Er "horologiske kvaliteter" ensbetydende med synlig finish på et for brukeren usynlig urverk?
Rolex mener i alle fall ikke det og unnlater å påføre de fleste urverkene jålete finish..
Jeg kjøper Panerai pga. merkevaren og gleden forøvrig ved eierskapet, og føler at den har liten sammenheng med "horologiske kvaliteter" som finish på urverket. Jeg har aldri sett urverket på noen av mine Paneraier.
...merk også at videoen over er fra produksjonen av et av Panerais "egne" urverk. Sammenlignet med ETA/Swatch/Rolex produserer Panerai i liten skala. Hvem tror at prosessen ved produksjonen av de andres urverk er mindre automatisert? Jeg tipper at også en del av produksjonen foregår i Asia, men det blir ren spekulasjon..
For meg ligger det mye i horologiske kvaliteter. Alt fra konstruksjon av lenke/rem, kasse, finish, skarpheten på kanter og presisjonen i skillet mellom polert/børstet overflate, urverket, urkskive, symmetri, design, historie, generell atention to detail etc. Hvilke man syntes er viktig er selvsagt opp til hver enkelt. For meg er det et par som skiller seg ut. Finish, overgangen mellom polert/børstet, urverket og attention to detail. Minst viktig av de er faktisk urverket.
Jeg har ingen romantisk oppfatting av hvordan moderne produsenter produserer sine klokker eller hvordan ETA produserer sine urverk. For meg er det lite kritisk om et tannhjul er stemplet ut i Kina eller Sveits sålenge det er gjort med de tidligere nevnte kvaliteter i tankene.
Når det kommer til dekorasjoner det ikke et stort fokus på det hos de fleste urprodusenter, men man har en grunnholdning om at urverket skal være estetisk tiltalende når det forlater fabrikken. Jeg tror faktisk det ville være vanskelig å finne et totalt udekorert urverk i en klokke fra noen annen av de store produsentene i Sveits. Jeg har (åpnet og) sett på urverket i samtlige klokker jeg har eid. Jeg aldri sett et totalt udekorert urverk i en high end klokke. For meg er det helt naturlig at det er sånn. Det å pynte på et urverk, selvom det ikke er synlig til dagen, handler om finish, yrkesstolthet og attention to detail. Det er, hvertfall for meg, det som skiller de forskjellige produsentene fra hverandre.
Panerai har svært god finish på sine klokker. Lenkene og remmene også for den saks skyld. På alle Paneraier jeg har sett tidligere har også urverket vært helt som det skal være. Når de velger å sette et helt udekorert urverk i denne modellen legger de seg for meg på samme kvalitetsnivå som Seiko i forhold til urverk. De hopper rett og slett bukk over flere av de kvalitetene jeg finner sentral.. Yrkesstoltet, finish, attention to detail, urverk, historie etc..
Selvsagt, dette er jo mine vurderinger. Dette er hva som setter fart på min eierglede. Lykken av å ha noe på armen som er gjennomført kvalitet. Viten av at urverket er pyntet, ikke fordi et urverk må være pyntet eller fordi alle skal se det hele tiden. Det er pyntet bare fordi..
Artig å høre hva som får fart på "blodpumpa" hos andre.
For meg sier dette noe om mentaliteten hos Panerai, at uret er mer et armbånd enn en klokke.. Og det er ikke noe jeg umiddelbart liker, det utfordrer min posisjon som en herremann. Man kan da ikke gå med armbånd.