Nytt kjøkken

aek

Medlem
23. des. 2013
Innlegg
765
Sted
Akershus
Min kone hevder det er på tide å kjøpe nytt kjøkken. Jeg begriper ikke hva som er galt med det mørkebrune eikekjøkkenet vårt fra 70-tallet, det har da fungert helt fint nå i snart 40 år (...ehh, ja, det er såpass lenge ja.)

Noen som har kjøpt nytt kjøkken i det siste, og er superfornøyd med genial leverandør? Anbefalinger?

Og hva er forresten greia med dampovn?

FT: Fabelaktig mørkebrunt eikekjøkken byttes i mørkebrun nato. Må hentes. Bill.mrk. «Vintage»
 
Vi har flyttet inn i nytt hus og valgte HTH. Er strålende fornøyd med oppfølgingen, men det kan nok (delvis) være fordi han eier HTH i området er vår nærmeste nabo.

Men det jeg virkelig vil slå et slag for, er Quooker. Da har du kokende vann på 5 sekunder. Utrolig praktisk!
 
Tips å tips ... vi kjøpte hos Kvik og stort sett fornøyde med det. Det er vel ikke de mest fancy sakene dog.

Vi dummet oss dog ut noe på å velge å la våre håntverkere vi hadde på andre jobber ta montasje av kjøkkenet.

Merker at vi sitter i en uheldig sits nå som vi har noen issues med luker og deksler som kunde vært montert og passet bedre,
Kvik kommer peke på at vi montert feil og montører som ikke er Kvik kommer peke på produktfeil.
 
Kjøkken fra sigdal og hvitevarer fra Whiteaway.no. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Dampovn er en gadget du kommer til å bruke et par ganger for så å aldri bruke den igjen. Kun min mening og har ikke dampovn en gang. Men du får mye bedre løsninger utenom til en billigere penge.
 
Kjøkken fra sigdal og hvitevarer fra Whiteaway.no. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Dampovn er en gadget du kommer til å bruke et par ganger for så å aldri bruke den igjen. Kun min mening og har ikke dampovn en gang. Men du får mye bedre løsninger utenom til en billigere penge.

Tror du har rett med tanke på dampovn. Fruen insisterte på det, har ikke blitt brukt enda. Kan også brukes som vanlig ovn, det tror jeg kan være vel så praktisk.
 
Hvilken stil er dere ute etter?
Jeg vet en leverandør av håndbygde heltre-moduler, men de er begrenset til klassisk engelsk stil.
 
Før jeg vil uttale meg må du fortelle hvor stort kjøkken, hva det skal inneholde av hvitevarer etc og budsjett.
 
Anbefaler deg å stikke innom Miele sitt showrom på Nesbru i Asker, der er vel ALT stilt ut og muligheter for å kjøpe
utstillinger til en skummel lav pris! Gå ned i kjelleren, er mye snasne produkter til en rimelig penge!

Når det kommer til kjøkken er jeg fornøyd med Sigdal i leiligheten, gode priser og oppfølging underveis!
 
Uno-form og BO-form er etter min mening kjøkkenes svar på "Submariner" - tidløse design klassikere, ikoniske, vakkert og nærmest evigvarende.
Dessverre noe kostbart.
 
Tenkte jeg det ikke; spør TS-ere om hva som helst og du får mange og gode svar, og lærer mye du ikke visste fra før.
Her må det utforskes mer; vi må for eksempel en tur til Mieles showroom i Asker skjønner jeg!

Vi har nå besøkt en bråte kjøkkenpushere: IKEA, Selma, Kvik, HTH. Vi fant mye vi kan leve med, kanskje særlig HTH, men ingenting som gjorde oss overstrømmende begeistret, før vi egentlig hadde avsluttet det hele og skulle reise på uanmeldt besøk til datter på Briskeby. (Hun hadde på seg Orange Monster som hun har fått av far; jenta si det...) Tilfellet ville at jeg parkerte i Skovveien nær Unoform som er nevnt over (det skulle jeg for så vidt ikke gjort, for da vi kom tilbake hang det en ekkel gul papirstrimmel under vindusviskeren). Vi tenkte at vi kan jo slenge innom og se hva dette var, og WHAM! For noen fantastiske kjøkken! Helt sikkert langt over budsjett, men det er vi jo vant til på TS, hehe, og kjøkkenflipping er jo lite aktuelt, så vi tenker at når vi finner noe som går rett i fletta på oss må vi jo bare reagere. Så nå har jeg sendt dem målskisse og diverse parametere så de kan tegne et (uforpliktende) forslag, så får vi se om vi lander under smertegrensen.

Quooker hadde jeg ikke hørt om før, men det høres jo kjempeinteressant ut. Det må med!

Og dampovnsupportere er det visst langt mellom her inne, så det må kanskje bort. Men jeg kjenner to kokker jeg skal konsultere først...

HELT malapropos fortalte en av dem en gang at han i sine litt yngre dager hadde en rendezvous med en ikke-veldig-godt-engelsktalende dame, og informerte henne om at «I'm a trained chef». Etter litt betenkningstid spurte damen: «What kind of train?»
 
Hat fått levert kjøkken fra både HTH og Kvik ila de to siste årene. Greit fornøyd begge ganger (næring vel og merke, så jeg er ikke bruker selv..).

Unoform som du tilsynelatende har blitt forelsket i har jeg hørt gode ting om. Selv tør jeg ikke gå inn.. ;)
 
Kjøpte Sigdalkjøkken på Ski Bygg. Veldig fornøyd med oppfølging og kjøkken. IKEA i hybel virker også bra ift pris, men fikk feil skapdører og det ble mye stress med å få byttet. Lykke til med valg:)
 
Gjør du det selv kan jeg anbefale IKEA, billig og gode løsninger. Hvitevarer ble det på anbudsrunde mellom Elkjøp, Expert og Lefdal.
 
Tenkte jeg det ikke; spør TS-ere om hva som helst og du får mange og gode svar,
Tilfellet ville at jeg parkerte i Skovveien nær Unoform som er nevnt over (Vi tenkte at vi kan jo slenge innom og se hva dette var, og WHAM! For noen fantastiske kjøkken!

Du vil aldri angre på å kjøpe kvalitet! Eie-gleden varer mye lengre enn ergelsen over den tilsynelatende høye faktura sum.
Kvalitet slår kvantitet - i alt!

Mitt kjøkken er fra 1990 - og det kiler fremdeles litt i magen hver gang jeg kommer inn ditt.
 
Du vil aldri angre på å kjøpe kvalitet! Eie-gleden varer mye lengre enn ergelsen over den tilsynelatende høye faktura sum.
Kvalitet slår kvantitet - i alt!
Amen to that. Dette er jo også kjøkken som holder håndverksstandard, med for eksempel heltre og sinkede skuffer, i motsetning til «alle de andre».

Mitt kjøkken er fra 1990 - og det kiler fremdeles litt i magen hver gang jeg kommer inn ditt.
En fabelaktig attest, som sier mye om hvor tidløs og god design Unoform har. Vi er nok villige til å pushe smertegrensen om nødvendig for å få til dette.
 
Tenkte jeg det ikke; spør TS-ere om hva som helst og du får mange og gode svar, og lærer mye du ikke visste fra før.
Her må det utforskes mer; vi må for eksempel en tur til Mieles showroom i Asker skjønner jeg!

Vi har nå besøkt en bråte kjøkkenpushere: IKEA, Selma, Kvik, HTH. Vi fant mye vi kan leve med, kanskje særlig HTH, men ingenting som gjorde oss overstrømmende begeistret, før vi egentlig hadde avsluttet det hele og skulle reise på uanmeldt besøk til datter på Briskeby. (Hun hadde på seg Orange Monster som hun har fått av far; jenta si det...) Tilfellet ville at jeg parkerte i Skovveien nær Unoform som er nevnt over (det skulle jeg for så vidt ikke gjort, for da vi kom tilbake hang det en ekkel gul papirstrimmel under vindusviskeren). Vi tenkte at vi kan jo slenge innom og se hva dette var, og WHAM! For noen fantastiske kjøkken! Helt sikkert langt over budsjett, men det er vi jo vant til på TS, hehe, og kjøkkenflipping er jo lite aktuelt, så vi tenker at når vi finner noe som går rett i fletta på oss må vi jo bare reagere. Så nå har jeg sendt dem målskisse og diverse parametere så de kan tegne et (uforpliktende) forslag, så får vi se om vi lander under smertegrensen.

Quooker hadde jeg ikke hørt om før, men det høres jo kjempeinteressant ut. Det må med!

Og dampovnsupportere er det visst langt mellom her inne, så det må kanskje bort. Men jeg kjenner to kokker jeg skal konsultere først...

HELT malapropos fortalte en av dem en gang at han i sine litt yngre dager hadde en rendezvous med en ikke-veldig-godt-engelsktalende dame, og informerte henne om at «I'm a trained chef». Etter litt betenkningstid spurte damen: «What kind of train?»

Jeg slår et høyt slag for dampovnen, MEN det må være kombidamp! Da får du plutselig to stekovner også. Ribbe før og etter kombidampovn hos oss er to forskjellige verdener. Must have! Ikke hør på Grandiosa-rytterne!
 
Skal du bo i denne boligen i mange år? Stor nok til fremtidige barn/whatever?

Unoform putter du inn i Hjemmet med stor H. Er det der du skal putte det og du har råd så kjøper du unoform. Det er helt fantastiske kjøkken jeg kun har hatt sjangsen til å oppleve på besøk hos folk, men er noe jeg skal ha i Hjemmet når den tid kommer.