Ny klokke! Hjelp?

Fin klokke, men foretrekker originalen...

ZenithPilotChronograph_rvb.jpg

Er dette den aller første klokken som hadde sekunderskiver klokken 3 og 9 og datomarkering klokken 6?

Jeg vet ikke helt, jeg. De er relativt like, da begge er sorte ur, med bi-compax chrono og dato klokken 6. Men minuttmarkørene er forskjellige, Hamilton har "12" klokken 12, det står ingen av de samme tingene på skiven, plassering av tall i subdials er forskjellige, datoplasseringen er forskjellig osv. Hamiltonen kommer i tillegg i flere skivefarver...

Ham-Zen.png

Zenithen er imidlertid grisetøff, det skal den ha!

Den Hamiltonen er utrolig fin.
Selv må jeg holde med i nakkeskinnet når studielånet kommer pga. denne:

746227748nbc2_2010_01.jpg

Mer informasjon finner du her.
Den har et mer sportslig preg, et nydelig dekorert ETA-verk og en utrolig tøff lume! Blånerte visere er heller ikke å forakte.
Kvalitetsfølelsen hos Steinhart kan jeg ikke uttale meg om. Det er det derimot fler her på Sonen som kan.

et nydelig dekorert ETA-verk
Nja, jeg vet ikke det...

1241648283nbc2_2010_09.jpg

Jeg skal for øvrig ikke si noe stygt om klokken, har aldri sett eller håndtert én selv. Mange vil nok kanskje si den er vel lik en annen produsents modell, men....:)

Vel, man trenger ikke ha stor fantasi for å se hvor Hamilton har hentet "inspirasjon".

Denne Portuguese'n er altså en homeage av Zenith?

IW500109.jpg

Jeg er fullstendig klar over at Hamilton ikke har så veldig mange originale modeller, men en klokkeskive har så og så mange løsninger. Det skal veldig godt gjøres å ikke være i nærheten av noe som er laget før.
Forøvrig er den Zenithen noe av det flotteste uret jeg vet om...

Jeg ser at det er ikke akkurat en PP-finish på urverket men, i denne prisklassen synes jeg at det er en fin dekor for pengene. :)

Det er faktisk omtrent ikke noe dekor på det verket overhodet, men klokken er fin nok den. Den ble litt for stor for meg, derfor jeg solgte min. Ingen dum klokke overhodet.

Nei, det er mer enn det.

Du kaller Zenith'en for originalen, og når jeg spør om dette faktisk ER originalen, svarer du svevende at "det er i alle fall lett å se hvor de har hentet inspirasjonen". Mens IWC'en som i store trekk er snytt lik, kan altså umulig ha hentet inspirasjon fra Zenith'en, siden den ikke har kronograf.

Åja, det var sånn det var.