Passaround 2020 – Tag Heuer Autavia, ref. no. WBE5116.FC8266.
En moderne pilot klokke med nostalgiske vibber, 42 mm stålkasse, blå keramisk bezel som dreier begge veier, relativt stor krone med logo.
Skiven er gradert blå, lysest midt på, dato kl. 6, ellers arabiske tall hele veien rundt. Vintage style reim, dessverre 21mm bredde mellom hornene. Pen utførelse med polerte sider, myk og behagelig.
Spørs hvor robust den er, har allerede slitemerker etter kassen. Og siden barettene sitter fast er det er lagt opp til at man ikke kan bruke ordinære lærreimer, kun reimer som er klargjort med hurtigfeste. Nato og perlon går selvsagt. Kommer i en flott boks med elegant, grått velour-aktig innhold, som kan tas ut.
Jeg hadde håpet at dette skulle bli en ordentlig sørlandsk sommerferie flørt. Klokken innbyr til det, den klare, blå keramiske bezelen med graverte tall formelig stråler i sommersolen, Skiven blunker til deg i nyanser av blått, av og til drar den mot sort mens den i neste øyeblikk skinner i sølv. Den fine appelsinskall strukturen gjør den virkelig spill levende. De store tallene gjør klokken virkelig lettlest, både tall og visere er hvite, TH har ikke falt for fristelsen til å dem kunstig patina. En liten frekk detalj er Autavia i oransje skrift, står perfekt til den blå, graderte skiven.
Bezelen er som nevnt dreibar begge veier, den er fast og fin med 60 klikk, kunne gjerne ønsket 120…
Remmen er et kapittel for seg. Den er utstyrt med et hurtigfeste laget i plast. Faste baretter gjør at man ikke kan bruke den på andre remmer som ikke har slikt hurtigfeste, bortsett fra Nato, Zulu og for eksempel Perlon remmer. 21mm bredde er ikke min favoritt størrelse heller. For å spare på originalremmen satte jeg den på en TS Norgesnato, som var den som passet best av mine Nato/perlon remmer. Egentlig en vellykket kombinasjon, de friske fargene i remmen passet meget godt til klokken.
Ferieflørten regnet og blåste bort, det ble ingen hete sommerkvelder ved rekvedbålet ute på svabergene, etterfulgt av en langsom snekketur hjem i tropenatten, med fruen i armkroken og flørteklokken rundt håndleddet. I stedet ble det snekring i garasjen og det fikk TH’en ikke være med på. Så ble det en fin dag i dag da, sol og varme, shorts og T-skorte, vi har skrapt vinduskarmer og klippet plen.
Jeg likte klokken, på den riktige remmen er den absolutt en flott sommerklokke. Høydepunktet er bezelen og skiven, virkelig flotte. Nedturen om det kan kalles det er 21mm hornbredde og faste baretter.