Det som er greit er vel å ikke kjøpe vintage til daglig bruk - ihvertfall ikke om man skal legge en del kroner i det. Det var ihvertfall tipset i en tråd i vintage-delen av forumet her nylig.
Ellers angrer jeg ikke på de jeg har kjøpt brukt, selv om det kanskje kunne vært greit å ha nygarati innimellom. Spesielt siden jeg innimellom har uflaks, og en ulykke aldri kommer alene. Men så kjøper jeg jo som regel rimelige ur - noe som egentlig er en ulempe, det blir vanskeligere å forsvare reparasjon.
Per i dag har jeg kjøpt brukt på sonen.
- Volmax Aviator Chrono. Denne fikk jeg for 800kr inkl frakt, og jeg har litt skikkelig glad i den, til tros for sin svaktlysende men virkelig merkbart grønne tall osm jeg syntes var rart rett ut av boksen. Den har imidlertid begynt å gå rundt ett minutt for fort om dagen, og her hadde det jo vørt en fordel om den var kjøpt ny i Norge. Men prisforskjellen mellom å sende den til Russland/Tyskland og å få den regulert her i Norge (om det er alt som trengs *krysse fingrene*) blir sannsynligvis en hundrelapp eller to. Og da har jeg spart 2500kr+, mot å få en klokke med noen bittesmå merker på.
- Seiko skx 007. Går nå litt over syv minutter for fort per dag! Denne skal også fikses på, om det svarer seg. Usikker på om det er sykling på brostein eller fall og støt som har skylden. Denne var vel forøvrig så godt som ny da jeg kjøpte den tror jeg.
- Orient Blue Mako - virkelig vakeker klokke for prisen. Men da jeg skulle stille den nylig, ville ikke kronen gå helt ut på første forsøk, med det resultatet at jeg stilte datoen da jeg mente å stille tiden. Det er ikke noen god idé å gjøre dette på en mekanisk klokke mellom kl 22-02, og skifte av dato medførte at ukedag-hjulet som akkurat da holdt på å skifte, kilte seg fast....
Mine tanker rundt bruktkjøp:
For prisklasse over 10K
- Ikke noe over ti-femten år eller med røff bruk bruk, med mindre det har vært en fullstendig overhaling med dokumentasjon fra autorisert verksted.
- Kjøp selger, ikke bare klokken, selv om det er akkurat den du har siklet på.
- F2F eller noen med gode referanser. F2F hos urmaker som kan sjekke servicehistorikken er best.
For klokker under 2k: Kjøp noe du har lyst på, og som du synes er spennende. Neppe denne klokken du skal ha i ti år uansett.
I mellom: Ettellerannet annet.
Noen har sikkert litt høyere verdigrenser alt etter inntekt.
Man er jo kanskje også mindre forsiktig hvis det er en klokke man ikke har tenkt å eie lenger enn noen måneder, men bare vil "ha den på armen en stund". Sannsynligheten for at noe går galt akkurat mens du har den før den blir solgt videre er jo da ganske liten.
Jeg regner med jeg kommer til å kjøpe en dressklokke av kurant merke brukt for en 10-15K når studiene er over, om det dukker opp den "riktige klokken" her. Har ingen betenkeligheter med det. Nå er det dessverre ikke dressklokker fra mine favoritter som flippes oftest her.