Omega Seamaster-tråden

Det jeg derimot sliter med er å ta av lenken. Jeg har det utstyret som skal til (mener jeg) dvs barrett. Er det noen med erfaring på feltet som kan gi meg noen tips? Skal jeg trekke endestykket på lenka opp, ned eller ut når jeg har "åpnet" stiften på den ene siden? .

Grattis med seamaster! Som det sies over her går det greiest å ta av lenka med et skikkelig verktøy, type Bergeon 6767 eller 6111 med 1mm gaffel. Men mange bruker ymse skrujern og lignende også.

(Barrett er forresten det samme som springbar, altså det du kaller stift. Stift er meg bekjent de pinnene som holder lenkeleddene sammen, dvs uten fjæringsmekanisme.)

Det er helt klart litt klønete å ta av lenken de første gangene. Men konkret til spørsmålet ditt vil jeg si at du skal trekke endestykket mest utover og litt mot deg. I starten kan det også være greit å sette en tape-bit over lug'en du jobber ved. Du finner sikkert noen instruksjonsvideoer på youtube. Lykke til!
 
@trippelj
Lenkeledd jungel på Ofrei

Nokon som kjapt ser kva eg treng?
Takknemlig i tilfelle:)

@Oddemann: Det ser ut til at klokken din er en 2534.50.00, dvs en litt eldre svart GMT med "Bond-lenken" (den fikk etter hvert Speedy-lenken og et nytt referansenummer). Referansenummeret som Briljantwatches oppgir er egentlig kassenummeret så vidt jeg kan se.

Ut fra sidene til ofrei ser det da ut til at din lenke har referansenummer 1513-825. Du bør kunne se nummeret 825 på endeleddene (mot klokken) da, litt vanskelig å se fra sidene til Briljantwatches.

Hvis dette stemmer skal du ha ledd OME-114ST1503 (på denne siden).
 
Redigert av en moderator:
Det stod dessverre ikke den skitt på leddene, i hvert fall ikke som jeg klarte å finne!

MEN!!

Fant forøvrig 1/2-ledd til vår(?) lenke(1503/825) her --> http://www.ofrei.com/page662.html

Her skal det være hele ledd til samme lenkereferanse --> http://www.ofrei.com/page1277.html
Du må bare bla til du finner rette referanse :)

@Oddemanns lenke har en annen lenkelås enn den "standard" bond-lenken. Ville jo tro at leddene går om hverandre allikevel, men de leddene jeg fant på ofrei står bare oppgitt til å passe med 1513 og 1514-lenkene.

Edit! Det står strengt tatt at dette leddet (OME-114ST1503) er til 1503-lenken (noe som jo også navnet på lenkeleddet sladrer om), men også passer til 1513 og 1514. Da er jeg enig med deg @Skovdahl :)
 
Redigert av en moderator:
Vurderer en ny allrounder, og kanskje min første omega diver. Sliter litt med valg.

Planet ocean er kjempefin, og har et interessant urverk. Av modellene liker jeg best gmt svart og gmt goodplanet.

Litt bling er å foretrekke, bezelen på gmt virker mye mer shiny enn den på vanlig PO.

Goodplanet har ikke keramisk bezel, noe som trekker den ned litt.
Gmt ligger rett under sub No date i pris, er det virkelig verdt det?

Jeg er ikke ute etter en omega vs Rolex diskusjon, men Rolex kan friste med hvitt gull, bedre lås på lenken, 904L osv osv.

Her må omega 300 gi mye mer for pengene?
 
Vurderer en ny allrounder, og kanskje min første omega diver. Sliter litt med valg.

Planet ocean er kjempefin, og har et interessant urverk. Av modellene liker jeg best gmt svart og gmt goodplanet.

Litt bling er å foretrekke, bezelen på gmt virker mye mer shiny enn den på vanlig PO.

Goodplanet har ikke keramisk bezel, noe som trekker den ned litt.
Gmt ligger rett under sub No date i pris, er det virkelig verdt det?

Jeg er ikke ute etter en omega vs Rolex diskusjon, men Rolex kan friste med hvitt gull, bedre lås på lenken, 904L osv osv.

Her må omega 300 gi mye mer for pengene?

Om PO GMT vs Sub no date er verdt det er en høyst subjektiv vurdering. Etter min oppfatning står valget mellom Omega og Rolex diver primært på design, da de tjener det samme formålet. Begge har solide urverk og tåler det du måtte finne på å utsette dem for.

Størrelse er nok også et viktig poeng i sammenligningen, da Omega sine in-house co-axial-urverk bygger ganske høyt. En PO GMT er ganske massiv sammenlignet med en Rolex Submariner. Det er kanskje mer hensiktsmessig å sammenligne Planet Ocean med Seadweller, og Seamaster 300m med Submariner.

Det stemmer at det er mye mer skinn i bezelen på PO GMT kontra "vanlig" PO. Bezelen på GMT er svart, mens PO er matt grå. Personlig er jeg veldig tilhenger av sistnevnte.

Det ser ut til å være flere Omega dykkere fortsatt tilgjengelig på salget til Felumb.
 
Vurderer en ny allrounder, og kanskje min første omega diver. Sliter litt med valg.

Planet ocean er kjempefin, og har et interessant urverk. Av modellene liker jeg best gmt svart og gmt goodplanet.

Litt bling er å foretrekke, bezelen på gmt virker mye mer shiny enn den på vanlig PO.

Goodplanet har ikke keramisk bezel, noe som trekker den ned litt.
Gmt ligger rett under sub No date i pris, er det virkelig verdt det?

Jeg er ikke ute etter en omega vs Rolex diskusjon, men Rolex kan friste med hvitt gull, bedre lås på lenken, 904L osv osv.

Her må omega 300 gi mye mer for pengene?

Hvis du liker den, vil jeg anbefale den siste 300.
Urverket overgår alle andre og den har " shiny" keramisk bezel med Liquidmetal.
http://www.omegawatches.com/planet-omega/watchmaking/baselworld-2014?#!/seamaster-300-master-coaxial

 
@Bertelsen - sa du allrounder?
"vanlige" Seamaster 300 med keramisk bezel er ikke så gæren heller
pv6zwmX.jpg



Er du ute efter mye ur per krone så er denne et godt valg.....
syns nå jeg, i all beskjedenhet
 
Redigert av en moderator:
@reim og @Skovdahl
Takk for tips til kva ledd eg treng til min lenke.

Var det slik at det var fleire som passar?

Vurderer legge ut ein "longshot" på WTB.


Oddemann
 
Redigert av en moderator:
Takk for alle tips!

Jeg blir ikke helt fortrolig med den vanlige 300, bezelen blir litt for spesiell.

Valgets kvaler blir vel mellom vanlig PO og den nye 300.

Er det noen som har erfaringer med liquidmetal? Er det en gimmick?
 
Redigert av en moderator:
Takk for alle tips!

Jeg blir ikke helt fortrolig med den vanlige 300, bezelen blir litt for spesiell.

Valgets kvaler blir vel mellom vanlig PO og den nye 300.

Er det noen som har erfaringer med liquidmetal? Er det en gimmick?


Broderen har denne. Veldig flott ur som sitter godt på handleddet. Jeg selv har nyere PO som jeg liker noe bedre da jeg liker klokker som " bygger " litt.


Ang liquidmetal så har jeg ingen erfaringer. Men de er vel noe lettere enn stål? Og mørkere farge?