Panerai med helt udekorert Unitas-verk i $5000-klokke

Perlage kalles det på engelsk vertfall;) Så kansje perlefinish på norsk?

Stemmer det, slik lages mønsteret, og dette er håndarbeid:

570px-Perlage_03.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Perlage_03.JPG/570px-Perlage_03.JPG[IMG][/QUOTE]

Jepp.. Det eneste som er litt kjipt med perlage er at det er simulering av verktøymerker det er snakk om.. :p Før etterlot prosessen som skapte platene disse merkene.. Nå stemples platene ut så påføres verktøymerkene i ettertid ved hjelp av en stemplemaskin og frihåndsstyring.

Jepp.. Det eneste som er litt kjipt med perlage er at det er simulering av verktøymerker det er snakk om.. :p Før etterlot prosessen som skapte platene disse merkene.. Nå stemples platene ut så påføres verktøymerkene i ettertid ved hjelp av en stemplemaskin og frihåndsstyring.

Er du sikker på det, en fres ettelater ikke slike spor. Jeg tror det kun er en måte å dekorere på.

Mønsteret er også brukt på andre ting, slik som på denne Bently'en, da kalles det rifling eller circular graining:

Capture.PNG

Er du sikker på det, en fres ettelater ikke slike spor. Jeg tror det kun er en måte å dekorere på.

Mønsteret er også brukt på andre ting, slik som på denne Bently'en, da kalles det rifling eller circular graining:

http://up2.it/rakkabaijs/Capture.PNG[IMG][/QUOTE]

Det er langt fra umulig at det, minst, er en forvridning av sannheten. Har det fra en eller annen produsent-reklame-informasjons-video fra youtube.
Har lite erfaring med metallarbeid, men en CNC kan vel fort etterlate seg merker som dette:

[IMG]http://www.mini-lathe.com/Lapping/Milling_marks_-_before_y.jpg

Som, om du legger godviljen til og ser for deg dette gjort med en mindre verktøy, kan se ut som perlage.

Men, jeg har aldri helt klart å akseptere den forklaringen selv. Så blir ikke veldig overrasket om det er feil. :p

Nei, det tror jeg i utgangspunket er feil . Dette ble laget om dekor, rå Ebaucheverk hadde ikke et slikt mønster. Ser heller ikke noen grunn til at de skulle ha det pga produksjonsprosessen. På vintage finner du slike "rondeller" og geneva striper på litt dyrere ur, også på Eta verk for spesielle modeller.

Det er langt fra umulig at det, minst, er en forvridning av sannheten. Har det fra en eller annen produsent-reklame-informasjons-video fra youtube.
Har lite erfaring med metallarbeid, men en CNC kan vel fort etterlate seg merker som dette:

Som, om du legger godviljen til og ser for deg dette gjort med en mindre verktøy, kan se ut som perlage.

Men, jeg har aldri helt klart å akseptere den forklaringen selv. Så blir ikke veldig overrasket om det er feil.

En fres legger ikke igjen spor slik som perlage. En fres beveger seg bortover langs planet og legger igjen et sammenhengende spor, som avhenger av mating og omdreiningstall. Med et høyt omdreiningstall og lav mating, får man en glattere overflate, og mønsteret blir svakere. Men man kan med egne CNC styrte maskiner kunne simulere et slikt resultat, men da kun som en del av finishen, ikke selve freseprosessen. Det at fresen er CNC styrt, har jo heller ingen effekt på resultatet i seg selv, ettersom det er bare at man hiver inn tall i x,y,z retning fra et cad program;)

570px-Perlage_03.JPG

Skjønner forøvrig ikke hvorfor de på bildet ikke bare la på perlage før hullprosessen:)

Edit: ..men klart vis finishen er utsatt i etterarbeidet, så blir man jo nødt til å ta det til sist. Så er vel det.

En fres legger ikke igjen spor slik som perlage. En fres beveger seg bortover langs planet og legger igjen et sammenhengende spor, som avhenger av mating og omdreiningstall. Med et høyt omdreiningstall og lav mating, får man en glattere overflate, og mønsteret blir svakere. Men man kan med egne CNC styrte maskiner kunne simulere et slikt resultat, men da kun som en del av finishen, ikke selve freseprosessen. Det at fresen er CNC styrt, har jo heller ingen effekt på resultatet i seg selv, ettersom det er bare at man hiver inn tall i x,y,z retning fra et cad program;)

Som sagt så er erfaringen med slikt maskineri begrenset. Det nærmeste jeg har styrt selv må være en dreiebenk.. ;)

Jeg får bare starte slettingen av vranglært info snarest. Finner jeg den youtube videoen skal jeg søren meg ta og trykke dislike knappen altså! :p

hehe ja du får gjøre det;) Jeg har mer erfaring med maskineri en klokker, men her inne lærer man jo alt fra mote til bil til maskineri, og til og med klokke!

Det stemmer at det er mulig å få denne effekten ved maskinering, men det er utrolig klønete måte og frese noe på. Når man skal ha en plan flate låser man z-aksen for å la x og y-aksen bevege seg. På denne måten er hele overflater i samme høyde. Om man skulle "boret" med fresen ville man fått en meget ujevn og ugunstig overflate.

En jeg jobbet med tidligere fortalte meg at denne overflatebehandlingen ofte blir brukt på maskindeler som skal skli mot hverandre da en perlage-overflate holder bedre på smøreoljen som igjen fører til mindre friksjon mellom overflatene.

På bildet du har postet Rousp kan man se at man har hatt en fres som har diameter ca. 1/3 av bredden på biten. Om du ser for deg at fresen har begynt nede i høyre hjørne og beveget seg oppover mot øvre høyre hjørne får du spor slik som på bildet. Du ser også at man flytter seg 1/2 diameter på fresen til høyre for hver gang man freser oppover. Under hele denne prosessen er det smart og ikke justere z-aksen. Om man har en god cnc-maskin vil det ikke spille noen rolle da de har veldig nøyaktige føringer, ved en eldre manuell fres vil man ha slark og dødgang gjengene, dette vil føre til at man får forskjellig høyde på fresen selvom man er i de samme kordinatene.

Skjønner forøvrig ikke hvorfor de på bildet ikke bare la på perlage før hullprosessen:)

Edit: ..men klart vis finishen er utsatt i etterarbeidet, så blir man jo nødt til å ta det til sist. Så er vel det.

Om jeg forstår editen din rett så tror jeg du har rett. Det virker som om du har jobbet litt med fresing, du har sikkert ofte opplevd at sponen ikke bryter og sitter fast i fresen. Dette resultere i at du har en sponbit som flyr rundt fresen og riper opp biten din. Jeg vil derfor tro det er smart og ta finishen til sist.

Det vil også være naturlig å ta finishen til slutt mtp. om man gjør en feil. Tenk at du sitter 3 timer og grader, pusser og lager perlage mønster for å så knekke gjengetappen i det siste hullet. Hadde man gjort det i rekkefølgen som på bildet hadde man spart 3 timer med bortkastet arbeid.

Ingen her på forumet som tør å åpne sin egen å sjekke!?
Blir jo litt paff når så dyre klokker er så simple! =/

Ville bli (litt) overrasket om det fantes en NYC Boutique edition Panerai her på forumet. :p

Når det er sagt så har dette stedet overrasket meg før.. :D

Man skal vel ikke titte inni der uansett? ;)

Rolex har vel også kun udekorerte verk?
Her er 3135

3135-1.jpg

Dekoreringen har jo fint lite å si for fuksjonell finnish. Omega cal. 500-700 seriene fra 60-tallet var også helt udekorerte, men hadde ry for å ha eksepsjonell funksjonell finnish i sin prisklasse. Med andre ord hadde de finnish der det betydde noe rent mekanisk. Dette ser du ikke med blotte øye, men oppleves ved årevis med feilfri bruk.

Den unitas'en på bildet har antakelig ingen av delene desverre.

Ville bli (litt) overrasket om det fantes en NYC Boutique edition Panerai her på forumet. :p

Når det er sagt så har dette stedet overrasket meg før.. :D

Hehe, var kanskje en spesiell klokke ja, leste nå at opplaget var på rundt 150!?
Folk har vel vært ute å reist før.. å reiser man til NYC, så kan det jo hende man kjøper ei klokke!? :p

Synes det er veldig mange "antakelser" på dette forum....

Dekoreringen har jo fint lite å si for fuksjonell finnish. Omega cal. 500-700 seriene fra 60-tallet var også helt udekorerte, men hadde ry for å ha eksepsjonell funksjonell finnish i sin prisklasse. Med andre ord hadde de finnish der det betydde noe rent mekanisk. Dette ser du ikke med blotte øye, men oppleves ved årevis med feilfri bruk.

Den unitas'en på bildet har antakelig ingen av delene desverre.

Et Unitas-verk eller ETA verk har absolutt ikke noe feil i seg, uten er kjent for å vaere ekstremt pålitlig. Det er jo ikke uten grunn til at ETA verk huser flere klokker med automatiske og/eller manuelle mekaniske verk- enn klokker med inhouse verker.

Panerai har aldri blitt kjent eller vaert kjent for feinschmekkeri av urverker! Det er fra langt tilbake en tool-watch med store lettleslige skiver, sin spesielle kronbeskytter og tydlige selvlysende timmarkeringer (for lett avlesing som dykker) og det er i denne "kultur" klokka lever videre i all sin suksess.

Noen av det aller dyreste og mest verdifulle Panerai'er (marketvalue vs listprice) feks 5218-203/A PVD pre-Vendome (ca 65.000 USD vs. 2500 USD) innholder garantert ikke noe utsmykket urverk, men fungerer garantert absolutt feilfritt!

Jeg har alltid likt Panerai for de fantastiske spesielle klokker det faktisk er å ikke hvor pent utsmykket verket er. Noen av det mest noyaktige klokker jeg har hatt har også vaert Panerai ur med ETA verk (merk at jeg har eid i prinsipp alle klokkemerker inkl AP, Rolex, Jaeger, GP, IWC, Omega, TH, Glashutte, Breitling(jo faktisk) og Panerai)

Kan nok vaere enig at det ikke ville skadet med et dekorert verk i 418, men for funksjonens skull er det ingen grunn og saerlig siden det ikke var noe glass på baksiden som viser urverket.

Hvor mye tror dere egentlig at et Rolex urverk koster Rolex i en av de mange millioner ur de produserer for en evt oppgradering av verket?? (hvilket i seg selv ikke betyr noe store kost, fordi det nettopp er en oppgradering av befintlig verk).

Rolex urverk har i tillegg også minimal dekorering.

Don't jump to conclusions...jeg har også en Rolex jeg er veldig fornoyd med!

Nei.. Greit det. Dekorasjonene har ingen funksjonell verdi. Men, for å dra den litt langt, hadde vi utelukkende brydd oss med funksjonalitet hadde vi alle hatt èn timex.

Når Panerai velger å hoppe bukk over denne yrkesstoltheten og viser at de i bunn og grunn vil selge på design framfor tekniske kvaliteter og håndtverksmessige gleder + tradisjoner ser jeg ikke lenger hva som skiller dem fra f.eks Armani klokker. Og da drar jeg den fortsatt litt langt.

Dette gjelder selvsagt ikke in-house eller high end Panerai. Men jeg liker ikke mentaliteten de blottlegger her.

Med fare for at jeg tar feil, jeg tror ikke dette arbeidet gjøres for hånd. Kanskje hos noen, men hos de aller aller fleste gjøres dette i en automatisert prosess..

570px-Perlage_03.JPG