Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

@UJU & @Gin :
La oss snu spørsmålet litt: Dere er i et middagsselskap, og en av de som er rundt bordet forstår at dere er klokkeinteressert, og inviterer dere ned i kjelleren. Der får dere en allright klokke som er verdt noen tusenlapper - og han sier at han ikke har noe glede av den uansett, og skal ikke ha noe for den.

Må dere da beholde klokken, eller kan du selge den senere? Hva gjør dere med pengene?

Hvis noen velger å gi meg en klokke etter at jeg har fortalt dem hva den er verdt hadde jeg selvsagt takket ja.:confused:
Om den hadde blitt videresolgt er mye mulig.
Jeg ville aldri tatt imot en klokkegave uten å opplyse om at den kunne bli flippet.
Så kan gramps heller vurdere å gi den til noen som er mer takknemlig og vil spare på den.;)
Jeg er jo en klokkeentusiast som roterer samlingen.
Flere eventyrscenarier?

• Liker
Reaksjoner: Gin
Det går an å tjene på klokker på ærlig vis, MEN..

...det innebærer at du bruker MYE tid på å opparbeide deg en bedre kompetanse enn det øvrige markedet og bruker MYE tid på å tråle Ebay og andre internasjonale fora for å finne ur som er underrepresentert. Kun det norske markedet er for snevert til ha nok ur i omløp. Gjerne at din kompetanse gjør at du kan se at den gamle Omegaen på ebay er 1) autentisk 2) i god stand 3)noe samlere ønsker -og alt dette ut fra bilder som er så dårlig at det levner ttvil og de andre "haiene" ikke er trygge. Tid brukt ikke verdt penger tjent. Dette er en hobby for de fleste.

Det er ikke mulig over tid å "tjene fett" på veldig få ur -ergo, du må mange i omløp. Da får du en ny utfordring med tanke på om denne "hobbyen" blir ansett som næringsvirksomhet -og dermed må beskattes.

Tror du skal lytte til erfarne fjellfolk. Forretningsideen du beskriver her lar seg vanskelig gjennomføre.

Edit: velkommen til forumet. Vi tilbyr gratis voksenopplæring i tillegg til mange gode diskusjonen vedrørende armbåndsur.

Velkommen til forumet. Jeg stiller meg bak konsensusen om at det du beskriver ikke er veien å gå. Med en liten modifikasjon vil imidlertid planen din fungere: Start i det små, kjøp en eller flere klokker du liker, bruk dem en stund, selg dem så for mindre enn du kjøpte dem for, legg til ekstra penger slik at du har et høyere beløp, kjøp en eller flere litt dyrere klokker du liker, bruk dem en stund, selg dem så for mindre enn du kjøpte dem for, legg til ekstra penger slik at du har et høyere beløp og så videre. Da vil du tilslutt ha lært mye, prøvd en rekke klokker og sitte igjen med en eller flere klokker du virkelig liker. Og så går det ofte slik at man etter en stund legger en større sum på bordet for å kjøpe det som da er drømmeklokken. Det er en reell risiko du løper ved å begi den inn på denne ferden.
Lykke til.

Hei og velkommen!

Du svarer på ditt eget spørsmål no. 1 = behold Speedmasteren :)

Selger du alt annet sitter du vel igjen med la oss si f.eks. 10.000 kr. Det er et ok utgangspunkt (1/12-ish AP ROO hvis det er det du sikter mot). Men som mange andre har påpekt er det svært vanskelig å tjene noe særlig penger på kjøp og salg. Det er ikke derfor vi driver med dette. Men når det er sagt vil jeg si at du kanskje har størst mulighet til å tjene noen kroner på vintage hvis du vet litt hva du driver med. Har selv kjøpt og solgt noen vintageklokker med litt fortjeneste, men vi snakker hundrelapper. Hvis du gidder (og det tar mye tid) kan du tråle eBay og Finn.no hvor folk legger ut hundrevis av klokker hver eneste dag og gjøre noen "kupp". Hørte nylig om en stakkars fyr som la ut en GMT Pepsi fra 70-tallet på Finn til rundt 40k. Ble plukket opp ila noen minutter og kjøper solgte den noen dager senere for over 60k. Men sånt skjer (heldigvis) ekstremt sjelden.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Føler dere svartmaler situasjonen litt her nå :)

-Selg alt, kjøp en submariner til 50ish
- Behold denne i 5 år, selg den for 75ish
- Finn en ny submariner på kupp til 70
- Vent 5 år til og selg den til 95ish
- Gjør dette i x antall sykluser og håpe på at AP eller PP ikke har samme prisøkning som Rolex, en gang vil du da ta igjen prisen :)

Det er nok mulig over tid om du pruter heftig på alle kjøp du gjør, og selger videre til "markedspris" men da skal du være heldig.

Det er ikke optimalt, og folk vil fort begynne å rynke på nesen om du fremstår som en aggressiv prispresser i kjøps situasjon og så legger den ut for salg like etter til en høyere pris.....

Det finnes ingen snarvei til målet her, sparing og knallhard disiplin er veien å gå ;)

Det er nok mulig over tid om du pruter heftig på alle kjøp du gjør, og selger videre til "markedspris" men da skal du være heldig.

Det er ikke optimalt, og folk vil fort begynne å rynke på nesen om du fremstår som en aggressiv prispresser i kjøps situasjon og så legger den ut for salg like etter til en høyere pris.....

Det finnes ingen snarvei til målet her, sparing og knallhard disiplin er veien å gå ;)
Helt enig, og det er jeg forberedt på :) Lang vei til målet - og skal ikke tråkke på noen tær på veien.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Trolling ? @OldermorsPiquet @MrMrkn ..
Men, kunnskap er stikkordet i all trading
Hvis du sikter til at jeg har byttet nick fra det ene til det andre, så er det riktig - og ingen hemmelighet. Det er jo ikke vanskelig å "spore tilbake" de samme urene jeg har forhørt meg om. Men, ville ha et, for meg, kulere nick som treffer bedre på den "reisen" jeg initierte denne helgen. Nå har det dog vært mye hate og lite love - på et prosjekt jeg trodde skulle være utelukkende morsomt å observere for dere som virkelig kan dette...så vi får se om det kanskje ikke blir en like god greie som intensjonen faktisk var.. Jeg hadde kanskje ikke tenkt det helt igjennom, og så ikke at noen kunne oppleve dette som et hån mot en hel bransje, og et stikk i siden på "vi som er markedet" som jeg tydeligvis skal ha fordummet i en tidligere tekst.

Mulig jeg høres hårsår ut - men den "velkomsten" jeg fikk på noe jeg tenkte var et sjarmerende forsøksprosjekt, var både ett og to hakk under det jeg hadde trodd :)

Jeg mente i alle fall det jeg skrev innledningsvis: at klokkeglede og klokkekunnskap var en del av målet og veien.

Tror få om noen vil savne denne tråden om jeg stopper her, så dersom det ikke sitter en hel gjeng og gleder seg til fortsettelsen - og at kommentarfeltet her representerer massene, så er det kanskje like greit å skrinlegge?

Ikke la mitt rødvinsmarinerte oppgulp over sette en stopper for klokkegleden.
Bare sørg for å gi litt tilbake når kunnskapen tilsier det.;)

• Liker
Reaksjoner: Christoffer91
Jeg synes du skal prøve å gjennomføre prosjektet. Ikke bry deg om at du får lite kjærlighet her nå, respekten kommer om du gjør deg fortjent til den. Kjøp klokker du liker og fokuser på gleden av å eie dem. Vær åpen, ærlig og en skikkelig gentleman. Communication is everything. Jeg følger gjerne med på din reise :)

Redigert:
  • Liker
Jeg synes du skal prøve å gjennomføre prosjektet. Ikke bry deg om at du får lite kjærlighet her nå, respekten kommer om du gjør deg fortjent til den. Kjøp klokker du liker og fokuser på gleden av å eie dem. Vær åpen, ærlig og en skikkelig gentleman. Communication is everything. Jeg følger gjerne med på din reise :)
Så hyggelig! :)

+ 1

• Liker

+ 1

• Liker

@2JHead Jeg har ikke lagt merke til kreativiteten i profilbildet ditt før nå... Nice....

:cool::cool::cool:

• Liker
Reaksjoner: 2JHead og Fredrik4628
Hei igjen! La oss kalle dette innlegg #2 (ser bort ifra frem-og-tilbake-meldingene fra innlegg #1).

I helgen solgte jeg tre klokker som jeg var helt sikker på at jeg ikke kom til å bruke selv. Jeg gikk faktisk med hver og en av de i noen timer i helgen - og det kjentes ikke helt som min greie, så da var det nok et riktig valg. Da var altså Seiko'ene og Certina'en ute av samlingen. Jeg skal innrømme at det var veldig gøy å se at det var andre som ville ha de. Jeg spurte også hvorfor de ville kjøpe akkurat disse klokkene, og Seiko-kjøperen hadde en fascinasjon for merket - og var mer eller mindre blitt en slags samler. Da føltes det godt å shippe de videre en mandagsmorgen til en som gleder seg til å motta i andre enden!

Hva lærte jeg denne gangen:
Jeg fant en fin side som heter http://www.watchsleuth.com/seikodatefinder/ som anslår litt om når en Seiko-klokke stammer fra, basert på ref.nr., serienummer og et nummer til bakpå klokka. Det visste sikkert 9 av 10 av dere allerede, men det var nytt for meg.

Budsjett- og prosjektmessig har jeg tatt med meg rådene fra tidligere her, så jeg innser at det blir sparing, innfall og uplanlagt mtp kroner og øre - men at jeg virkelig får testet hva jeg liker/ikke liker på veien! Hvorfor ha én eller to fine klokker, når det finnes så mange fine, right?

...og apropos dét...
jeg falt for fristelsen, og kjøpte et par nye gamle klokker her om dagen som jeg venter spent på å få inn. Det er to Omega Géneve vintageklokker, en i steel og en i gold. Ser for meg å bruke de litt om hverandre litt fremover i veksling med hovedklokka. Hvis jeg tør - skal jeg også åpne i alle fall den ene og "se litt" på urverket.. I og med at det er skikkelig bortebane for meg, tar jeg veldig gjerne i mot tips om alt mulig som omhandler det å åpne en klokke selv!

Hva ser jeg etter? Hva kan jeg "gjøre" der inne - og hva skal jeg absolutt ikke gjøre?

Avslutningsvis har jeg noen spørsmål som har dukket opp. Ja, jeg kan google, men jeg synes det er litt av greia at man "snakker om det" i stedet.

- Hva betyr 861 cal på Speedmaster'n min?
- Hva bruker man windere til? (de boksene, sant?)
- Hvis jeg ikke skal bruke en opptrekksklokke på en stund. Bør jeg la den ligge og gå tom for "strøm", eller bør jeg trekke den opp som om jeg brukte den?

• Liker
Reaksjoner: UJU