Har lest diverse tråder her inne på forumet, og jeg skjønner hvorfor noen modeller fra Patek Philippe kan virke tiltrekkende. Den fineste PP'en er i mine øyne Calatrava, jeg synes den virker så ren og liksom litt uskyldig. Men en ting jeg ikke forstår er hvorfor så mange liker PP Nautilus. Liker folk dette designet?
Jeg syns den ser veldig klumpete ut, er bare 17 år så har ikke prøvd veldig mange klokker enda, men jeg har mine grails og drømmer
Nautilus er definitivt ikke en av disse(enda, kan hende designet vokser på meg med årene
)
Flott at du har fått sansen for Patek Philippe!
Calatrava er jo Patek Philippe sin signatur-modell - introdusert i 1932, og fremstår i all sin eleganse og finish som en tidløs Patek som vil overleve alle trender. Et stilsikkert valg.
Nautilus derimot, ble lansert i 1976, og var en mer spenstig lansering.
Til relativt konservative Patek Philippe å være. Uret brøt veldig med de linjer Patek stilmessig hadde bygd seg opp om, og Nautilus markerte et aldri så lite "skifte" ved at man inntok sportssegmentet. Fortsatt klassisk, men så absolutt sporty samtidig. (Som Audemars Piguet hadde gjort med Royal Oak fire år tidligere).
Til alt overmål var det priset adskillig høyere enn andre klassiske ur i edlere metaller, hvilket også var en utfordring for et sportsur til sin tid.
Nautilus har vært en stor suksess for Patek Philippe, og nye versjoner med komplikasjoner etterfulgte "originalen" 3700/1. Uret har ikon-status, nettopp takket være sin særegne design. Det skal vi takke Gerald Genta for.
Imidlertid er det et ur du nok må bruke litt tid på å finne ut om du liker, om du ikke gjør det allerede.
For min del tok det sin tid.
Men, som andre er inne på; - se det først, og prøv uret. Vi kan nok alle bli fascinert over ur vi ser på bilder, på samme måte som vi tilsynelatende velger bort enkelte ur av samme årsaker. Når vi holder uret i hånden derimot, kan virkeligheten gi deg et helt annet inntrykk. Det skjedde med meg og Nautilus´en.
Vel, bortsett fra at utgangspunktet mitt var at jeg visste jeg "måtte" ha min Nautilus 5712/1A, og da jeg fikk det på hånden kom bekreftelsen jeg trengte.
Så i motsetning til andre; - for meg var det kjærlighet ved første (og annet) blikk, og veien til kjøp var kort.
PS
Uret er på ingen måte "klumpete", om det er tykkelse på kasse du tenker på. Det er relativt lavt med sine 10-11mm. Mulig du tenker på kassens form, men når det først er porthullene på et skip som er inspirasjonen til designet, så må den nesten bli slik.
Her et lite snapshot av min versjon på hånden....