Patek Philippe-tråden

Som tidligere eier av 5167 så stusset jeg også på rotoren etter kort tids eie. Ikke nødvendigvis farten, men vel så mye lyden. Søkte meg rundt og fikk bekreftet at 324-verket til PP er kjent for sin fiffige rotorlyd. Nå savner jeg lyden. Klokka levde jo:)
Takk for svar, kan ikke forstå at det skal være noe galt, og ja, den lever virkelig! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Kanskje ikke hundre, men poenget mitt er fortsatt det samme. Hadde ikke saket en kronograf av det kaliberet der til 'fordel' for et 'alminnelig' trehånds ur. Selvsagt, jeg har ikke hatt en PP på armen, så jeg kan egentlig ikke uttale meg objektivt, men basert på bilder - no way.

Enig.
Har hatt både Daytona og Nautilus på armen, og kvalitetsfølelsen av PP er overveldende.
Men, estetisk sett har ikke Daytona mye å skamme seg over.
Ta-på kvalitet: PP all the way.
Se-på kvalitet: Draw.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Genta
Enig.
Har hatt både Daytona og Nautilus på armen, og kvalitetsfølelsen av PP er overveldende.
Men, estetisk sett har ikke Daytona mye å skamme seg over.
Ta-på kvalitet: PP all the way.
Se-på kvalitet: Draw.

Dette fremstår fremdeles som et dramatisk dilemma for meg. Jeg bruker klokkene mine.
Skjønner godt at både Rød og MrStone solgte den nydelige 15300 - vanskelig å bruke noe så pent til hverdags. Jeg kan ikke skifte klokke før jeg skal klippe hekken eller vaske bilen. Rolex er i så måte et overlegent valg! Men det unike med PP er attråverdig til tusen!!!
 
Jeg skjønner ikke problemet med å bruke en PP. Jeg har 5711 og har hatt Daytona to ganger. Dayotna er definitivt en fin klokke. Det samme er Nautilus. I min verden er Nautilus penere i virkeligheten enn på bilder, mens Daytona er det motsatte. Bruksmessig ser jeg ikke den store forskjellen. Begge har polerte midtledd og bezel som er veldig mottakelig for riper. Så lenge det er snakk om bruk og ikke misbruk går Nautilus til det meste, akkurat på samme måte som en Daytona. Min er 5711 brukes like godt til dress som til bading, fisking, trening, lek med barna og skogsturer. Den største forskjellen i mine øyne er at Daytona er en kronograf, mens Nautilus har mange ganger bedre lesbarhet. Kan jo også nevne at Nautlus er 120m WR, Dayotna 100m.

http://www.tidssonen.no/forum/threads/nautilus.24806/page-2
 
  • Liker
Reaksjoner: johanbjor og Preacher
Jeg skjønner ikke problemet med å bruke en PP. Jeg har 5711 og har hatt Daytona to ganger. Dayotna er definitivt en fin klokke. Det samme er Nautilus. I min verden er Nautilus penere i virkeligheten enn på bilder, mens Daytona er det motsatte. Bruksmessig ser jeg ikke den store forskjellen. Begge har polerte midtledd og bezel som er veldig mottakelig for riper. Så lenge det er snakk om bruk og ikke misbruk går Nautilus til det meste, akkurat på samme måte som en Daytona. Min er 5711 brukes like godt til dress som til bading, fisking, trening, lek med barna og skogsturer. Den største forskjellen i mine øyne er at Daytona er en kronograf, mens Nautilus har mange ganger bedre lesbarhet. Kan jo også nevne at Nautlus er 120m WR, Dayotna 100m.

http://www.tidssonen.no/forum/threads/nautilus.24806/page-2

+1.

Jeg har imidlertid ingen erfaringer som tilsier at Nautilus er spesielt mottakelig for riper på bezel (i motsetning til Daytona). Etter å ha hatt tre Daytonaer og to Nautiluser, så vet jeg hva jeg ville valgt - men Daytona er også flott :p
 
+1.

Jeg har imidlertid ingen erfaringer som tilsier at Nautilus er spesielt mottakelig for riper på bezel (i motsetning til Daytona). Etter å ha hatt tre Daytonaer og to Nautiluser, så vet jeg hva jeg ville valgt - men Daytona er også flott :p

Helt enig i at Daytona lettere får hairlines på bezel enn Nautilus. De synes iaf bedre. Jeg tenkte mest på den delikate børstingen og det faktum at det er stål, ikke keramisk eller noe annet materiale.
 
Redigert:
xe3l har som vanlig et godt poeng :)

Daytona, Nautilus og Royal Oak, ripemagneter alle sammen. Min ROC i rosé viser rimelig godt at den er i hverdagsbruk.

Daytonaen min kommer trolig til å ha samme finish på midtledd og resten av lenken før den overlates til neste generasjon ...
 
Jeg skjønner ikke problemet med å bruke en PP. Jeg har 5711 og har hatt Daytona to ganger. Dayotna er definitivt en fin klokke. Det samme er Nautilus. I min verden er Nautilus penere i virkeligheten enn på bilder, mens Daytona er det motsatte. Bruksmessig ser jeg ikke den store forskjellen. Begge har polerte midtledd og bezel som er veldig mottakelig for riper. Så lenge det er snakk om bruk og ikke misbruk går Nautilus til det meste, akkurat på samme måte som en Daytona. Min er 5711 brukes like godt til dress som til bading, fisking, trening, lek med barna og skogsturer. Den største forskjellen i mine øyne er at Daytona er en kronograf, mens Nautilus har mange ganger bedre lesbarhet. Kan jo også nevne at Nautlus er 120m WR, Dayotna 100m.

http://www.tidssonen.no/forum/threads/nautilus.24806/page-2

Enig absolutt hele veien:) Ser for meg at det blir 5711 til neste år. Er bare blitt så glad i Daytonaen, spesielt 116509en jeg har nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Problemet er kanskje at mange riperedde har kjøpt en klokke de føler de ikke egentlig ikke har råd til. Ripeangst er kanskje ofte egentlig bare annenhåndsverdiangst. Og da har man feil fokus. Eller for dyr klokke.

Enig og uenig. Min 116505 brukes til alt og da mener jeg alt.

Når jeg hadde 15300 brukte jeg den til nesten alt, men underbevisstheten min gjorde at jeg, av en eller annen grunn, var mer forsiktig når jeg f.eks. skulle hente gryter i skapet eller hente ting der det var litt trangt.
Muligens litt rart, med tanke på at 116505 er nesten dobbelt så dyr (i hvert fall som ny).

Jeg hadde sikkert tenkt helt annerledes om AP 15300 var min eneste klokke, da hadde det ikke vært så farlig med den.

Jeg vet ikke hvorfor jeg mener det, men AP/Patek kler ikke småskrap eller hairlines som en Rolex gjør.
 
Jeg bruker min chronometre Bleu til ALT utenom bading. Delvis fordi jeg tenker at den aldri skal selges og derfor driter i annenhåndsverdi. Tantalum virker i tillegg å tåle alt uten å bli stygt.

Altså en dressklokke som kan fungere som beater...
 
Jeg bruker min chronometre Bleu til ALT utenom bading. Delvis fordi jeg tenker at den aldri skal selges og derfor driter i annenhåndsverdi. Tantalum virker i tillegg å tåle alt uten å bli stygt.

Altså en dressklokke som kan fungere som beater...
Ser ut som 12stegs behandlingen hos AF (Anonyme Flippere) kan ha virket ;)

Hva med trening, hagearbeid, og ungelek?
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket