Hei igjen! La oss kalle dette innlegg #2 (ser bort ifra frem-og-tilbake-meldingene fra innlegg #1).
I helgen solgte jeg tre klokker som jeg var helt sikker på at jeg ikke kom til å bruke selv. Jeg gikk faktisk med hver og en av de i noen timer i helgen - og det kjentes ikke helt som min greie, så da var det nok et riktig valg. Da var altså Seiko'ene og Certina'en ute av samlingen. Jeg skal innrømme at det var veldig gøy å se at det var andre som ville ha de. Jeg spurte også hvorfor de ville kjøpe akkurat disse klokkene, og Seiko-kjøperen hadde en fascinasjon for merket - og var mer eller mindre blitt en slags samler. Da føltes det godt å shippe de videre en mandagsmorgen til en som gleder seg til å motta i andre enden!
Hva lærte jeg denne gangen:
Jeg fant en fin side som heter
http://www.watchsleuth.com/seikodatefinder/ som anslår litt om når en Seiko-klokke stammer fra, basert på ref.nr., serienummer og et nummer til bakpå klokka. Det visste sikkert 9 av 10 av dere allerede, men det var nytt for meg.
Budsjett- og prosjektmessig har jeg tatt med meg rådene fra tidligere her, så jeg innser at det blir sparing, innfall og uplanlagt mtp kroner og øre - men at jeg virkelig får testet hva jeg liker/ikke liker på veien! Hvorfor ha én eller to fine klokker, når det finnes så mange fine, right?
...og apropos dét...
jeg falt for fristelsen, og kjøpte et par nye gamle klokker her om dagen som jeg venter spent på å få inn. Det er to Omega Géneve vintageklokker, en i steel og en i gold. Ser for meg å bruke de litt om hverandre litt fremover i veksling med hovedklokka. Hvis jeg tør - skal jeg også åpne i alle fall den ene og "se litt" på urverket..
I og med at det er skikkelig bortebane for meg, tar jeg veldig gjerne i mot tips om alt mulig som omhandler det å åpne en klokke selv!
Hva ser jeg etter? Hva kan jeg "gjøre" der inne - og hva skal jeg absolutt ikke gjøre?
Avslutningsvis har jeg noen spørsmål som har dukket opp. Ja, jeg kan google, men jeg synes det er litt av greia at man "snakker om det" i stedet.
- Hva betyr 861 cal på Speedmaster'n min?
- Hva bruker man windere til? (de boksene, sant?)
- Hvis jeg ikke skal bruke en opptrekksklokke på en stund. Bør jeg la den ligge og gå tom for "strøm", eller bør jeg trekke den opp som om jeg brukte den?