Tror ingen av dere skeptikere kommer til å skjønne dette før dere har noen uker bak rattet i en slik bil. Synsing blir alltid uinteressant, du må ha brukserfaring. Som sagt er dette epler og pærer, og både Tesla og sportsbiler byr på unike egenskaper som den andre ikke har. MEN, det er en ting dere bommer kraftig på. At Teslaen sine fortrinn kun går på det praktiske og ikke kan gi et motorhjerte noe. Det er med ydmykhet å melde bare pølsevev. Det er en ny kjøreopplevelse som er svært tiltalende, både til kvass kjøring og daglig transport. Grunnen til det er at du har en helt latterlig respons med 100% kobling mellom pedal og det som går i bakken, uansett fart og helt uten lagging. Du har også det samme snudd på hodet når du slipper pedalen pga regenerering. Kombinert med null lyd og høyt moment blir det en svært dynamisk og sømløs kjøreopplevelse der du (hvis du vil) blir sugd fra punkt til punkt på en myk men likevel brutal måte. Kan ikke beskrives, må oppleves. Ingen biler kan bevege seg så fort og samtidig så mykt fra ett punkt til et annet.
Kjører du en kjørebil, være seg veteran, supersport eller noe annet med sjel, ja da skal det riste og snerre, og de små rykkene og forsinkelsene er bare gøy så lenge du er innstilt på det, og det er du når du kjører en slik bil. Men det er noe helt annet. Den type kjøreopplevelse Teslaen gir kan disse bilene se langt etter, altså en helt annen opplevelse, ikke bedre eller dårligere.
For alle andre raske nye biler som ikke er supersport nok til å overgå en Tesla for normal kvass kjøring, så føles drivlinjen som en håpløs anakronisme, et treskeverk av rykk og napp som aldri kommer noe sted. Forskjellen er så markant at selv de nyeste drivlinjene fra Tyskland er en lidelse å kjøre mtp flyt når du kommer fra elektrisk. Jeg har hoppet frem og tilbake mellom elektrisk og en haug av slike biler. Like grusomt alt sammen. Løsningen er manuell gir, da ble det litt artig igjen.
Sånn, nå kan dere slutte denne tullete diskusjonen. Gå ut og kjør en bil!