Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

Da har jeg fått meg en egen oversikt over ur i hus. Se Klokkeskapet i signaturen.

Ikke helt oppdatert enda, men jobber med saken

Bruktmarked i Sverige - ikke gull alt som glitrer?

I dag har jeg vært innom filialen til http://www.gamlaklockor.se/ for å se hva han hadde å by på. Først måtte man banke på døren, da han verken hadde sikkerhetssluse eller vekter utenfor. Man tar sine forholdsregler i dette gamet har jeg skjønt. En riktig trivelig voksen herremann som kunne sine ur, og som gladelig viste frem på rekke og rad (kanskje ikke så rart, i og med at han lever av å selge disse?).

De virkelig dyre urene hadde han i bankboks/safe et annet sted, men det var flere fine vintageklokker å sikle på i mellomtiden. Blant annet holdt jeg på å kjøpe en oversized Omega fra tidlig '50-tall.

IMG_7055.JPG

Den var rålekker, men man kan ikke kjøpe alt man vil ha har jeg skjønt. Mulig jeg svipper innom på vei hjem i morgen, men har en stående mulighet til å slå til på Omegaen ila uka om jeg ønsker. PS: Hva skal denne koste for at man bør kjøpe den?

I tillegg har jeg lest meg opp på "det perfekte klokkebildet"-tråden til en annen Tidssonen-deltaker her, og forstått at @Loevhagen er fotoeksperten her inne. Derfor lastet jeg ned Snapseed for å teste litt. Har sannsynligvis gått i filterfella og mistet the moment om man spør eksperten(e), men øvelse gjør mester.

IMG_7040.JPG

Jeg har syndet litt når det gjelder å oppdatere Klokkeskapet, men det blir gjort asap zulu. Promise. Se link i signaturen her nede hvis du ikke allerede har sett de to innleggene som er der.

Redigert:
Hei bloggen!

Etter noe tid offline (la oss kalle det en velfungerende metafor) - har jeg igjen funnet frem passord og brukernavn til denne altoppslukende nettsiden med de tilhørende alt for altoppslukende artiklene/diskusjonstrådene.

Klokkemessig har jeg på ingen måte ligget på latsiden, og resultatet har vært uungåelig; i overkant mange klokker som tyter ut av klokkeboksen. Problemet, og kanskje også sjarmen, med å forsøke å skaffe seg mest mulig for minst mulig - er at man også ender opp med mye som sorter innunder kategorien "div ræl". Her kan nevnes en del ikke-fungerende quartz med kasser i plast, og overraskende mange i den andre overraskende store samlekategorien, nemlig "pen-dame-litt-opp-i-åra, med-kanskje-ikke-like-pen-klokke.......men-du-skal-få-de-med-på-kjøpet-jeg-skulle-rydde-opp-uansett"-klokkene.

Når det er sagt, har jeg også fått gleden av å kjøpe/selge og ikke minst prøve/beholde en rekke nydelige ur. Det har igjen ført til at man har utviklet et slags regnestykke ala 2x-y=z der x er antall kjøp, y er antall salg, og z er det oppadgående resultatet i antallet man utvikler et kjærlighetsforhold til.

En såkalt keeper som jeg har havnet innom er uten tvil en ganske nydelig Omega "Pie Pan" Constellation. Kan noen fortelle meg hvorfor den heter/kalles Pie Pan? (PS: jeg er mye mer glad i de tilfellene der noen tar seg tiden og bryet å skrive et par linjer, heller enn å få ti-tolv linker til gamle artikler og tråder).

upload_2017-11-12_19-49-29.png

Jeg skal oppdatere Klokkeskapet (se signatur) med de urene som blir værende i samlingen - og skal også nå ta frem igjen dette skriveriet. Det ble bare litt mye negativitet på et tidspunkt sist gang, og da fant jeg vel kanskje ut at minste motstands vei var å samle/kjøpe/selge for meg selv i stedet for å gjøre det for alle andre... Uansett, alt som kan deles er stort sett morsommere enn å ha det for seg selv - så jeg gir det en sjanse til.

Redigert:
Pie pan, hvis jeg har forstått det riktig:

Vis vedlegg 67022
Ja, der kan du se. Etter din post, som jeg først anså som dårlig humor - for deretter å tenke "jaja, jeg kan jo google det for å sjekke" - fant jeg en side som helt korrekt referer til nettopp den faktiske formen på en pai-form ("Pie pan"). Godt å få snakket om det!

PS: Er det noe jeg kan gjøre med glasset på min Constellation SELV, eller MÅ jeg sende avgårde for å den til å skinne skikkelig? Skulle gjerne gnikket og gnudd litt på den "bare", om mulig?

• Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Ja, der kan du se. Etter din post, som jeg først anså som dårlig humor - for deretter å tenke "jaja, jeg kan jo google det for å sjekke" - fant jeg en side som helt korrekt referer til nettopp den faktiske formen på en pai-form ("Pie pan"). Godt å få snakket om det!

PS: Er det noe jeg kan gjøre med glasset på min Constellation SELV, eller MÅ jeg sende avgårde for å den til å skinne skikkelig? Skulle gjerne gnikket og gnudd litt på den "bare", om mulig?

Jeg har blitt beskyldt for mye, og dårlig humor er noe av det... men ikke denne gangen. :D

• Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet

https://shop.tidssonen.no/products/polywatch-plastic-repair-polish

• Liker
Sitrap per 27.01.2018.

Mange av dere kommer antakeligvis til å få helt rett hva angår realismen i å "bytte seg fra fant til klokkekonge". Samtidig må jeg få lov til å si at jeg gradvis får meg en bedre og bedre liten samling, der det går i vintage generelt, og Omega spesielt. Per i dag består samlingen av ca 20+ Omega-klokker som er anskaffet over et drøyt års tid. Mange av disse er kjøpt billig, og planen nå er at de skal få en liten overhaling slik at de kan pryde klokkeboksen i større grad enn de gjør akkurat nå.

Tilbake til prosjektet og "holy grails" som det snakkes så mye om her inne; det er ikke mange måneder siden jeg absolutt ikke skulle ha en Rolex. Jeg syntes rett og slett det var for mange som har det, og at det derfor var litt turnoff. De siste månedene har likevel Rolex vokst litt på meg. Et av de søkene jeg har skrevet flest ganger på nett i det siste er "Rolex gilt dial". OMG. Pepsi GMT Gilt Dial f.eks. er jo noe av det råeste....gjerne med en frekk reim/strap av noe slag.

Jeg har altså ikke kjøpt meg opp til noe større å snakke om sånn enkeltvis enda - men i vintagesamlingen er blant annet 3x Omega Constellation (ulike modeller) mm.

Det siste innfallet mitt er at jeg skal forsøke å ta service på mine egne vintageklokker. Ja, faktisk. Jeg har overhodet ingen teknisk bakgrunn eller ellers annen grunn til å lykkes med dette - men jeg har noen kompiser som kan litt, og en bekjent som kan mye, så får vi se hvor langt det rekker... Jeg tenkte å skrive en egen tråd på dette/disse prosjektene av to ulike grunner; for det første som en dagbok som gjør at jeg kanskje er i stand til å gjenta prosessen flere ganger uten samme hjelp, og for det andre for at de som kan mer enn meg her inne (og dere er i klart flertall) kan kommentere og tipse underveis så jeg får best mulig resultat. Foreløpig har jeg kjøpt inn en del utstyr, og venter på enda mer.

E420DA26-D475-4E61-A16D-2F85A07F92C7.jpeg

Jeg oppretter en egen tråd så snart jeg får tid! Noen som er interessert i å følge med på det sidesporet?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Vis vedlegg 76766 Sitrap per 27.01.2018.

Mange av dere kommer antakeligvis til å få helt rett hva angår realismen i å "bytte seg fra fant til klokkekonge". Samtidig må jeg få lov til å si at jeg gradvis får meg en bedre og bedre liten samling, der det går i vintage generelt, og Omega spesielt. Per i dag består samlingen av ca 20+ Omega-klokker som er anskaffet over et drøyt års tid. Mange av disse er kjøpt billig, og planen nå er at de skal få en liten overhaling slik at de kan pryde klokkeboksen i større grad enn de gjør akkurat nå.

Tilbake til prosjektet og "holy grails" som det snakkes så mye om her inne; det er ikke mange måneder siden jeg absolutt ikke skulle ha en Rolex. Jeg syntes rett og slett det var for mange som har det, og at det derfor var litt turnoff. De siste månedene har likevel Rolex vokst litt på meg. Et av de søkene jeg har skrevet flest ganger på nett i det siste er "Rolex gilt dial". OMG. Pepsi GMT Gilt Dial f.eks. er jo noe av det råeste....gjerne med en frekk reim/strap av noe slag.

Jeg har altså ikke kjøpt meg opp til noe større å snakke om sånn enkeltvis enda - men i vintagesamlingen er blant annet 3x Omega Constellation (ulike modeller) mm.

Det siste innfallet mitt er at jeg skal forsøke å ta service på mine egne vintageklokker. Ja, faktisk. Jeg har overhodet ingen teknisk bakgrunn eller ellers annen grunn til å lykkes med dette - men jeg har en guru på telefon som har sagt han kan hjelpe meg så godt det lar seg gjøre over telefon... Jeg tenkte å skrive en egen tråd på dette/disse prosjektene av to ulike grunner; for det første som en dagbok som gjør at jeg kanskje er i stand til å gjenta prosessen flere ganger uten samme hjelp, og for det andre for at de som kan mer enn meg her inne (og dere er i klart flertall) kan kommentere og tipse underveis så jeg får best mulig resultat. Foreløpig har jeg kjøpt inn en del utstyr, og venter på enda mer.

Jeg oppretter en egen tråd så snart jeg får tid! Noen som er interessert i å følge med på det sidesporet?

Ikke for å være frekk eller noe, men om du har null erfaring fra urmakerarbeid fra tidligere, hadde jeg ikke begitt meg ut på å serve egne ur.. Selv om du har en urmakerkompis som kan veilede over tlf. Virker som eneste planen din er å prøve tjene raske penger på urinteressen, og med det signalet utad her på forumet tror jeg ikke så mange ser seg så villig til å være behjelpelig eller engasjert i hva du driver med. Justmy2cents.

• Liker
Ikke for å være frekk eller noe, men om du har null erfaring fra urmakerarbeid fra tidligere, hadde jeg ikke begitt meg ut på å serve egne ur.. Selv om du har en urmakerkompis som kan veilede over tlf. Virker som eneste planen din er å prøve tjene raske penger på urinteressen, og med det signalet utad her på forumet tror jeg ikke så mange ser seg så villig til å være behjelpelig eller engasjert i hva du driver med. Justmy2cents.

Fair enough @Andreaskh. Ser at det kan ha blitt feil fremstilt - og jeg er ferdig med å tro det er raske penger i klokker. Det var litt derfor jeg skrev nettopp det i innledningen også. Nå er jeg "jekket ned" fra for mange måneder siden, og gått over i å få en - la oss kalle det unik - interesse for ur på lik linje som veldig mange andre her inne. Profitt, bytte seg rik og å gjøre service for å bli rik eksisterer ikke. Jeg synes det er kjempegøy å åpne, skru, forstå, slite for så å forstå, og kaaaanskje ende opp med et fungerende ur som ser bedre ut enn da man startet. That's it :) Håper det var oppklarende.