauene som beitet langs gjerdene ved veien løp forskrekket avsted. Det er sikkert et tegn på langt fremskreden middelalderdomsangst at jeg savner den tiden. Det er på tide med en gammel totakter.

Av alle dumme handler jeg har gjort, angrer jeg aller mest på at jeg i et kortvarig anfall av snusfornuft solgte min 71-modell Suzuki T250 med den hodeløse begrunnelse at jeg ikke hadde behov for to motorsykler. Det er over tyve år siden, og den stakkars sykkelen har i ettertid bodd på en låve og ved sjeldne anledninger kjørt litt rundt på en grusvei av en eier som fremdeles ikke har somlet seg til å ta sertifikat. Etter flere fåfengte og stadig mindre hyggelige forsøk på å kjøpe den tilbake, har jeg nå begynt å se meg om etter noe annet.

Kriteriene er: Luftkjølt, god stand, ikke for dyr, grei tilgjengelighet på deler og helst fra syttitallet. En Kawasaki H1 er fristende, men i dyreste laget og de peneste av dem er også de dårligste. Det er ikke uten grunn at de fremdeles går under navnet "widow maker". Et mer realistisk alternativ er Yamaha RD350 eller RD400, eller kanskje en Suzuki t500 eller GT250. De andre GT`ene er gode sykler, men "ram air"-toppene er så stygge at jeg ikke kommer til å kjøpe en slik.

Er det noen som har erfaringer med noen av de nevnte? Eller, enda bedre, har en totakter i uforskammet bra stand som de ønsker å kvitte seg med for en like uforskammet lav pris?
1976_GT250A_blue_450.jpg

Jeg har sett på en GT250 som er svært pen, men synes den er litt klumpete for sin størrelse. Det står en litt sliten R5 på Finn, men jeg er litt skeptisk til delemarkedet. Jeg har funnet en nydelig RD350 på mobile.de, men vet ikke om jeg tar meg bryet med å hente en sykkel i Tyskland. Det vår, og jeg vil kjøre NÅ! Kanskje jeg burde ta med et balltre og hilse på T250-eieren igjen istedet? Forslag?
 
Har ingen erfaringer, men ble litt inspirert her nå. Hvordan er driftssikkerheten på slike som dette? Kan de brukes som en brukssykkel, eller blir det en liten tur på søndagen, før ventilene på justeres fram til neste søndag?
 
Det er nokså enkle maskiner, så de er stort sett ikke vanskelige å holde i daglig bruk. Sammenliknet med firetaktere fra samme periode krever de lite vedlikehold, og må man mekke er det temmelig oversiktelig. Siden de var billige i innkjøp, raske og lettkjørte, ble det solgt svært mange små totaktere på syttitallet. Hk/vekt-ratioen på mange av dem gjorde at de lett parkerte dobbelt så store, og dyre, konkurrenter. Nye krav til utslipp og støy mot slutten av tiåret gjorde motorene mindre spreke og syklene dyrere, og med økte bensinpriser ble de mindre økonomiske også i drift. Da åttitallet kom var de fleste tunge totaktere ute av produksjon, bortsett fra noen vannkjølte modeller fra Suzuki og Yamaha.
 
Eller, enda bedre, har en totakter i uforskammet bra stand som de ønsker å kvitte seg med for en like uforskammet lav pris?

Du får si ifra om selger også ønsker å kvitte seg med noen klokker:)

Det beste hadde nok vært og overtalt eieren av din gamle sykkel til å selge den tilbake til deg. Har hørt om flere liknende historier. Dog med biler. Som har blitt solgt i et svakt øyeblikk og havner på en love i påvente av restarering som aldri blir noe av. Tilslutt blir bilen solgt til en annen for skampris.
 
Kawasaki H1 mach III

Har hatt et par av disse.

http://www.youtube.com/watch?v=d9NLfVezn3M

En 71 og en 72 mod. Helt rått. Går så det griner, ser ufattelig tøffe ut i rette farger, hadde en i orange med brun og sort stripe. Hadde også en blå. Null tull. Blårøyken står, ellers alt helt topp. Mener den kom med ordentlig bremser fra 71.

Check it out.
 
H1 er den absolutt tøffeste av alle risrakettene, og modellen med skivebrems og uten racing tail er den flotteste av dem igjen. Men de er vel ikke akkurat kjent for svingegenskaper,i forhold til feks rd350. Det ligger noen på Finn, jeg har snakket med noen selgere, og var like før å slå til i lett rødvinsrus fredag kveld. Jeg skal tenke litt til.
 
H1

Nei, var/ er ikke vegvesenets drøm. Leste et sted at storebror H2 hadde symbolsk vekt på forhjulet ved jevn kjøring. Ikke særlig bedre på H1. De har plassert en sint 500ccm motor i en 300-350 ccm ramme. Ble noe skjev vektfordeling. Må også brukes styredemper for å slippe verste vibrasjoner ved brukbart tempo, veldig viktig å løsne denne ved langsom kjøring. Kan se veldig rart ut om man glemmer dette. Tryn i slowmotion. Tryna så lang jeg var på min i ca 130. Null grep på forhjulet ved brems, full lås, rett ut. Måtte en del rep til på kneet, og etter noen timer med plukking av asfalt på butt og rygg, gikk det forsåvidt greit.

Kjør pent.
 
Den historien minner mye om andre jeg har hørt fra overlevende H1-eiere :) Det er ikke uten grunn at etterfølgeren KH500 kun hadde 38hk mot 60 i H1. Suzukiene og Yamahaene var betraktelig mer siviliserte, men dermed også litt kjedeligere. Til gjengjeld hadde flere av dem svært gode svingegenskaper. Kanskje det er rd jeg skal ha.
 
Etter å ha overveid grundigere enn sist jeg kjøpte hus, valgte jeg denne 76-modellen:

gt.jpg


Den er lite kjørt, stått stille i nesten tyve år, og gjennomrestaurert. Kjørbar klassiker, med andre ord. Hentes i neste uke, så da er det bare å se etter blårøyk og lytte etter slik lyd langs småveiene her i distriktet:

[video=youtube;Sg_TlPX1YRk]http://www.youtube.com/watch?v=Sg_TlPX1YRk&feature=related[/video]

[video=youtube;COl9xgGs1Aw]http://www.youtube.com/watch?v=COl9xgGs1Aw&feature=related[/video]
 
Gratulerer den så råfin ut! Har. Lyst på totakter selv, men helst fra etter 2000. Kos deg masse med den!
 
To-taktere

De ultimate to-taktere må vel være Bimota V-Due 500?? Men de koster kling hvis man finner en..

Neste hakk blir Yamaha RD 500 YPVS og Suzuki RG 500 R. Koster og smaker endel.:)

Noe rimeligere kan man få en grei Honda NS 400R. De ligger på priser fra 20.000,- opp til 45.000,- i god stand.. 74 hk og plenty med kjøreegenskaper.. Går som kuler alle disse syklene.

Av de eldre liker jeg best Suzuki T500 fra de tidlige årene, helst før 1970.
Tidlige Yamaha 350 og 250 er også veldig fine og mye sykkel for pengene..

Kawasaki trippel modellene er blitt alt for dyre mener jeg. Ikke er det kjøreegenskaper i de heller.. Stort sett veldig oppskrytt men alikevel kule sykler. Men det blir for vilt når man må betale 150.000,- for en 750 som er pusset opp. Ingenting annet enn ramme og motor som pleier å være igjen på dem nå.. De ligger muligvis langt over dette også. Urørte tripler finnes nesten ikke..

Suzukis "Vannbuss" er vel den beste av de store to-takterne? Greie priser foreløpig og mange fine objekter som ikke er skrudd ihjel. Det samme er det med GT380 og GT550
Tripler for billig penge..

Men jeg ser at valget ble en Suki GT 250, det er vel den sykkelen som gir mest moro for en grei pris.. Ikke et dårlig valg det. Lykke til videre med den.. Kul sykkel..:D
 
Gratulerer med nydelig knalltakter! De koster ikke mer enn en anstendig klokke, er hissigere enn kjøreegenskapene tilsier, gir fra seg alle de riktige lydene og duftene, og transporterer meg tilbake til en tid da jeg hadde mer hodehår enn kroppshår og mine eneste bekymringer var om tennpluggene var sotet og om jeg hadde husket å kjøpe øl før ølutsalget stengte.
Savner min gamle T500.
Hva slags dust er jeg som ikke også kjøper meg gammel knalltakter?
 
2-Takt

Ja, man burde egentlig ha kjøpt flere for lenge siden. Absolutt alle 2-taktere kommer til å bli mye dyrere i nær fremtid. Så man burde absolutt skaffe seg en eller flere nå som prisene er forholdsvis normale..:D Nå er det vel heldigvis ikke alle 2-takt sykler som havner på Kawa triple nivå på prisene..;)
 
Gratulerer!
Her har du funnet en artig sak, lettkjørt, sprek nok og ideel i byen.
Glimrende å komme seg fram med når bilene står stille i kø.
Bruk den, men stell den godt så har du sykkel lenge her.
 
Takk for gratulasjoner. Etter å ha fraktet sykkelen halve landet rundt for å finne en trafikkstasjon som hadde ledig time før sent juni (!), fikk jeg skilt på denne uken. GTen er i svært god stand, den har stått uten skilt siden 1989, tatt inn til landet av en entusiast for noen år siden og fått skiftet ut slitte deler og motoren gjennomgått. Lukten, lyden og gassresponsen er akkurat som den jeg hadde engang. ;) Jeg skal se om jeg får lag ut en lydfil her.

Sykkelen er perfekt til småkjøring og korte turer, men kunne godt hatt litt mer futt på landeveien. Den blir nok skiftet ut -eller supplert - med en rd350 eller noe slikt senere.

På svingete småveier med Morini i går:
P4290061.jpg
 
Her er det bare å føye seg til i rekken av gratulanter.

Det er en trivelig liten sak det der og den lokker frem minner fra min første kjøretur på egenhånd med "tung" MC - for omlag 34 år siden. På baksetet ei blond rype med blomsterduft i håret - glemmer aldri den Timoteishampoen ;)
Det hører med til historien at denne rypa er "kjæresten" min også i dag:p

Og stor takk til "Dahler'n", som var 18 og lånte bort sykkelen til en på 15 og et halvt:cool: