Patek Philippe Nautilus

Medlem
7. jan. 2012
Sted
Oslo
Har lest diverse tråder her inne på forumet, og jeg skjønner hvorfor noen modeller fra Patek Philippe kan virke tiltrekkende. Den fineste PP'en er i mine øyne Calatrava, jeg synes den virker så ren og liksom litt uskyldig. Men en ting jeg ikke forstår er hvorfor så mange liker PP Nautilus. Liker folk dette designet?:confused: Jeg syns den ser veldig klumpete ut, er bare 17 år så har ikke prøvd veldig mange klokker enda, men jeg har mine grails og drømmer:D Nautilus er definitivt ikke en av disse(enda, kan hende designet vokser på meg med årene;))

Tror nok den vil vokse på deg, det gjorde den for meg. Første gang jeg så den syntes jeg den så nokså fin ut, men skjønte ikke helt hva den store greia var (mtp designet). Nå er det en av de peneste klokkene jeg vet om. Definitivt et ganske spesielt design som nok krever litt tid for å modnes for mange.

Eller så liker du det rett og slett ikke, som også er helt lov. Smaken er som baken etc. :)

Veldig enig med ^ her. De mindre utbredte designene er ofte de som gror på deg. Her snakker jeg av egen erfaring.

Mindre utbredt design? Det er jo en Genta-klassiker! Et ikon som i mine øyne kanskje slår sin like ikoniske storebror: AP RO. De er kanskje mindre utbredt fordi de er så utrolig vanskelige å få tak i, de selges jo aldri noe sted.
Designmessig er det stilrent og minimalistisk, den skiven er bare så utrolig understated. Lenken er utrolig smakfull og urverket er selvsagt helt konge, noe du kan se hver gang du kikker på baksiden av klokken. Den kan kanskje virke kjedelig, jeg mener den er fantastisk. Men alt er jo en smakssak. Noen liker mora, noen liker klokka.

Nydelig design! Jeg var så klar for å kjøpe en, Bjerke kan skaffe med muligens litt ventetid. Men da jeg prøvde den på hånda i PP Boutiqen i Bond St i London ble jeg skuffet. Det ble bare ikke klaff. Alt lå til rette for en drømmeklokke, men hånden lyver ikke ;)

Samme skjedde forøvrig med RO. Denne gangen kjøpte jeg den først, men etter en stund i mitt eierskap innså jeg at smilet uteble.

Husk å prøve på hånden :D

Nydelig design! Jeg var så klar for å kjøpe en, Bjerke kan skaffe med muligens litt ventetid. Men da jeg prøvde den på hånda i PP Boutiqen i Bond St i London ble jeg skuffet. Det ble bare ikke klaff. Alt lå til rette for en drømmeklokke, men hånden lyver ikke ;)

Samme skjedde forøvrig med RO. Denne gangen kjøpte jeg den først, men etter en stund i mitt eierskap innså jeg at smilet uteble.

Husk å prøve på hånden :D

Er det virkelig slik at klokken blir en "annen" på hånden,kontra fete katalogbilder ? .....ser ut til at jeg må implisere ditt tips om og prøve på hånden først ja. Kanskje det demper flippe frekvensen noe ?

Mvh
Timebandit;)

Er det virkelig slik at klokken blir en "annen" på hånden,kontra fete katalogbilder ?

For min del ihvertfall: i høyeste grad. Jeg har (snart?) lært meg at ingen klokke er drømmeklokka før den har vært på hånda.

Det er så mye mer ved en klokke enn et bilde kan avsløre. Vekt, størrelse i alle retninger (en 40mm er ikke en 40mm, lugsene betyr alt), lenke, sentrering av lås etc ...

Noen ganger er det som om kjemien ikke stemmer på tross av alt :)

Har lest diverse tråder her inne på forumet, og jeg skjønner hvorfor noen modeller fra Patek Philippe kan virke tiltrekkende. Den fineste PP'en er i mine øyne Calatrava, jeg synes den virker så ren og liksom litt uskyldig. Men en ting jeg ikke forstår er hvorfor så mange liker PP Nautilus. Liker folk dette designet?:confused: Jeg syns den ser veldig klumpete ut, er bare 17 år så har ikke prøvd veldig mange klokker enda, men jeg har mine grails og drømmer:D Nautilus er definitivt ikke en av disse(enda, kan hende designet vokser på meg med årene;))

Flott at du har fått sansen for Patek Philippe!

Calatrava er jo Patek Philippe sin signatur-modell - introdusert i 1932, og fremstår i all sin eleganse og finish som en tidløs Patek som vil overleve alle trender. Et stilsikkert valg.

Nautilus derimot, ble lansert i 1976, og var en mer spenstig lansering.
Til relativt konservative Patek Philippe å være. Uret brøt veldig med de linjer Patek stilmessig hadde bygd seg opp om, og Nautilus markerte et aldri så lite "skifte" ved at man inntok sportssegmentet. Fortsatt klassisk, men så absolutt sporty samtidig. (Som Audemars Piguet hadde gjort med Royal Oak fire år tidligere).
Til alt overmål var det priset adskillig høyere enn andre klassiske ur i edlere metaller, hvilket også var en utfordring for et sportsur til sin tid.

Nautilus har vært en stor suksess for Patek Philippe, og nye versjoner med komplikasjoner etterfulgte "originalen" 3700/1. Uret har ikon-status, nettopp takket være sin særegne design. Det skal vi takke Gerald Genta for.

Imidlertid er det et ur du nok må bruke litt tid på å finne ut om du liker, om du ikke gjør det allerede.
For min del tok det sin tid.
Men, som andre er inne på; - se det først, og prøv uret. Vi kan nok alle bli fascinert over ur vi ser på bilder, på samme måte som vi tilsynelatende velger bort enkelte ur av samme årsaker. Når vi holder uret i hånden derimot, kan virkeligheten gi deg et helt annet inntrykk. Det skjedde med meg og Nautilus´en.
Vel, bortsett fra at utgangspunktet mitt var at jeg visste jeg "måtte" ha min Nautilus 5712/1A, og da jeg fikk det på hånden kom bekreftelsen jeg trengte.
Så i motsetning til andre; - for meg var det kjærlighet ved første (og annet) blikk, og veien til kjøp var kort.:cool:

PS
Uret er på ingen måte "klumpete", om det er tykkelse på kasse du tenker på. Det er relativt lavt med sine 10-11mm. Mulig du tenker på kassens form, men når det først er porthullene på et skip som er inspirasjonen til designet, så må den nesten bli slik. ;)

Her et lite snapshot av min versjon på hånden....

IMG_1246.jpg

Moore: Nautilusen din er helt nydelig, men så vidt jeg har forstått så er den "ukompliserte" utgaven vanskeligere å få tak i (3711 osv)? Stor etterspørsel og lavt produksjonstall, ja - men har Patek lagt ned noen føringer for hvem som kan kjøpe den? Har hørt noen rykter om at de gjerne vil vite hvor klokken skal befinne seg etter salg osv. Ikke helt storebror-ser-deg-stilen, men mer ikke-la-alle-i-kina-ha-hver-sin stil. Er dette et rykte eller er det noe i det?

Moore: Nautilusen din er helt nydelig, men så vidt jeg har forstått så er den "ukompliserte" utgaven vanskeligere å få tak i (3711 osv)? Stor etterspørsel og lavt produksjonstall, ja - men har Patek lagt ned noen føringer for hvem som kan kjøpe den? Har hørt noen rykter om at de gjerne vil vite hvor klokken skal befinne seg etter salg osv. Ikke helt storebror-ser-deg-stilen, men mer ikke-la-alle-i-kina-ha-hver-sin stil. Er dette et rykte eller er det noe i det?

Takk, entusiastisk!

Joda, Nautilus 3700/3711 - "Jumbo" - er absolutt et ettertraktet objekt. For de som vil like å eie disse, uten komplikasjoner.
Prisene ligger faktisk hos enkelte selgere noe høyere enn nytt ur, men dette varierer veldig.
Jumbo´en er fortsatt godt mulig å få tak i på bruktmarkedet, så det er ikke umulig. Sjekket senest i dag og det ligger flere ute.

Det er helt ukjent for meg at Patek legger føringer på hvem som kan kjøpe Nautilus. Om du tenker kjøp av nye ur.
Jeg er selv registrert som eier med mitt ur i Patek-arkivet, men utover det er det ingen informasjon jeg sitter på som sier noe om begrensninger i hvem som kan kjøpe, eller noen form for "påtvunget registrering" ved kjøp.

Stor etterspørsel og lavt produksjonstall, ja - men har Patek lagt ned noen føringer for hvem som kan kjøpe den? Har hørt noen rykter om at de gjerne vil vite hvor klokken skal befinne seg etter salg osv. Ikke helt storebror-ser-deg-stilen, men mer ikke-la-alle-i-kina-ha-hver-sin stil. Er dette et rykte eller er det noe i det?

Neida, fritt salg her :) Du kan snakke med Bjerke, de får vel et par i året. Jeg tenkte å kjøpe min der, og regnet med et halvt års ventetid.

Prøvde en Nautilus hos Bjerke, og ble ikke fortrolig med lenka rett og slett. Resten av klokken er rålekker. Liker den veldig godt på rem :)

Jeg er en enkel cowboy. Jeg vil ha mine kvinner vakre, mitt øl kaldt, og min Nautilus 5711/1A.

Preach the Gospel, Alinoe!

5711/1A er klokkeverdenens største "Can't Possibly be Wrong"-klokke - Altså helt perfekt uansett tid, sted, og situasjon. Beautiful!

Si hva du vil om Brad Pitt, men fyren har åpenbart god smak i klokker.

brad-pitt-patek-philippe-nautilus-watch.jpg

Er få klokker som ser bedre ut "on wrist" en denne.

Jeg er en enkel cowboy. Jeg vil ha mine kvinner vakre, mitt øl kaldt, og min Nautilus 5711/1A.

Jeg er en enkel men erfaren Cowboy. Jeg vil ha mine kvinner vakre men snille, mitt øl fra Europa og mine klokker fra PP.

Nautilus er nydelig, men når jeg har prøvd den på hånden har Aquanaut alltid fungert bedre. Smaken er sikkert som baken. ;)

Si hva du vil om Brad Pitt, men fyren har åpenbart god smak i klokker.

brad-pitt-patek-philippe-nautilus-watch.jpg

Er få klokker som ser bedre ut "on wrist" en denne.

Etter dette bilde synes jeg klokken så litt "mindre" ut:) Har aldri sett et "on wrist" bilde av Nautilusder du får med hele bæreren. Dette var positivt!:mrgreen:

En ting jeg ikke har skjønt med Nautilusen er at det ser ut som det går an å vippe ut hele toppen av kassen, dvs skive, bezel, glass. Er dette bare synsbedrag hos meg?:confused::confused:

Kan løsne toppen av kassen med bezel og alt, ja. Det er skruer på "ørene" man kan løsne.

ScreenShot2012-01-24at95637PM.png