Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

En pen, men liten PAM... Har hatt begge på armen og ville nok ha foretrukket Sub'en!

Takker for svar. Forstår det er delte meninger om 42mm Panerai.
Har slått fra meg Panerai tidligere pga størrelsen. Ser fett ut på andre, men funker dårlig på mine håndledd.

Har slått fra meg Panerai tidligere pga størrelsen. Ser fett ut på andre, men funker dårlig på mine håndledd.
Jeg synes du definitivt skal prøve den/gi den et forsøk! Den er kjempefet, og langt bedre å ha en Panerai man kan bære enn ingen Panerai!

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen og MrT
Har du testet Luminor 44 mm? Jeg har ganske små håndledd, men 590 synes jeg fungerer bra på grunn av passe størrelse på kassen. Husk at Panerai skal være store.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen og MrT
Jeg synes du definitivt skal prøve den/gi den et forsøk! Den er kjempefet, og langt bedre å ha en Panerai man kan bære enn ingen Panerai!

Det har jeg tenkt til også:) Syntes 682 er skikkelig tøff, rett og slett.

Har du testet Luminor 44 mm? Jeg har ganske små håndledd, men 590 synes jeg fungerer bra på grunn av passe størrelse på kassen. Husk at Panerai skal være store.

Nei, det har jeg ikke. Flott den også, men jeg har fått en greie for Submersible:cool:

+1

Finn den Paneraien DU liker, ikke noe galt med 682 @MrT

Selv skulle jeg gjerne hatt en Panerai tilsvarende 389 i 44mm, 47mm blir dessverre for stort for meg :)

Helt enig:) Skal prøve 682, så får vi se om godfølelsen er der.
389 er rå men dessverre alt for stor for mine lanker også.

Har du tenkt på 337?
Jeg hadde samme «problem». 337 var løsningen:)
Riktig nok en raiomir, men dog.

...kunne noen ha hjulpet meg med en sak: Hvilke er de to-tre mest klassiske Pam Luminor modellene, er det 111 og 112 som gjelder? Subjektive svar selvsagt, men kom med dine synspunkter.

Redigert:
...kunne noen ha hjulpet meg med en sak: Hvilke er de to-tre mest klassiske Pam Luminor modellene, er det 111 og 112 som gjelder? Subjektive svar selvsagt, men kom med dine synspunkter.

Ja, det er to flotte klassikere.

Av modellene som er til salgs i dag tenker jeg på PAM00590, PAM00562 og PAM00560 - fordi de har et enkelt og rent uttrykk, med klassisk layout på skive. De mangler egentlig bare sandwich dial.....

Vurderer du også 1950-serien kommer du ikke utenom PAM00372 og PAM00422 - av samme grunn som nevnt over.

Er også svak for PAM00233, PAM00389 og PAM001351. Disse har ikke fullt så rent utseende, men er likevel meget fine.

Etter litt prøving og feiling med forskjellige Paneraier har jeg nå endt opp med 572. Enkel og ren, sandwich dial og sekundviser ;)

C8AF22C8-A290-4327-95B3-303684640411.jpeg

Redigert:
Ja, det er to flotte klassikere.

Av modellene som er til salgs i dag tenker jeg på PAM00590, PAM00562 og PAM00560 - fordi de har et enkelt og rent uttrykk, med klassisk layout på skive. De manger egentlig bare sandwich dial.....

Vurderer du også 1950-serien kommer du ikke utenom PAM00372 og PAM00422 - av samme grunn som nevnt over.

Er også svak for PAM00233, PAM00389 og PAM001351. Disse har ikke fullt så rent utseende, men er likevel meget fine.

Etter litt prøving og feiling med forskjellige Paneraier har jeg nå endt opp med 572. Enkel og ren, sandwich dial og sekundviser ;)

Vis vedlegg 79652
Enig i mye, men min 562 har da sandwichskive...? :)

• Liker
Reaksjoner: teknor
111 og 112 er IKKE klassiske Panerai, disse og de andre Luminor’ene er «industri-design» fra 1990 tallet, som surfer på Panerai sin historie.
Skal du ha klassisk Panerai i betydning av en forankring mot Panerai sin militære historie fra 1940(36) - 1950 tallet, så må du søke 47mm i «Radiomir», «Radiomir 1940» og «Luminor 1950» kassene. Dette er udiskutabelt - selv om Luminorene også er veldig fine klokker.

Redigert:
Takk for innspill @Gin. Tenker i dette tilfellet klassisk av nyere dato (selv om enkelte vil hevde det er en selvmotsigelse). Hva med 312?

Takk for innspill @Gin. Tenker i dette tilfellet klassisk av nyere dato (selv om enkelte vil hevde det er en selvmotsigelse). Hva med 312?
Klassisk i kraft av å ligne mest mulig på de historiske?
Det vil i så tilfelle bety en form for «pute formet» kasse og sandwich skive med mest mulig 12-3-6-9 konfigurasjon. I så måte er 312 og 1312 gode kandidater, jeg har selv hatt en 312 som jeg likte veldig godt.

• Liker
Reaksjoner: teknor
111 og 112 er IKKE klassiske Panerai, disse og de andre Luminor’ene er «industri-design» fra 1990 tallet, som surfer på Panerai sin historie.
Skal du ha klassisk Panerai i betydning av en forankring mot Panerai sin militære historie fra 1940(36) - 1950 tallet, så må du søke 47mm i «Radiomir», «Radiomir 1940» og «Luminor 1950» kassene. Dette er udiskutabelt - selv om Luminorene også er veldig fine klokker.
Perezcope begs to differ om årstallene ;)
Sjekk IG

Perezcope begs to differ om årstallene ;)
Sjekk IG
Jepp, spennende hva han har avdekket og setter Panerai i et relativt dårlig lys.
Kan hende at de historieforfalskningene som har vært, har en relativitet til at Panerai har forsøkt å skjule knytningene til Nazi-Tyskland. Husk at Italia gikk fra å være en aliert pre ww2 med Tyskland, til å bli okkupert av Tyskland på en meget brutal måte. De Tyske overgrep i Italia var jo like brutale som de var på Balkan.
Uansett, dette endrer ikke på hva som er historisk korrekte Panerai modeller med en WW2 og 1950 relevans.