Om du bare kunne eie en klokke!!

Medlem
16. jan. 2012
Sted
Trondheim
De fleste her inne har mange flotte klokker. Det jeg vil vite er; Om du bare fikk beholde 1. Hvilken vil du beholde? Gjerne med en kort og god begrunnelse.

Klokken må være i samlingen i dag og bilder er en selvfølge!!

I min beskjedne samling er valget veldig enkelt. Rett og slett fordi den er arvet fra min bestefar.

image.jpg

IMG_0717.jpg

Gleder meg til godbitene her inne...

Redigert:
Jeg forstår det slik at kriteriet er slik at klokken må være en som alt er i samlingen.

Valget for min del er ganske lett.

eee5e55a.jpg

Klokken er ikke arvet, og jeg har ingen historie med klokken før for et år siden da jeg kjøpte den. Jeg er derimot den andre eieren av klokken og første eier kjøpte den i 1967 da alle de andre "dykkerklokkene" hans lakk som ei sil når han kom litt under vann. Dette er kanskje det jeg digger mest med klokken, at den ble kjøpt inn til akkurat det formålet den ble lagd til; dykking. Klokken har vært med på nærmere hundre dykk og har MASSE riper, hakk og sjarm. Jeg håper virkelig at klokken klarer å slite ut en eier til :)

Her på nato, jeg har også orginal lenke med en supersjelden fliplock.

Valget mitt er enkelt. Det måtte bli nyervervelsen.
IMAG0077.jpg

Jeg simpelthen elsker blå skiver, og denne subben er i tillegg et sjeldent syn. I hvitt gull er den understated, men kjennere vet hva det er :)

Da hadde det blitt denne:
6D44287D-orig.jpg

Rett og slett fordi den går til alt (om den må). Den er vakker, elegant, sportslig og tøff. Dette er dessuten en V-serie som er siste produksjonslinje og ikke ble produsert i mange eksemplarer. Sånn sett er den en slags samleobjekt. Jeg har også blitt veldig glad i den:)

c994da01.jpg

Enkelt. Sub er et ikon som går til alt (i alle fall om man bare skal ha en klokke). Etter å ha solgt min første Sub (som også var min første automstiske klokke) angret jeg omtrent umiddelbart og kjøpte etter kort tid en kliss ny. Den blir i samlingen :D

The One - Rolex Submariner 1680.

Denne kunne jeg levd med som eneste klokke. Sportsur på sitt beste i min bok, robust, allrounder, dato, patina, plexi, komfortabel. Godfølelsen.

Det skal sies at jeg er en notorisk flipper, men akkurat denne ser ut til å bli. For nå. :D

3B933E8D-2D69-4958-A216-697B137B9256-276-0000006942D2CD61.jpg

F4A7A5EF-ED4B-4B4D-82D8-78337439DECC-300-0000001E88E67AA6_zpsba1b08d5.jpg

8F535ED9-8999-4319-AABB-29D4EC48035F-788-00000058668B5147-1.jpg

Utrolig bra at alle svar etter trådstarter er Sub i forskjellige utgaver :D Jeg har jo kvittet meg med Suben, mest pga en maxi-kasse jeg ikke ble helt komfortabel med. Blir fort enten en birthyear 1981 eller en no date uten maxi, får se hva det blir :)

Selv om jeg ikke eier den selv ennå, er jeg fristet til å svare denne: (Prøvd hos Michelsen i Reykjavik)
PB234708.jpg

I likhet med Sjuli måtte jeg også ha sagt Smurfen. Passer til det meste :).

8170120824_c71cffd7a7_o.jpg

Redigert:
Jeg sier som Mutriakis - Explorer er the one and only.

Men, ettersom jeg ikke eier en slik blir det vel suben som får være med far på ferden mot de evige jaktmarker.

Eller, vent litt.
Jeg tror jaggu jeg hadde valgt denne. Sportslig og solid nok til å tåle mine aktiviteter på det fysiske planet. Dressy nok til å kunne brukes ved de litt finere anledningene. Også tar den seg så utrolig godt ut IRL.

041-2.jpg

Men som sagt, hadde jeg eid en Explorer måtte nok APen fått reisepass.

I min nøysomme og svært statiske samling er det denne som ville få bli. The last watch standing må fungere til alt, og der er 2254.50 suveren. Litt som en sub, egentlig..

IMAG0451.jpg

Veldig, veldig vanskelig valg. Det er denne jeg bli mest glad av å ta på...

980D48CF-7A55-491B-9F79-AFECF7C4D3FD-10288-000005B3DA87D643_zpsdf865d4e.jpg

...men jeg hadde aldri kvittet meg med denne, så da blir det vel denne da?
F24AD957-0DEC-444C-B7F4-266BCE3F973A-9069-000004945C44A37E_zps9550ec6c.jpg

Nei, vent litt. Kanskje jeg burde...til helsike, en klokke? Da hadde det blitt Seadweller, tror jeg ;)

Redigert:
Denne var tricky...
Har to definitive keepers. Men, bare én altså? Hvilke gryte datt du ned i som barn?

Tror det hadde blitt denne;
2-1.jpg

Rett og slett fordi den er resultat av å ha oppnådd mitt hittil beste mål.

Må jeg velge? Bare én? Auda.

DSC_0084.jpg

1-DSC_4469.jpg

DSC_4480.jpg

Reellt sett hadde det vel blitt Daytonaen, fordi det er klokken jeg skal gi videre til min datter og derfor aldri skal selges. Timet fødselen med denne :) Ellers hadde Suben vært den perfekt ene klokken. Pateken er også en god kandidat, men kanskje litt for skjør til den eneste ene.

En fin trio til "Om du bare kunne eie tre klokker!!" da :eek:

Det er´kje tvil i min sjel....det må bli min Explorer 1016. Da jeg kjøpte min første Rolex (GMT 16700) synes jeg 40mm virket lite på armen. Tanken om at jeg skulle falle hodestups for en 36mm var derfor utenkelig. Men helt i fra første gangen jeg fikk prøve en 1016 på hånda var jeg ikke i tvil om at dette var et ur jeg skulle eie. Det tok litt tid å finne et eksemplar som jeg likte, og som ikke kostet all verden. Jeg kjøpte en 14270 først, et herlig ur det også, men jeg var fortsatt like sulten på en 1016. Da jeg endelig fant klokka jeg hadde lett langt og lengre enn langt etter, var gleden vanskelig å beskrive.

Det er noe med hele historien rundt Explorer 1 serien som tiltaler meg sterkt. Jeg liker at akkurat som på Submariner´n, har designet endret seg lite over de siste 60 årene, og selv på de nyere modellene er det noe Indiana Jones´k over dem....du kan lett forestille deg disse klokkene på armen til eventyrere og reisende i alle verdens hjørner. Hvis jeg skal sammenligne det med en bil, tenker jeg umiddelbart på Land Rover Defender..en annen av mine store favoritter. Explorer 1 er ikke flashy, men den virker...it takes a licking and keeps on ticking.

Når jeg sitter i godstolen hjemme og ser sekundviseren tikke over den enkle, sorte urskiven har jeg ingen problemer med å la tankene fly til fjerne strøk. Jeg ser for meg reiser langs Silkeveien, krysse Sahara med kamel karavane, luftige eventyr i Himalaya. Hvis en klokke kan starte slike dagdrømmer, må jo designere og markedsføringsfolk ha gjort noe veldig riktig!

Jeg liker dessuten at den flyr greit under radaren hos de fleste som ikke er veldig opptatt av klokker og slikt.

Nok prat...her er et par bilder.

IMG-20120618-00237.jpg

bilde-10-1.jpg

En klokke...for en fæl tanke. Tidligere når dette temaet har vært oppe, har jeg svart denne, fordi den virkelig passer til alt:
P6290835.jpg

Men siden kona har konfiskert den tror jeg jeg har forandret mening til denne:

0E08D410-EEC4-4C34-AFA9-778CB4153670-2917-000001816DFC1FD2.jpg

Kanskje.