Oris Pro Diver // Sommerbeater

Medlem
22. juni 2011
Sted
Oslo
Har lyst på en skikkelig sommerbeater som jeg kan gi litt juling og ta med på det meste av aktiviteter. Har falt for flere av klokkene til Oris som bla Aquis og Pro diver. Må si at jeg har falt mest for Pro Diver med sine finesser som låsing av bezel, 1000m vanntetthet, titanium kasse++, men så er det det store men da, 49mm:confused: Jeg kan godt tenke meg en kraftig sommerklokke, men kan godt hende at dette blir i drøyeste laget. I tilfellet måtte min PO gått ut av samlingen som finansiering. Hva synes dere, er det bare å droppe?

Pro Diver:
Oris_Prodiver_-_Copy.jpg

oris-prodiver-date-04.jpg

[video=youtube;QDTjVS1YyLg]http://www.youtube.com/watch?v=QDTjVS1YyLg[/video]

Aquis:
oris_aquis_watch__76880.jpg

aquis'en ser mest "harmonisk" ut. Jeg ville gått for den. For meg så virker det som bezelen på pro-diveren blir litt for dominerende.

Go PRO!

Den er i en sjelden liten familie som kan kalle seg en dykkers dykkerklokke :cool:

PO er jo en konge sommerbeater, jeg hadde beholdt og brukt den. Kanskje litt kjedelig om du begynner å bli lei den selvfølgelig.

I såfall er jo Oris et godt alternativ, personlig synes jeg 49mm er for stort og upraktisk, så jeg hadde gått for det andre alternativet. Lykke til!

Oris lager mye flott og bra syns jeg. Prodiverene er veldig flotte. Bare et minus i mine øyne og det er den meningsløse størrelsen mange av dem har. 44mm og oppover?? Hva er poenget med det, jeg forstår det ikke. Om mange av urprodusentene hadde roet ned megareksien sin hadde de nok solgt adskillig flere ur. Men Oris ja, veldig flotte.

Oris lager mye flott og bra syns jeg. Prodiverene er veldig flotte. Bare et minus i mine øyne og det er den meningsløse størrelsen mange av dem har. 44mm og oppover?? Hva er poenget med det, jeg forstår det ikke. Om mange av urprodusentene hadde roet ned megareksien sin hadde de nok solgt adskillig flere ur. Men Oris ja, veldig flotte.

Det er jo klokker som er beregnet til å ha utenpå en tørr/våtdrakt. Under vann er lesbarhet veldig viktig, og jo større jo bedre. En annen ting er at du skal kunne operere bezelen med tykke innerhansker + tørrhansker.

Men jeg er helt enig at slike størrelser ikke er optimalt på stranda på bare håndledd. Da er det greit med Submariner og Planet Ocean størrelser ;)

Det er jo klokker som er beregnet til å ha utenpå en tørr/våtdrakt. Under vann er lesbarhet veldig viktig, og jo større jo bedre. En annen ting er at du skal kunne operere bezelen med tykke innerhansker + tørrhansker.

Men jeg er helt enig at slike størrelser ikke er optimalt på stranda på bare håndledd. Da er det greit med Submariner og Planet Ocean størrelser ;)

Jaja ser den, poengterer bare at dette er en generell trend, man får de penteste bezelløse dressur med diger omkrets. Tittet nettopp på Breitling sine ulike modeller og rister på hodet av endel av dem. Ikke beregnet som dykkere. Og som alltid kommer jeg tilbake til Seadwelleren din, den er ikke stor den, men funker som bare det. Det stilles vel krav til syn også skulle jeg tro eller seterfiseres blinde også:p

Har du håndledd og ikke minst ork til å gå med noe så stort, så synes i hvert fall jeg ProDiveren er barskeste klokka i gata. Aquis blir litt kjedelig og stusselig i forhold.

Men man bør nesten bruke sånt på litt større dyp enn plaskebasseng...

Takk for mange innspill, og jeg er forsåvidt enig i at Aquis bli kjedelig i forhold:)

Men jeg er helt enig at slike størrelser ikke er optimalt på stranda på bare håndledd. Da er det greit med Submariner og Planet Ocean størrelser

Jeg ville brukt klokken til både dykking og undervannsjakt, men det er klart at meste parten av tiden er jeg jo tross alt over vann, og jeg har ikke per dags dato muligheten til å kjøpe en klokke kun for dykking:). Huff jo mer jeg ser/tenker desto mer får jeg lyst til å godtgjøre for denne kjemperuggen....hmm:confused:

Vis du må selge PO' en hadde jeg droppet det! Uansett hadde jeg dropper den gigantisk Pro Orisen og evt gått for Aquis, da den faktiskt er veldig flott:) Hadde da muligens gått for den blå utgaven, evt den limiterte utgaven..

Jaja ser den, poengterer bare at dette er en generell trend, man får de penteste bezelløse dressur med diger omkrets. Tittet nettopp på Breitling sine ulike modeller og rister på hodet av endel av dem. Ikke beregnet som dykkere. Og som alltid kommer jeg tilbake til Seadwelleren din, den er ikke stor den, men funker som bare det. Det stilles vel krav til syn også skulle jeg tro eller seterfiseres blinde også:p

Noen har jo massive håndledd, og trenger store ur som f.eks en 49mm finklokke ala Railmaster. Det ser like tåpelig ut med en 34mm klokke på et stort håndledd som en 49mm på et lite håndledd IMHO ;)

Men må innrømme at jeg er heller ikke tilhenger av store klokker uten praktisk betydning. Men dykkerur og pilotur kan godt være store.

Seadwelleren min anser jeg som en god dagligklokke, men en horribel dykkerklokke. Bi-directional bezel er Rolex' sorte får.

Noen har jo massive håndledd, og trenger store ur som f.eks en 49mm finklokke ala Railmaster. Det ser like tåpelig ut med en 34mm klokke på et stort håndledd som en 49mm på et lite håndledd IMHO

Men må innrømme at jeg er heller ikke tilhenger av store klokker uten praktisk betydning. Men dykkerur og pilotur kan godt være store.

Seadwelleren min anser jeg som en god dagligklokke, men en horribel dykkerklokke. Bi-directional bezel er Rolex' sorte får

Det er jeg helt enig med deg i Sponon!. Jeg ble nødt til å måle håndleddet mitt, og de er vel rimelig standard tenker jeg, 19cm (7,5"), så spørs hva de kan tåle.

Et bilde med mitt største ur på 45mm:
jfuyfu2.jpg

Og PO på 42:
jfuyfu1.jpg

Hva synes du, blir det tullete med 49 kansje :cool:?

Om du har mulighet til det så kan du jo prøve den hos forhandler. Det er to stk i København.

Er det?:) Jeg prøvde å søke litt men fant ikke ut hvem som forhandlet Oris. Har du peiling på hvem som gjør det du?

og 19cm/7.5 er vel om ikke over så i hvert fall nær gjennomsnittet.
I hvert fall ikke små håndledd (sporter selv 18cm og trives med spork på 44mm som fisken i vann)