Nyfrelst klokkemann, og enda ferskere på ebay!

Medlem
23. juli 2013
Innlegg
19
Sted
Buskerud
Heisann!

Har drevet og siklet på mange av de fine vintageklokkene rundt omkring, både på forum og finn. Nå har jeg vært innom ebay, og det er en jungel der inne. Har noen spm. ang. denna; Vintage Glycine Gold Plated Watch | eBay

Er den ekte? Er den verdt prisen (eller hvor mye er den verdt)? Er selgeren legit (hvordan ser man sånt evt?) og andre tips og råd dere måtte ha setter jeg STOR pris på! :)
 
Ser jo fin ut. Selger har 100% feedback, men still spørsmål til han ang. Klokken, frakt osv. Vurder svaret og kommunikasjon. I utgangspunktet er jo ikke dette dyrere enn en plastklokke. :) bruk PayPal

Edit: som Bjorn skriver må man i utgangspunktet regne med en service på vintage klokker. Spør selger om tilstand.
 
Redigert:
Selger opplyser at klokken går ett minutt feil per døgn. Sannsynligvis er det en underdrivelse. Du må påregne å ha den på service før den kan brukes. Det bør man alltid påregne når det gjelder vintage, men såpass stort avvik kan bety høyere servicekostnad. Eller det kan være noe så enkelt som avmagnetisering som behøves. Hvem vet. Uansett blir det en ekstrakostnad.
Jeg likte for øvrig klokken, en flott dressklokke.
 
Hvis du ikke har råd til å gå på et 100% tap, vil jeg råde deg til å holde deg unna ebay og holde deg til TS og solide firma/enkeltpersoner som har en "good standing" i dette miljøet.
Lykke til.
Tom
 
Hvis du ikke har råd til å gå på et 100% tap, vil jeg råde deg til å holde deg unna ebay og holde deg til TS og solide firma/enkeltpersoner som har en "good standing" i dette miljøet.
Lykke til.
Tom

Føler egentlig at ebay med paypal er ganske trygt. Ihvertfall hvis man tar seg råd til å få noen til å sjekke klokken når man får den. Selv om det sikkert er litt styr med å få igjen pengene så skal jo paypal være rimelig trygt.
 
Denne selgeren har 100% positiv feedback, men så vidt jeg kan forstå så er dette feedback som kjøper. Han har solgt et par ting hvorav den ene kostet 30 dollar, resten er kjøp. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Man skal ikke alltid tro det verste om folk, men i dette faget bør man ikke la tvilen komme tiltalte til gode. Følg rådet til Tom Henriksen og finn deg en klokke/selger innenfor "vårt" miljø.
 
Hvis du ikke har råd til å gå på et 100% tap, vil jeg råde deg til å holde deg unna ebay og holde deg til TS og solide firma/enkeltpersoner som har en "good standing" i dette miljøet.
Lykke til.
Tom


Kan du anbefale noen som selger vintage klokker? Har kikka på finn.no og litt, men vet ikke helt hva jeg skal tro.
 
Kan du anbefale noen som selger vintage klokker? Har kikka på finn.no og litt, men vet ikke helt hva jeg skal tro.

Noen kjappe tips:

1. I motsetning til nyere klokker finnes det ikke "trusted sellers" av vintage slik jeg ser det, du er siste kvalitetsinstans før kjøp vedr. tilstand, originalitet og pris

2. Du kan gjerne kjøpe på eBay eller finn.no, men vær sikker på at du kjenner til merke og modell du ser på, slik at du er sikker på at du får et riktig eksemplar ift originalitet og pris

3. Det verste du kan gjøre er å "ta en sjans" på ei klokke du vet lite eller ingenting om. Da vil du etter all sannsynlighet brenne deg. Les deg opp på nettet på forhånd, både ift hva som er ei original klokke og hva prisene bør ligge på

4. Deler. Pass på at du kjøper ei klokke som har et urverk det er mulig å få deler til. I verste fall kan en service bli umulig, i beste fall dyrt.

5. Service på ei "vanlig klokke", altså uten kronograf/stoppeklokke ligger på ca. 2-3.000. Service på en klokke med kronograf 3-5.000. En billig klokke til en tusenlapp uten service, kan fort bli ei relativ dyr klokke til 4-5.000 etter service.
 
Redigert:
Bruk Ebay, gjør research!

Hei, jeg syns ikke man skal fraråde deg å handle på Ebay. Jeg har gjennomført over 500 kjøp og salg på Ebay og har stort sett bare gode erfaringer. Men, og det er et viktig men, sett deg inn i hva du vil ha, og les og lær om de klokkene og produsentene du liker.

Jeg samler stort sett på vintage Heuer kronografer. Etter å ha lest meg skikkelig opp på emnet, og ved å delta på diskusjonsforum, har jeg lært meg å se en fake på få sekunder.

Jeg handler nesten utelukkende på Ebay. Det er fortsatt fullt mulig å gjøre meget gode kjøp der. De prisene forhandlere prøver seg på er ofte latterlig høye, ofte tre ganger en normal Ebay-pris...

Det er selvfølgelig mulig å bli lurt på Ebay, men det er det sannelig mulig å bli av såkalte seriøse forhandlere også. Det er nok av grusomme falske Heuer kronografer til flere tusen dollar, også hos flere anerkjente bruktselgere.

Jeg sier søk på Ebay, men vær litt skeptisk. Gjør skikkelig research... bruk google...

Sjekk også "kjøp og salg" på klokkeforum verden rundt. Utrolig hva du kan finne..

Husk, jakten er halve moroa... :D

Lykke til!

Jarl
Classic Heuers
 
Helt enig, Jarl! Har selv handlet på ebay over 100 ganger, har kun opplevd 1 gang å bli lurt, men fikk pengene krevd tilbake gjennom Paypal.

Hei, jeg syns ikke man skal fraråde deg å handle på Ebay. Jeg har gjennomført over 500 kjøp og salg på Ebay og har stort sett bare gode erfaringer. Men, og det er et viktig men, sett deg inn i hva du vil ha, og les og lær om de klokkene og produsentene du liker.

Jeg samler stort sett på vintage Heuer kronografer. Etter å ha lest meg skikkelig opp på emnet, og ved å delta på diskusjonsforum, har jeg lært meg å se en fake på få sekunder.

Jeg handler nesten utelukkende på Ebay. Det er fortsatt fullt mulig å gjøre meget gode kjøp der. De prisene forhandlere prøver seg på er ofte latterlig høye, ofte tre ganger en normal Ebay-pris...

Det er selvfølgelig mulig å bli lurt på Ebay, men det er det sannelig mulig å bli av såkalte seriøse forhandlere også. Det er nok av grusomme falske Heuer kronografer til flere tusen dollar, også hos flere anerkjente bruktselgere.

Jeg sier søk på Ebay, men vær litt skeptisk. Gjør skikkelig research... bruk google...

Sjekk også "kjøp og salg" på klokkeforum verden rundt. Utrolig hva du kan finne..

Husk, jakten er halve moroa... :D

Lykke til!

Jarl
Classic Heuers
 
Ebay og utvalg

Jeg er også fersk på Ebay, men har vært en del der i det siste, jeg ser bl a etter eldre IWC, Rolex og generelt eldre Kronografer. Det som slår meg er hvor lite Iwc og Rolex jeg finner. Hvorfor er det slik? Er det jeg som søker feil eller hva?
 
Det kan nok være at du ikke søker optimalt når du ikke finner mange Rolex på Ebay, når jeg søker på brukte Rolex herreklokker på Ebay dukker det opp nesten 4400 klokker, dette er rett nok der selger har spesifisert shipment til UK.

Om du søker etter klokker der selger har satt opp Norge på shipment kommer det sikkert ikke opp mange.

Tilbake til spørsmålet om Ebay er trygt er min erfaring at man risikerer lite.


Jeg har kjøpt og solgt nesten 900 ganger på Ebay, mange av disse klokkerelatert de gangene det har gått galt tror jeg kan telles på to/tre hender, og de fleste av disse har jeg enten fått nytt produkt eller fått pengene tilbake.

Jeg har ofte kjøpt klokker av selgere med lav feedback, selgere som normalt ikke selger klokker, med dårlige bilder og dårlig beskrivelse, det beste er når man staver navnet på klokka feil da den vil få veldig få treff på søk! Jeg har nok brent meg noen få ganger, men til gjengjeld har jeg blitt belønnet med supre klokker som jeg har fått for typisk 1/3 eller 1/2 pris av det man "normalt" betaler.

Det beste kjøpet jeg gjorde var en sjelden Zenith klokke med utrolig elendige biler der man knapt kunne se at det stod Zenith på skiva, selger svarte ikke på spørsmål og det hele var meget uprofft. Men bl.a pga at det var en dame som solgte tok jeg likevel sjansen (damer selger ofte ting de ikke har greie på hva er for noe) og fikk klokke til innbruddspris. Da klokka dukket opp viste det seg at det var solid 18k gull! selger sa at det var double, og i meget god stand, den var verdt ca 15 ganger så mye som jeg betalte, mitt beste kjøp noengang! :D

Selvsagt er det mange selgere som opererer med fantasipriser, men disse styrer man selvsagt langt unna.


Men klart, er man i markedet etter klokker som koster mer enn noen tusenlapper er det best å sjekke litt nærmere :eek:
 
Redigert:
Det kan nok være at du ikke søker optimalt når du ikke finner mange Rolex på Ebay, når jeg søker på brukte Rolex herreklokker på Ebay dukker det opp nesten 4400 klokker, dette er rett nok der selger har spesifisert shipment til UK.

Om du søker etter klokker der selger har satt opp Norge på shipment kommer det sikkert ikke opp mange.

Tilbake til spørsmålet om Ebay er trygt er min erfaring at man risikerer lite.


Jeg har kjøpt og solgt nesten 900 ganger på Ebay, mange av disse klokkerelatert de gangene det har gått galt tror jeg kan telles på to/tre hender, og de fleste av disse har jeg enten fått nytt produkt eller fått pengene tilbake.

Jeg har ofte kjøpt klokker av selgere med lav feedback, selgere som normalt ikke selger klokker, med dårlige bilder og dårlig beskrivelse, det beste er når man staver navnet på klokka feil da den vil få veldig få treff på søk! Jeg har nok brent meg noen få ganger, men til gjengjeld har jeg blitt belønnet med supre klokker som jeg har fått for typisk 1/3 eller 1/2 pris av det man "normalt" betaler.

Det beste kjøpet jeg gjorde var en sjelden Zenith klokke med utrolig elendige biler der man knapt kunne se at det stod Zenith på skiva, selger svarte ikke på spørsmål og det hele var meget uprofft. Men bl.a pga at det var en dame som solgte tok jeg likevel sjansen (damer selger ofte ting de ikke har greie på hva er for noe) og fikk klokke til innbruddspris. Da klokka dukket opp viste det seg at det var solid 18k gull! selger sa at det var double, og i meget god stand, den var verdt ca 15 ganger så mye som jeg betalte, mitt beste kjøp noengang! :D

Selvsagt er det mange selgere som opererer med fantasipriser, men disse styrer man selvsagt langt unna.


Men klart, er man i markedet etter klokker som koster mer enn noen tusenlapper er det best å sjekke litt nærmere :eek:

Ikke meningen å hijacke tråden her, men @Eternamaniac bruker du posten når du selger eller bruker du fedex/DHL/UPS? Og hvordan regner du ut hvor mye frakten blir til ulike deler av verden?
 
Redigert av en moderator:
Hei Eternamaniac, takk for svar. Du har helt sikkert rett i det du påpeker og nå driver jeg å leter etter innstillinger for shipment to Uk uten å finne det...

Og hvordan får du kjøpt en klokke som kun sendes til UK om du selv bor i Norge?

Oppdatering:
Jeg søkte nå på ebay.co.uk og der åpnet det seg en ny verden med mengder av klokker. Hittil har jeg bare søkt på ebay.com. Dette var jeg ikke klar over.
 
Redigert:
Ikke meningen å hijacke tråden her, men @Eternamaniac bruker du posten når du selger eller bruker du fedex/DHL/UPS? Og hvordan regner du ut hvor mye frakten blir til ulike deler av verden?

Jeg bor i UK og bruker som regel posten når jeg selger, det er rimelig og greit innen UK da man f.eks kan sende en klokke forsikret for 10.000 kroner for NOK 50-60 med tracking og det hele. Skal det sendes utenlands koster det selvsagt endel mer med Fedex/UPS eller lignende da Royal Mail ikke garanterer for tapte sendinger på like god måte.

Jeg har likevel solgt noen klokker til utlandet ved å bruke Royal mail, men aldri til land som f.eks Italia, Spania eller øst-europa da dette innebærer meget stor risiko.

Å sende til Norge går greit men det tar ofte veldig land tid pga tollbehandlingen. Sammenligner man med UK er tollen i Norge meget streng, jeg har kjøpt noen klokker fra USA og det stopper aldri i tollen og uansett hvordan pakken er merket, jeg syns det er helt greit å betale moms på en ny klokke, men at man skal betale moms på en 40-50 år gammel bruktklokke syns jeg blir feil, og det virker som tollvesenet i UK er enig i dette :)
 
Redigert av en moderator:
Ikke meningen å hijacke tråden her, men @Eternamaniac bruker du posten når du selger eller bruker du fedex/DHL/UPS? Og hvordan regner du ut hvor mye frakten blir til ulike deler av verden?

Jeg kjøper mest, og de gangene jeg gjør det insisterer jeg på UPS (eventuelt DHL, men de er mer slitsomme mht papirarbeid pluss at de har begrenset forsikring osv.). Har hatt "uhell" med nasjonale postverk, bl.a. USPS. Jeg betaler gjerne ekstra for UPS. Det er teit å spare på frakt/forsikring når du først har kjøpt ei klokke til flere tusen.
 
Redigert av en moderator:
Noen kjappe tips:

1. I motsetning til nyere klokker finnes det ikke "trusted sellers" av vintage slik jeg ser det, du er siste kvalitetsinstans før kjøp vedr. tilstand, originalitet og pris

2. Du kan gjerne kjøpe på eBay eller finn.no, men vær sikker på at du kjenner til merke og modell du ser på, slik at du er sikker på at du får et riktig eksemplar ift originalitet og pris

3. Det verste du kan gjøre er å "ta en sjans" på ei klokke du vet lite eller ingenting om. Da vil du etter all sannsynlighet brenne deg. Les deg opp på nettet på forhånd, både ift hva som er ei original klokke og hva prisene bør ligge på

4. Deler. Pass på at du kjøper ei klokke som har et urverk det er mulig å få deler til. I verste fall kan en service bli umulig, i beste fall dyrt.

5. Service på ei "vanlig klokke", altså uten kronograf/stoppeklokke ligger på ca. 2-3.000. Service på en klokke med kronograf 3-5.000. En billig klokke til en tusenlapp uten service, kan fort bli ei relativ dyr klokke til 4-5.000 etter service.

Hvilke urverk er det kurant å få deler til? Jeg ser at mange av de klokkene jeg liker ofte har et Landeron urverk. Er det kurant å finne deler til?

Hva med glass, jeg ser at Cousins.uk.com bl a selger nye glass til mange ulike klokker. Hvordan finner man riktig glass til en gammel klokke?
 
Hvilke urverk er det kurant å få deler til? Jeg ser at mange av de klokkene jeg liker ofte har et Landeron urverk. Er det kurant å finne deler til?

Hva med glass, jeg ser at Cousins.uk.com bl a selger nye glass til mange ulike klokker. Hvordan finner man riktig glass til en gammel klokke?

Vanligvis er det urmakeren som finner ut hvilke deler som må skiftes ut, og hvor man kan få tak i disse. Mange urmakere har dele-lager, men det varierer litt hvilke merker de har deler til. Dessuten handler det også om urmakeren er kompetent til å skru på Landeron-verk, ikke bare dele-tilgang.

Landeron-verk må andre uttale seg om, men Omega sine urverk, spesielt kalibre i 500-serien er det godt med deler til og det er flere urmakere i Oslo-området som har deler liggende og som slipper å bestille fra leverandør eller andre dele-distributører. Valjoux-kronoverk er det også greit med deler til slik jeg forstår det. Personlig holder jeg meg unna inhouse-verk fra 60-tallet, så fremt det ikke er Rolex, JLC eller Patek Philippe. Tenker f.eks. på Longines sine ultra-chron og deres inhouse fra tidlig 60-tall. Bra kvalitet, men kan fort blir dyrt og lenge og vente hvis man trenger en service.

Når det gjelder andre større merker (bl.a. Breitling, JLC og sist nå Omega) leverer de bare deler til autoriserte urmakere, så det vil nok bli vanskeligere å få deler til vintage-klokker fra fabrikant. Men de fleste urmakere er ikke så nervøse, da de har masse deler på lager og et godt kontaktnett for å få fatt i deler utenom fabrikken.

Glass har, i de tilfellene jeg har hatt behov for det blitt fikset av urmaker. De vet hvilket glass som passer til hvilke kasser osv. En gang har jeg selv bestilt et spesial-glass for min Glycine, men det var fordi jeg ønsket et glass som var så likt originalen som mulig, dvs. med en "cyclops" over dato. Hadde det ikke vært for mitt nerderi, hadde urmakeren lett lett et normalt glass til meg. :)

Lykke til!

PS: Gjorde et kjapt søk på Landeron, og det er mulig å bestille deler på nettet i alle fall for Landeron 54 og 149.

PPS: Et tips: Når jeg er usikker på et verk, ringer jeg en av mine urmakere og spør litt om muligheten for service. Anbefaler her å finne en uavhengig urmaker som kan og liker vintage, og ikke en som er knyttet opp mot en AD. Det kan være smart før du går for ei vintage-klokke med et urverk du ikke kjenner dele-situasjonen til fra før av.