Panerai med helt udekorert Unitas-verk i $5000-klokke

Det kan også tilføyes at Neeraj som har lagt ut posten på Paneristi er en liten oppvigler med relativt dårlig utviklede sosiale antenner og en forholdsvis høy intelligens. Han bruker mye tid på å trolle og har i perioder lagt ut innlegg under falskt navn bare for å starte diskusjon.

Jeg gidder sjelden lese hva han skriver, men jeg ser ikke noen grunn til å avskrive det han kommer med her som løgn..

Uansett, de som kjøper Panerai fordi de vil ha et dekorert urverk under baklokket kjøper Panerai av feil grunn ;)

Video nr 1 er kanskje av størst relevans for tråden.

[video=youtube;namj9CES-TE]http://www.youtube.com/watch?v=namj9CES-TE[/video]

[video=youtube;ZNcf5o9N3WA]http://www.youtube.com/watch?v=ZNcf5o9N3WA[/video]

Eventuelle romantiske forestillinger om hvordan et moderne mekanisk urverk og klokke forøvrig produseres er til for å knuses. Håndarbeid er forbeholdt de få, spør du meg :)

....

Uansett, de som kjøper Panerai fordi de vil ha et dekorert urverk under baklokket kjøper Panerai av feil grunn ;)

Jeg kan ikke unngå å spørre..
Om man ikke kjøper Panerai på bakgrunn av horologiske kvaliteter... Hvorfor kjøper man da Panerai?

La meg få si med en gang, den eneste Paneraien jeg ikke kunne kjøpt på bakgrunn av horologiske kvaliteter er de med dette urverket i.

Er "horologiske kvaliteter" ensbetydende med synlig finish på et for brukeren usynlig urverk?

Rolex mener i alle fall ikke det og unnlater å påføre de fleste urverkene jålete finish..

Jeg kjøper Panerai pga. merkevaren og gleden forøvrig ved eierskapet, og føler at den har liten sammenheng med "horologiske kvaliteter" som finish på urverket. Jeg har aldri sett urverket på noen av mine Paneraier.

...merk også at videoen over er fra produksjonen av et av Panerais "egne" urverk. Sammenlignet med ETA/Swatch/Rolex produserer Panerai i liten skala. Hvem tror at prosessen ved produksjonen av de andres urverk er mindre automatisert? Jeg tipper at også en del av produksjonen foregår i Asia, men det blir ren spekulasjon.. :)

Er "horologiske kvaliteter" ensbetydende med synlig finish på et for brukeren usynlig urverk?

Rolex mener i alle fall ikke det og unnlater å påføre de fleste urverkene jålete finish..

Jeg kjøper Panerai pga. merkevaren og gleden forøvrig ved eierskapet, og føler at den har liten sammenheng med "horologiske kvaliteter" som finish på urverket. Jeg har aldri sett urverket på noen av mine Paneraier.

...merk også at videoen over er fra produksjonen av et av Panerais "egne" urverk. Sammenlignet med ETA/Swatch/Rolex produserer Panerai i liten skala. Hvem tror at prosessen ved produksjonen av de andres urverk er mindre automatisert? Jeg tipper at også en del av produksjonen foregår i Asia, men det blir ren spekulasjon.. :)

For meg ligger det mye i horologiske kvaliteter. Alt fra konstruksjon av lenke/rem, kasse, finish, skarpheten på kanter og presisjonen i skillet mellom polert/børstet overflate, urverket, urkskive, symmetri, design, historie, generell atention to detail etc. Hvilke man syntes er viktig er selvsagt opp til hver enkelt. For meg er det et par som skiller seg ut. Finish, overgangen mellom polert/børstet, urverket og attention to detail. Minst viktig av de er faktisk urverket.

Jeg har ingen romantisk oppfatting av hvordan moderne produsenter produserer sine klokker eller hvordan ETA produserer sine urverk. For meg er det lite kritisk om et tannhjul er stemplet ut i Kina eller Sveits sålenge det er gjort med de tidligere nevnte kvaliteter i tankene.

Når det kommer til dekorasjoner det ikke et stort fokus på det hos de fleste urprodusenter, men man har en grunnholdning om at urverket skal være estetisk tiltalende når det forlater fabrikken. Jeg tror faktisk det ville være vanskelig å finne et totalt udekorert urverk i en klokke fra noen annen av de store produsentene i Sveits. Jeg har (åpnet og) sett på urverket i samtlige klokker jeg har eid. Jeg aldri sett et totalt udekorert urverk i en high end klokke. For meg er det helt naturlig at det er sånn. Det å pynte på et urverk, selvom det ikke er synlig til dagen, handler om finish, yrkesstolthet og attention to detail. Det er, hvertfall for meg, det som skiller de forskjellige produsentene fra hverandre.

Panerai har svært god finish på sine klokker. Lenkene og remmene også for den saks skyld. På alle Paneraier jeg har sett tidligere har også urverket vært helt som det skal være. Når de velger å sette et helt udekorert urverk i denne modellen legger de seg for meg på samme kvalitetsnivå som Seiko i forhold til urverk. De hopper rett og slett bukk over flere av de kvalitetene jeg finner sentral.. Yrkesstoltet, finish, attention to detail, urverk, historie etc..

Selvsagt, dette er jo mine vurderinger. Dette er hva som setter fart på min eierglede. Lykken av å ha noe på armen som er gjennomført kvalitet. Viten av at urverket er pyntet, ikke fordi et urverk må være pyntet eller fordi alle skal se det hele tiden. Det er pyntet bare fordi..
Artig å høre hva som får fart på "blodpumpa" hos andre. :)

For meg sier dette noe om mentaliteten hos Panerai, at uret er mer et armbånd enn en klokke.. Og det er ikke noe jeg umiddelbart liker, det utfordrer min posisjon som en herremann. Man kan da ikke gå med armbånd. ;) :D

Ikke misforstå meg, Panerai har mange kvaliteter jeg setter høyt, men nivået av dekorasjon på urverket er meg _nesten_ likegyldig. Jeg blir selvfølgelig også litt indignert over at Panerai på en "special edition" som denne sender ut urverket uten tilsynelatende å ha rørt det.

Jeg blir selvfølgelig også litt indignert over at Panerai på en "special edition" som denne sender ut urverket uten tilsynelatende å ha rørt det.
Og der er vi slik jeg ser det ved kjernen av problemet her. Jeg åpner sjelden mine egne klokker, men jeg vet sånn høvelig hvordan det ser ut under lokket. At Panerai lenge har brukt Unitas-verk i sine ur har vært velkjent, og helt uproblematisk, men de har i alle fall signert verket, og på den måten signalisert at de i det hele tatt bryr seg. Her er verket tilsynelatende helt fullstendig urørt, og jeg tror det er det som gir mange en litt dårlig følelse. Det ser så simpelt ut, og gir assosiasjoner til blingete kopiklokker, som med en gang du popper lokket har et matt og trist verk inni, som ikke i det hele tatt står i stil til resten av klokken.

Jeg er fremdeles tilstrekkelig fascinert av Panerai til at jeg muligens ser meg selv med en i fremtiden, men jeg må si at dette klinger ikke bra. Det er for øvrig interessant å se diskusjonene på Paneristi.com fra utsiden, hvor dette nå er på det nærmeste blitt et ikke-tema. Kanskje særlig hos veteranene på forumet, som bare blir irritert hvis noen prøver å dra i gang ytterligere diskusjoner.

Paneristi har lenge vært i en liten "down". Dog har det tatt seg litt opp og i det siste har det blitt lagt ned en del bra arbeid i å oppdatere f.eks. referansesidene..

Mye av kvalitetsdiskusjonene har det siste året flyttet over til en lukket privat gruppe på Facebook.

Jeg skjønner heller ikke rabalderet rundt denne klokken. Da 318 ble solgt kostet den vel rett over 20.000,-. For en splitter ny Panerai! Den var billigere enn 005, og kan prismessig sammenlignes med merker langt nedover i hierarkiet med tilsvarende (manglende) "finish" på verket. Å bruke denne klokken som argument for at Panerai ikke legger stolthet i "håndtverket" synes jeg i beste fall er tullete. Man kanskje si at Panerai har tatt en liten shortcut for å tilby en billigklokke, men et maskindekorert ETA-verk fra andre store produsenter har ikke stort større verdi uten andre modifiseringer. Motsatt kan man også berømme Panerai for å tilby en ekte Panerai i en prisklasse de har beveget seg litt ut av.

Argumentene som benyttes kan like gjerne overføres til andre klokker og merker. For øvrig er jeg enig med DJM i at Panerai ikke kjøpes først og fremst av de som er mest opptatt av "haute horlogerie", men de kjøper sannelig ikke Omega eller Rolex heller;););)

Min mening er at her har folk betalt for kvalitet og finish i alle ledd uten å ha fått det. I high end klokkeverden så er man avhengig at det er et SNEV av sammenheng mellom pris og kvalitet pluss finish for å forsvare kjøp og opprettholde konsesus om at det dreier seg om high end saker.

Nå er dette en dykkerklokke som nok holder høy standard og tåler bruk over tid - men som ikke forsvarer prisen. I mine øyne kanskje ikke dette obligatoriske snevet som nevnt ovenfor en gang.

Betyr det at vi med dette kan legge diskusjonen om hvorvidt det er ekte eller ikke død?

Ser at det faktisk er nøyaktig samme urverk i denne som i min Archimede til 600$. Men nå skal det nevnes at det er svinaktig nøyaktig. :)

Siste nytt er at Angelo Bonati (adm. dir.) tilbyr de som ønsker det gratis bytte av urverket til et som er dekorert.

Artig utvikling!
Kom han med noen uttalelse samtidig?

Lurer på om jeg hadde byttet eller beholdt.. Kan jo bli et samlerur. :p Følelse vs. økonomi....

Det kommer jo litt ann på om byttingen har noen frist.

Om man kan bytte urverk når som helst, så hadde jeg naturligvis ventet for å se hva som lønte seg i markedet.

Men bra Panerai åpner for muligheten, og da er de kansje blitt såpass oppmerksomme på hva kundegruppen tenker at slike ting neppe blir gjort igjen?