Panerai med helt udekorert Unitas-verk i $5000-klokke

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Vet ikke om noen andre har fulgt med på dette, men en fyr på Paneristi.com har kjøpt seg en PAM 318, og etter å ha poppet lokket begynner han å lure på om klokka er ekte......

1024.jpg

Er dette greit? Det ser ut til å være et helt udekorert, ubehandlet Unitas-verk, som Panerai har døpt OP XXIX. Klokka har SS-baklokk, så det er jo ikke et verk som er på utstilling, men jeg tror kanskje jeg hadde forventet mer.....

Leste de fire første postene, men ga fort opp grunnet de håpløst store signaturene.

Der mista Panerai en stjerne i min bok. For et kjipt verk. Dette er jo noe man forventer å finne i en fake.

Snakker vi udekorerte verk til ca 100 USD +/- i en klokke til 5000 USD er det galskap og viser en forferdelig arroganse hos Panerai...jeg ville følt meg snytt! Urverket ser ut som et treskverk... :(

Snakker vi udekorerte verk til ca 100 USD +/- i en klokke til 5000 USD er det galskap og viser en forferdelig arroganse hos Panerai...jeg ville følt meg snytt! Urverket ser ut som et treskverk... :(

Enig.. Det der var rett og slett latterlig.. Selv fake Panerais har flottere urverk..

Auda. Ikke at dekorasjon egentlig betyr noe som helst på et ur med fast baklokk, men dette illustrerer jo på en ganske tydelig måte hvor lite verket betyr i Panerai uten in-house. Det er rett og slett et grisebillig verk i et kjempedyr innpakning. Nå betyr jo ikke det at ikke det kan være robust og presist, men man føler seg kanskje litt snytt?

Auda. Ikke at dekorasjon egentlig betyr noe som helst på et ur med fast baklokk, men dette illustrerer jo på en ganske tydelig måte hvor lite verket betyr i Panerai uten in-house. Det er rett og slett et grisebillig verk i et kjempedyr innpakning. Nå betyr jo ikke det at ikke det kan være robust og presist, men man føler seg kanskje litt snytt?

For meg handler det også om at de snur ryggen til tradisjoner og yrkesstoltheten til urmakerne.
Baklokk med innsikt til urverket er en relativt ny oppfinnelse, dekorerte urverk har eksistert i lang tid.. Det handler om hva man med stolthet kan slippe ut av fabrikken.. Panerai har tydeligvis lagt listen svært lavt..

Det er rett og slett latterlig dårlig av Panerai spør du meg!! Samme om det er solid baklok eller ikke, slik skal IKKE verket i en så dyr klokke se ut imo! Dette er jo en billigutgave, rett fra ETA og inn i kassa, uten noe som helst oppfriskning fra noe sted.. Det er vel få eller ingen andre merker i denne prisklassen som kjører en slik taktikk.. Meget, meget skuffende synes jeg, og Panerai falt lagt nedover imo!!

Milde himmel. Etter et raskt søk på nettet fant jeg en haug av kopier av denne modellen. Noen hadde faktisk finere urverk enn det som er vist i denne tråden. Men jeg er redd den klokka som er vist her i denne tråden er fake ;)
Hvorfor? Enkelt og greit fordi Panerai ikke ville ha sagt av greina de sitter på ved å putte inn et slikt verk i modellene sine. Dessuten så ser reima litt kjip ut.

Frode.

Nå har ikke jeg peil på Panerai, men de virket på tråden som om de fleste var enige om at det faktisk ikke var en fake. Det var en boutique-modell som var billigere enn 005. Panerai hadde vel brukt opp budsjettet på den fine graveringen av Brooklyn Bridge :D

Man kan jo spekulere i hva Panerai legger i modifikasjonen for å lage sitt eget navn på urverket.

Veldig skuffende. Men dette var jo en veldig rimelig modell da. Se på PAM 360 (Paneristi modellen) som har cal. OP I. Denne klokka koster opp mot $30k på bruktmarkedet!!

Nå fikk jeg en ekkel bismak i munnen. Ikke at jeg trodde det var noen horologiske mesterverk i base-modellene, men å se en slik mangel på respekt for kundene var dråpen.
Skal lure på hva som gjør at det kvalifiserer til å være en ny OP XXXX kaliber. Kan det være mangelen på bearbeiding ?

Spørs om det kommer en PAM111 på bruktmarkedet her.....

Enig at verket så stusselig ut, men kvaliteten er ikke avhengig av geneva striper eller lignende. Panerai har jeg dog ikke greie på :)