Omega Planet Ocean VS Breitling Navitimer 01. Min første post

Medlem
4. nov. 2012
Første post på denne siden - så først - fantastisk å finne en slik side på norsk. En kompis som er klokke interessert tipset meg så jeg våger meg ut på glatt isen :

Har vært klokke interessert siden jeg var pur ung - fikk kjeft av foreldrene mine da jeg ville bruke hele konfirmasjons "potten" på en Omega klokke i sin tid.

Jeg begynner å nærme meg en "rund" alder og hadde tenkt å kjøpe meg en skikkelig klokke i anledningen. Klokke interessen har vært der hele tiden men økonomien har ikke tillatt å kjøpe noe "skikkelig" før nå evt. Har Tissot, Raymond Weil og andre bruks klokker men noe "skikkelig" hadde vært hyggelig.

Kjøpte en Omega Constellation ala Cindy Crawford til min fru for en del år siden og har i min egen "rund dag" vurdert Omega igjen.
Dog syntes jeg Navitimer 01 er litt "snaisen" da den har skinn reim og dermed veier en del mindre i forhold til Omegaen som er en tanks i forhold. Tykkelsen på urkassen er mindre og designet til Bretlingen er noe jeg kan like. Dog er jeg redd for å kjøpe noe som er for "bling" hvor jeg føler Omegaen er litt mer "quality with understatement" (min personlige oppfattelse).

Mitt spørsmål til ekspertene er om det er noen kvalitets forskjeller som jeg bør være klar over?
Breitlingen tåler ikke like mye vann som Omegaen etter det jeg skjønner. Er selv ingen pilot og heller ingen dykker....
Begge har etter det jeg skjønner "egne" urverk - men er det noen forskjell på dem? Å ha eget urverk behøver vel ikke automatisk å bety bedre enn de som kjøper deler og setter dem sammen?
Uret er ikke tenkt som ett objekt for seinere salg for evt oppgraderinger - mer som evt arvegods for etterkommere. Er det noe som er "bedre" i så måte for å videreføre i en evt familie?

Har i tillegg sett på en Cartier fra UK (Pasha) - dog en helt annen type klokke men endte opp å bli for dyr i forhold til disponible midler.
Jeg håper jeg ikke blir grillet for ikke å ha søkt igjennom all omtale av klokker her før jeg poster men jeg vil være veldig taknemmelig for evt råd og veiledning.

MVH
K

Omegas Planet Ocean (sørg for å få den som er 42 og ikke XL på 45.5 hvis du vil undgå "tanks") kommer alternativt på orginalskinnreim med (mitt forslag er dog å kjøpe på lenke og kjøpe til skinnreim/-er etterpå fra enten omega eller andre lev.)

Jeg er veldig glad i PO men særlig Navitimer høster stor annerkjenbelse her og er ikke "for bling" syns jeg

Hei! Og velkommen til Sonen. Jeg syntes Breitlingen og Omegaen du nevner er så og si kvalitetsmessig likestillte.
Og valget ditt bør baseres på den du liker best. Dra til en forhandler og prøv begge to på armen. Omegaen er kanskje
litt lettere og selge igjen hvis lysten på noe nytt skulle dukke opp. Lykke til med valget:)

Hei! Og velkommen til Sonen. Jeg syntes Breitlingen og Omegaen du nevner er så og si kvalitetsmessig likestillte.
Og valget ditt bør baseres på den du liker best. Dra til en forhandler og prøv begge to på armen. Omegaen er kanskje
litt lettere og selge igjen hvis lysten på noe nytt skulle dukke opp. Lykke til med valget:)

Veldig enig med MR her. Prøver du begge på armen har du nok en avgjørelse i løpet av minutter :D

Tanks og tanks, PO XL er vel 2mm større i ø, men samtidig 1mm lavere enn Navitimer 01.
Anbefaler deg definitivt å prøve alle urene på armen før du bestemmer deg. Tall på papiret forteller én historie, og wristshots hvor klokker raskt fremstår mye større enn de egentlig er forteller en annen.

Når det gjelder forskjellen på verkene kan jeg dessverre ikke nok om Breitling sitt til å ha noen sterk mening om hvilken produsent som leverer det beste. Men jeg ville nok vært mer opptatt av hva du føler for de to forskjellige klokkene, og ikke om hvorvidt den ene er "bedre" enn den andre - både på papiret og i øynene til andre personer.

Jeg synes ihvertfall ikke et av de er bedre enn det andre som arvegods. Hvis jeg skulle arvet et ur etter min far ville jeg vært mer opptatt av hva det uret betydde for han, og hva det har vært med på - enn at det var et "riktig" ur.

Prøv begge, kjøp det du liker best, og ikke bry deg om hva andre måtte mene om det.

Takker for alle tilbakemeldingene. Jeg var faktisk å så på Omegaen på lørdag - Navitimern var ikke tilgjengelig men etter det jeg skjønte så var den vist veldig populær og måtte bestilles. Fikk dog testet Navitimer World eller hva den het og jeg opplevde uret som veldig behagelig på armen.

Omegaen var kul den å og ja - jeg spurte faktisk om muligheten for å kunne få med en skikkelig skinn reim for evt å redusere vekten. Dette var vel XL versjonen og den kjentes jaggu tung ut! Den plast reimen som Omega kan levere er i mine øyne uaktuell - den kler ikke klokken men en skikkelig skinn reim vil kanskje gjøre susen. Dog er lenken integrert på en måte hvor lenken følger kurven til urkassen. Plast reimen som kan leveres passer denne men en evt skinn reim vil vel da lage en slags åpning inn mot klokken. Veit ikke helt hvordan den vil ta seg ut men det er vel det eneste alternativet...

Omegaens urverk virket gigantisk og var veldig fasinerende å studere gjennom glasset på baksiden. Navitimer 01 skal vist nok også komme med glass på baksiden så urverket kan studeres også der.

Navitimern kjentes bedre på armen da den ikke var så tung som Omegaen. Dog er jo skiven på Navitimern ganske så full av "duppeditter" / skalaer for det ene og det andre - hvor Omegaen virker mer ryddig her.

Mage følelsen heller kanskje litt mot Navitimern men er voldsomt usikker på hva man skal velge. Fruen mente Omegaen var "mye mer klokke" så jeg skal ta henne med i butikken for evt å ta en titt.

Jeg får vurdere etter beste evne - takk for tilbakemeldingene.

K

To veldig forskjellige klokker.
Den ene en dykkerklokke, og den andre en flygerklokke.
Om du har noen aktiviteter som kan linkes til noe av dette kan jo påvirke valget.

Ellers er jo B01-verket til Breitling en skikkelig godbit, og noe mer eksklusivt enn det som sitter i PO'en etter min mening.
Så får heller alle Omega fanboys her inne skyte meg.;)

Som nevnt tidligere vil en PO være langt mer lettsolgt enn en Navitimer. Men siden det er en "jubileumsklokke" skal vel ikke denne flippes uansett.

Noe som bør tas med i betraktningen er vanntetthet.
Skal det være en klokke som skal være med på alt? I så fall ville jeg nok tatt den den mest robuste mtp vanntetthet og andre fysiske aktiviteter den måtte bli utsatt for.
Navi'en er ikke akkurat den mest robuste klokken. Samt at den polerte kassen/lenka ikke kommer til å se like fin ut etter noen år (måneder?) med alskens juling.
PO'en vil nok bære sine "arr" langt bedre i det lange løp.

Når det er sagt ville jeg personlig valgt en Navi over en PO. Men så er jeg vel en av de få som faktisk liker Breitling her inne.;)

Gutta her konkluderer vel i god forum-ånd med; prøv begge og gå for den som gir mest godfølelse. Helt enig. Blir overrasket hvis ikke begge gjør noe med deg.

To veldig forskjellige klokker.
Den ene en dykkerklokke, og den andre en flygerklokke.
Om du har noen aktiviteter som kan linkes til noe av dette kan jo påvirke valget.

Ellers er jo B01-verket til Breitling en skikkelig godbit, og noe mer eksklusivt enn det som sitter i PO'en etter min mening.
Så får heller alle Omega fanboys her inne skyte meg.;)

Som nevnt tidligere vil en PO være langt mer lettsolgt enn en Navitimer. Men siden det er en "jubileumsklokke" skal vel ikke denne flippes uansett.

Noe som bør tas med i betraktningen er vanntetthet.
Skal det være en klokke som skal være med på alt? I så fall ville jeg nok tatt den den mest robuste mtp vanntetthet og andre fysiske aktiviteter den måtte bli utsatt for.
Navi'en er ikke akkurat den mest robuste klokken. Samt at den polerte kassen/lenka ikke kommer til å se like fin ut etter noen år (måneder?) med alskens juling.
PO'en vil nok bære sine "arr" langt bedre i det lange løp.

Når det er sagt ville jeg personlig valgt en Navi over en PO. Men så er jeg vel en av de få som faktisk liker Breitling her inne.;)

Pang!
;)

Jeg må faktisk ærlig innrømme at jeg ikke hadde tenkt på Omega før jeg gikk i butikken. Dette da jeg syntes de er veldig konservative (vurderte Constellation i min ungdom) men fikk litt hake slepp når jeg så den planet ocean klokken i butikken.

UJU toucher inn på noe jeg tenkte på selv: Navitimern er ikke akkurat noe dykke ur (nei jeg er ikke dykker) og jeg er usikker på hvor mye vann den tåler. Bading med en slik klokke er vel ikke noe jeg kommer til å gjøre uansett så det er kanskje ett hypotetisk problem. Dog fikk jeg feelingen om at Omegaen var bedre "skrudd sammen" hvis man kan si slikt om en klokke. Fikk en litt "giga" følelse med den på hånden - dette henger nok sikkert sammen med vekten.

Har en stål Seiko klokke hvor lenken er integrert i urkassen og vekten av klokken gjør at den spiser stolper til frokost - det blir slark i oppsettet hele tiden. Dette er vel som å sammenligne en Lada med en Mercedes - men vekten var temmelig stor i mine øyne men regner med det er en grunn til at en lenke koster temmelig mye penger i mine øyne....

Hmm - jo mer jeg debaterer med meg selv jo mer usikker blir jeg jaggu. Tittett kjapt igjennom "kjøp/salg" sidene her og det er jo mye snacks som folk vil selge....

He he, hadde det bare vært så enkelt som å kjøpe begge så hadde jeg neppe startet denne tråden ;)

Så på Omega sin hjemme side for 15min siden at de faktisk har skikkelig skinnreim-noe som var VELDIG interessant... Reimen er avbildet på en "bling" modell med diamanter noe jeg ikke har fått med meg.

Hmm....

23233382001001-20.png

Slik som denne mener du?

OMEGA Watches: Seamaster Planet Ocean - Steel on leather strap - 232.33.38.20.01.001
Edit: Ser at denne er 37.5mm

Men gullversjonen er 45.5mm så kan ikke være umulig å få tak i lærreim til Omega hvis det er den du ender opp med

Redigert:
Er på farten å må bruke mobilen;

Pondus-jepp den reimen var det jeg tenkte på evt i tillegg til lenke. Ser dog at Omega ikke oppgir vekt på urene sine noe som kunne vært kjekt.

Vanlig Seamaster bør kanskje også vurderes. Da kan man i teorien også se på "Skyfall" versjonen. Er lidenskaplig opptatt av 007 så det hadde vært morro.

Sitter på en fly plass i europa og var så dum at jeg gikk innom en skikkelig butikk for en titt. "Sjisøss" det er litt å spare på å kjøpe uttasjærs. Cartier ala Pasha gikk for 37' og i UK skulle de ha over 50' - dog i ltd.ed modell.

Snakket med en kompis fra UK som er en smule i samme leia som de som leser dette forumet og hans dom var ; "Take the PO Chrono. Not because I have one but it's simply a better watch". Anbefalte å lese også Timezones forum.

Har forsøkt å finne noen tester av begge klokkene men det er ikke så mange av dem der ute. Vurderte å tegne abonement på WatchTime som har en backlog av blader tilbake til 2000. Må vel være noe å leseder ;)

Jeg vil anbefale å prøve PO utgaven i titan. Titan har jo langt lavere vekt enn
stål så den føles ikke som noen megaklokke.

Redigert:
Jeg vil anbefale å prøve PO utgaven i titan. Titan har jo langt lavere vekt enn
stål så den føles ikke som noen megaklokke.

Joda har hatt den på armen men akk-10000 mer bare for d er i overkant.
Har enT-touch i titan og i forhold til fatterns stål versjon så er det himla stor forskjell. Fikk ikke riktig samme feeling på PO men ja-lettere var den..

Skal ikke være noen festbrems, men min opplevelse av bruksmarkedet på akkurat 007-versjonene på Omegaene er at det ganske laber interesse og at de er mer vanskelige å selge enn de generiske.
Men visst, kjøper du klokken "for life" er ikke det et problem.

20121108_211403.jpg

Min PO Chrono veier inn på 246g, men jeg personlig syntes den er behagelig på. Den blir nok sikkert noe lettere hvis du får deg en lærreim til den som du ønsker

Ganske ulike klokker disse to, og det er således litt vanskelig å sammelikne de helt.. De har jo en del ulike bruksområder, vis du ser bort i fra at begge fungerer bra til "normal bruk":) Bra urverk har i alle fall den klokken du velger, enten det blir den ene eller andre, og kvaliteten skal være meget bra hos begge produsenter!Lurer også litt på om du i hovedsak vurderer Omega Seamaster PO Chrono opp mot Breitling Navitimer, eller om det er "vanlig" PO opp mot Navitimer? Kanskje enklere å velge om det er chrono mot chrono enn ikke..? Blir jo en subjektiv sak å velge en klokke, og etter min mening burde du gå for den du liker best, og tror du vil trives best med over tid! Liker du begge veldig godt får du kjøpe den ene, og spare til den andre:p

Redigert: