Omega 8500 - hvordan få "nøyaktig"

Medlem
13. okt. 2012
Hei!

Jeg har hatt en ny Omega Seamaster 8500 på armen i 2 mnd nå, også om natten , men ikke i dusjen. Klokken sakker i underkant av 3 sekunder pr døgn. Urmakeren nevnte for meg at jeg kan legge klokken på et ikke for kaldt sted -gjerne på badet- om natten og se om det hjelper. Har prøvd 3 netter nå og det virker som klokken sakker litt mindre, kanskje 2 sekunder pr døgn, Har lagt klokken med kronen opp om natten. Hva mener dere er å anbefale og er det andre ting jeg kan gjøre for å få klokken til å gå raskere? Selvfølgelig er det vel også slik at urmakeren kan justere klokken. Er det en enkel og ukomplisert jobb som ikke gir problemer senere?

Hei!

Jeg har hatt en ny Omega Seamaster 8500 på armen i 2 mnd nå, også om natten , men ikke i dusjen. Klokken sakker i underkant av 3 sekunder pr døgn. Urmakeren nevnte for meg at jeg kan legge klokken på et ikke for kaldt sted -gjerne på badet- om natten og se om det hjelper. Har prøvd 3 netter nå og det virker som klokken sakker litt mindre, kanskje 2 sekunder pr døgn, Har lagt klokken med kronen opp om natten. Hva mener dere er å anbefale og er det andre ting jeg kan gjøre for å få klokken til å gå raskere? Selvfølgelig er det vel også slik at urmakeren kan justere klokken. Er det en enkel og ukomplisert jobb som ikke gir problemer senere?

God kveld!

OMEGAs caliber 8500 er IIRC et av tidens mest nøyaktige mekaniske verk, og det du forteller om viser også at det fungerer utmerket. 3 sek avvik er nada. Du vil aldri få en mekanisk klokke til å gå på sekundet over tid. Men deri ligger også noe av sjarmen; det er menneskeskapt, består av ufattelig mange og små deler og er likevel 99,9999& riktig. Amazing ;)

Men, du kan "manipulere" avviket ved å legge det med krone opp, ned på siden osv for å få uret til å ta igjen eller sakke bittelitt. Hør med urmakeren din (eller les i instruksjonboken som fulgte med ;)) om hvilken posisjon som gir hva.

Gratulerer med et knallflott ur forresten :cool:

Redigert:
Om klokken ikke sakker mer enn 3 sekunder per døgn så er ikke dette noe å tenke på i det hele tatt. Den ligger godt innenfor COSC-spesifikasjonene til urverket.

Vil du allikevel prøve å regulere den selv, så la den ligge med skiven opp. Etter hva jeg har lest (og erfart), så vil kronen opp over natten faktisk sakke ned de aller fleste klokker.

Som mikke sier, dette avviket er noe av sjarmen med mekaniske ur. Den tikker avgårde på armen din - du gir den energi til å fortsette å tikke, den forteller deg tiden... Dette er noe av det som er så fascinerende og sjelfullt med mekaniske ur. Om du vil ha 100% nøyaktighet så er det bare å bruke iphonen, eventuelt å kjøpe seg en casio g-shock. :p

Gratulerer med en råflott Omega, nyt den!

Redigert:
Takk for svar, veldig fint å få vite hva andre som har hatt slike ur lenge har erfart! Ca 3 sekunder pr døgn er kanskje ikke så mye, men utgjør jo litt over tid, og jeg har ikke lyst til å justere for ofte. Jeg hadde vært mer komfortabel med om klokken gikk litt for fort. Men selvfølgelig er slike ting til å leve med og er kanskje et luksusproblem. Jeg er jo ellers godt fornøyd med klokken. Jeg har ikke helt vent meg til overgangen fra kvarts-ur til automatisk urverk. Interessant å få vite at klokken sakker mer når den legges med kronen opp og at det er bedre å legge klokken med skiven opp. Jeg skal prøve det. Er det noen som har andre erfaringer? Så kanskje jeg ikke skal bry meg noe med å få klokken justert hos urmaker. Jeg er litt skeptisk til å ha en "vanlig" urmaker til å "rote" med klokken, men kanskje det ikke er så komplisert? Klokken må vel da i tilfelle åpnes?

Selv hadde jeg latt en ny klokke (eller uansett aldre egentlig, nesten ...) som går -3s/24h være helt i fred.
Ser dog ønsket om at den heller skulle gått litt fort enn sakte, men ce la vie;)

Ville uansett gjort litt reaserche før jeg lot hvemsomhelstesen av en urmaker fikle rundt i 8500`en din.
Ingen avansert sak å regulere regner jeg med, men om vedkommende ikke vet helt hva man driver med (og ja, det er urmakere som er helt på jordet) så risikerer du en at du får et avvik som er langt værre enn hva du har i dag, og to at garantien går åt skogen fordi en ikke-sertifisert urmaker har tuklet med det (Protid Sandvika feks avventer kursing med påfølgende sertifisering på 8500 før de gjør noe med dem) Som for meg er ganske så beroligende:0)

My two cents, la det være og heller nyt klokken din:D

Jeg vil tro at en justering fort kan gi et større avvik, mindre avvik enn 3 sekunder høres utopisk ut for meg, jeg har selv over 50 mekaniske klokker, ingen er i nærheten av +-3 sekunder pr døgn...

Hehe, i denne sammenheng må jeg bare nevne igjen at de to mest nøyaktige klokkene jeg har hatt begge hadde det gamle 2500-verket (forløper til 8500) som ikke en gang var in-house. Det var en PO og en AT. De gikk nesten aldri mer enn 2-3 sek av på 2-3 uker. Tuller ikke!

Siden nøyaktigheten faller godt innenfor avvikene som tolereres av COSC standarden til uverket, så vil en eventuell regulering hos urmaker mest sannsynlig koste deg penger. Det er jo ikke snakk om noe garanti eller noe her, det er ingenting i veien med den.

Om du allikevel insisterer på å la en urmaker skru på den, så send den til en anerkjent og god urmaker. Det finnes flere som kan anbefales her, personlig har jeg kjempegod erfaring med Lervik Ur.

Redigert:
Hei!

Mange takk for de kommnetarene/svarene jeg har fått! Jeg har ombestemt meg og kommer ikke til å la en urmaker justere klokken. Det er en Protid -urmaker jeg tenkte på og det er det med usikkerhet om det blir noen komplikasjoner med klokken da. Jeg vi heller prøve meg frem litt med å oppbevare klokken med skiven, alternativt kronen opp.For det er kanskje en fordel å ikke ha klokken på armen om natten?

Mange legger klokken på nattbordet om natten fordi det kan oppstå skader på uret under nattlige rørelser, primært om man sover urolig.
Jeg vet det vil komme uendelige mengder med kommentarer om forslag om nattlige rørelser, så jeg tar roten opp med en gang og vedkjenner at erotiske gjøremål også kan utspille seg på en slik måte at skader kan oppstå.

Mange legger klokken på nattbordet om natten fordi det kan oppstå skader på uret under nattlige rørelser, primært om man sover urolig.
Jeg vet det vil komme uendelige mengder med kommentarer om forslag om nattlige rørelser, så jeg tar roten opp med en gang og vedkjenner at erotiske gjøremål også kan utspille seg på en slik måte at skader kan oppstå.

Siste avsnitt var bra! Med fare for å gå litt utenfor tråden; flytende væsker kan vel skade pakningen på klokken.

bli kjent med klokkene dine. Ofte vi avviket være så stabilt over tid at du feks kan stille den ett minutt fram i mnd. Når du har et mekanisk ur er jo 90% av gleden og se på det, høre det tikke og stille det. Bruk www.klokka.no som mal og mål avvik over en uke. De dyreste klokkene er ikke alltid de mest presise.

Entropy: at du får ut din seksuelle frustrasjon om natta når du sover og ikke på dama de må være ditt problem. At det er så ille at du ødelegger klokkene under "akten" er too much info for me..

Dog, hvis man har småbarn beholder man enten klokken på armen eller legger den et helt annet sted enn på nattbordet :)

Har du noen statistikk på hvilke stillinger som kan benyttes for å sakke eller øke farten? "Kronen" opp?

Ca 3 sekunder pr døgn er kanskje ikke så mye, men utgjør jo litt over tid, og jeg har ikke lyst til å justere for ofte.

Hør på Timekeeper:

bli kjent med klokkene dine. Ofte vi avviket være så stabilt over tid at du feks kan stille den ett minutt fram i mnd. Når du har et mekanisk ur er jo 90% av gleden og se på det, høre det tikke og stille det. Bruk klokka.no - riktig klokke akkurat nå som mal og mål avvik over en uke. De dyreste klokkene er ikke alltid de mest presise.
.

Eventuelt kan du stille den et halvt minutt frem og justere den hver 14. dag.

Enig med de foregående: En mekanisk klokke som går tre sekunder feil i døgnet, går bedre enn du kan forvente. Det er ikke vanskeligere enn at du stiller den et halvt minutt frem omlag hver tiende dag. Lever man et liv hvor tre sekunders døgnavvik har praktisk betydning er det større grunn til å justere livsførselen enn klokken.

Har du noen statistikk på hvilke stillinger som kan benyttes for å sakke eller øke farten? "Kronen" opp?

Min erfaring er at konens posisjon er viktigere enn kronens.

3 sekunder er meget bra. Riktig justert klokke skal imidlertid ligge på + siden. Går du til en godkjent Omega forhandler kan han sikkert justere den til å gå raskere, men neppe mer nøyaktig.

Med 3 sek om dagen vil jeg nesten tro du kan havne på 0 sek om dagen eller så ved å ta av deg klokken og legge den på nattbordet; du må nesten bare eksperimentere litt med hvilken vei den skal ligge for å få den raskere...

Ps. senga er full av støv og midd og lort du ikke nødvendigvis vil ha inn i finmekanikken i lenker osv..

Hei!

Jeg har hatt en ny Omega Seamaster 8500 på armen i 2 mnd nå, også om natten , men ikke i dusjen. Klokken sakker i underkant av 3 sekunder pr døgn.

Der har du det. Klokken må være med i dusjen! Det er en dykkerklokke, og den blir fort fornærmet om den ikke får bli med på vannaktiviteter :eek:

Det er mulig jeg ikke er nok "inne" i klokkeverden, men å henge seg opp i +/- 3 sekunder i døgnet høres helt drøyt ut for min del.
Så lenge resten av verden tar det meste litt på hælen så ser jeg ingen grunn til å svette over noe så marginalt som 3 sekunder. Er du redd for å komme for sent så ring frøken ur for vekking.

For øvrig god helg, nå skal jeg kjøpe øl !

Steind

Det er veldig betryggende å lese at ca 3 sekunders avvik er normalt og kanskje bedre enn forventet. Status pr nå er kanskje heller 2 sekunder eller mindre enn 3. Så jeg forstår at jeg bør være fornøyd. Ellers enig i det med konens posisjon at den er viktig. Og ordbruken/orspillet spriter jo opp da!