Peneste bakside

Hvorfor er Hublot Morgan verre enn IWC Spitfire for eksempel?



http://www.finertimes.com/graphics/images/watches/rm1295b.jpg[img][/QUOTE]

+1

Men, nå syntes jeg ikke den Hubloten var overdrevent pen bakfra.. ;)
Var noe med skruene som virket i overkant blånert. På grensen til kunstig. Fargene var heller ikke så harmonerende, men det var vel litt av poenget fra Hublot.
 
+1

Var noe med skruene som virket i overkant blånert. På grensen til kunstig. Fargene var heller ikke så harmonerende, men det var vel litt av poenget fra Hublot.

Skruene er ikke blånert her de er malt blå ( derav de blanke sporene) : flaut i den prisklassen.
 
Det er så frustrerende og deilig på samme tid med disse vakre klokkerumpene.
Og det er mye å velge mellom.

Her er mine to egne favoritter fra egen samling.

klokker014.jpg

04959cbe.jpg
 
Skruene er ikke blånert her de er malt blå ( derav de blanke sporene) : flaut i den prisklassen.
Det var min tanke også :p Fikk ikke med meg de blanke sporene, så turde ikke konkludere med det :p

Hva er vitsen å kommentere når dere ikke veit hva dere snakker om? :p

Hvordan skal du klare å male på den blåfargen så fint på så små skruer!? :confused:
Bildet er jo stort, men klokken er jo ikke så stor på ordentlig hvis dere trodde det!?

Ca.l 7912
http://www.francischang.com/timepieces/iwc3705/Cal 7912-1.jpg

Stowa:(ikke se på senter skruen, da eier har har prøvd å blånere den selv:
http://img.photobucket.com/albums/v290/mjbraunton/IMG_6300a.jpg

Concord C1
http://un1.watchprosite.com/img/watchprosite/un1/93/scaled/un1_image.2287793.jpg

Sakset fra WUS:(mulig Ernie Romers ikke vet hva han snakker om men)

"You can see that the slots haven't been blued. So, this means that the screw is actually nickel-plated, and heat blued. The top of the screw has been polished, to reveal the steel, but they didn't, or were unable to polish the slot, so it didn't blue. (Nickel doesn't turn blue without added chemicals) Had it been chemically blued, everything would be blue. "

Så skruen er altså nikkel legert, så polert bort legeringen på toppen av skruen, så bare toppen skruen blir blå.. I mine øyne så må jo det være mye mer tidkrevende og vanskelig enn å slenge alle skruene rett i ovnen..
 
Hva er vitsen å kommentere når dere ikke veit hva dere snakker om? :p

Hvordan skal du klare å male på den blåfargen så fint på så små skruer!? :confused:
Bildet er jo stort, men klokken er jo ikke så stor på ordentlig hvis dere trodde det!?

......

Så skruen er altså nikkel legert, så polert bort legeringen på toppen av skruen, så bare toppen skruen blir blå.. I mine øyne så må jo det være mye mer tidkrevende og vanskelig enn å slenge alle skruene rett i ovnen..

Alvorlig talt mann, det går an oppføre seg selv om man mener at man har mer kunnskap om et tema enn hva andre har.
Selvsagt tror vi ikke skruene er så store som på bildet, vi har da en klokke på armen for svarte. Og nei, om vi må stave det ut mente vi selvsagt ikke at de stod med en malerpensel og malte på blåfargen.. Om du trodde det.

Du presenterer selv en plausibel årsak på hvorfor sporene ikke er blånert.
Jeg har ikke inngående kunnskap i blånering av skruer, og helt ærlig, det tror jeg ikke du heller har.

Nå, Jaeger, Breguet, Patek, A. Lange mf. benytter alle en metode som etterlater sporet blånert.
Hublot, sammen med Stowa, benytter en metode som ikke gir sporet blåfargen.
Nå, hvilke metode tror du er mest arbeidskrevende og utfordrende? Helt alvorlig..

Når det er sagt finner jeg fortsatt blåfargen på de Hublot skruene litt merkelig sammenlignet med andre blånerte skruer jeg har sett. Om det er på grunn av prosessen de bruker, eller kontrastene i bildet vet jeg ikke.


Så får du heller beklage at jeg er litt krass, men jeg gidder ikke at folk skal oppføre seg sånn som det der når de mener at de har kunnskap å dele om et emne.
 
Når det er sagt finner jeg fortsatt blåfargen på de Hublot skruene litt merkelig sammenlignet med andre blånerte skruer jeg har sett. Om det er på grunn av prosessen de bruker, eller kontrastene i bildet vet jeg ikke.

Det ser ut til at fargemetningen (saturation) er skrudd veldig opp på bildet, de andre fargene bærer preg av det.
 
Ta en titt på på hvordan skruene i denne kaliber 20-haglen er tilpasset.
Man kødder vel ikke med slikt?

Purdey%2020ga.%20OU%2030330%20c.JPG
Det gjør man definitivt ikke! Dette er en J. Purdey & Sons! For de som ikke er klar over det så er dette verdens kanskje mest eksklusive hagleprodusent. I følge Wikipedia: A new Purdey shotgun starts at around $US100,000.
Legg merke til: starts at!
 
Alvorlig talt mann, det går an oppføre seg selv om man mener at man har mer kunnskap om et tema enn hva andre har.
Selvsagt tror vi ikke skruene er så store som på bildet, vi har da en klokke på armen for svarte. Og nei, om vi må stave det ut mente vi selvsagt ikke at de stod med en malerpensel og malte på blåfargen.. Om du trodde det.

Du presenterer selv en plausibel årsak på hvorfor sporene ikke er blånert.
Jeg har ikke inngående kunnskap i blånering av skruer, og helt ærlig, det tror jeg ikke du heller har.

Nå, Jaeger, Breguet, Patek, A. Lange mf. benytter alle en metode som etterlater sporet blånert.
Hublot, sammen med Stowa, benytter en metode som ikke gir sporet blåfargen.
Nå, hvilke metode tror du er mest arbeidskrevende og utfordrende? Helt alvorlig..

Når det er sagt finner jeg fortsatt blåfargen på de Hublot skruene litt merkelig sammenlignet med andre blånerte skruer jeg har sett. Om det er på grunn av prosessen de bruker, eller kontrastene i bildet vet jeg ikke.


Så får du heller beklage at jeg er litt krass, men jeg gidder ikke at folk skal oppføre seg sånn som det der når de mener at de har kunnskap å dele om et emne.

Jeg har aldri blået noen skruer før nei.. Så jeg må jo bare tro på det jeg leser, å når det kommer fra Grunnleggeren av WUS, så må jeg jo bare ta det som god fisk.. Å at han ikke farer med løgner? Men det er jo fult mulig at han gjør det..

Det er jo ikke vanskelig å lage en blå skrue!? Bare å utsette den for sterk varme så skifter den jo farge etter hvert!? Hvor pent man får det er jo noe annet..
Men når du først må legere skruene, så polere toppen av den, der etter å varme den opp, så virker jo det for meg som en mer tidkrevende jobb? HELT ALVORLIG..

Å når jeg drev med Radiostyrte biler i min yngre alder.. Så var ikke dem blå skruene veldig dyre for å si det sånn..

Det ser ut til at fargemetningen (saturation) er skrudd veldig opp på bildet, de andre fargene bærer preg av det.
+1 :)
 
Jeg kjøper ikke argumentet ditt Random, bare fordi det finnes en måte å blånere skruer på slik at sporet ikke blir blått betyr ikke at det er det Hublot har brukt.

MEN om det er sånn, hvorfor har de da kun polert toppen av skruen og ikke sideveggen også? Ser jo ikke veldig pent ut med TT skrue. Jeg stemmer for at skruene er malt.


Hvordan skal du klare å male på den blåfargen så fint på så små skruer!?

Om vi følger din metodikk, hvordan i alle dager klarer de å skrive Rolex så fint på skiva gang etter gang?
 
Jeg kjøper ikke argumentet ditt Random, bare fordi det finnes en måte å blånere skruer på slik at sporet ikke blir blått betyr ikke at det er det Hublot har brukt.

MEN om det er sånn, hvorfor har de da kun polert toppen av skruen og ikke sideveggen også? Ser jo ikke veldig pent ut med TT skrue. Jeg stemmer for at skruene er malt.




Om vi følger din metodikk, hvordan i alle dager klarer de å skrive Rolex så fint på skiva gang etter gang?

Kan hende at det ikke er slik hublot gjør det, men vil jo tro det vill være den letteste måten?

Å hvorfor dem ikke polerer sidene av skruen.. Lett svar... Fordi det er Hublot, dem gjør jo ting litt annerledes ;)

Det som står på skiven er vel printet av en datamaskin? Skjønner jo fint at du kan male små ting, men det ser ikke ut som det er malt da alt har en jevn overflate og ikke er noe uthevet.

Vi får sende en mail til Hublot å spørre dem om hva dem gjør! Kan gjøre det i morgen ;)
 
Det som står på skiven er vel printet av en datamaskin? Skjønner jo fint at du kan male små ting, men det ser ikke ut som det er malt da alt har en jevn overflate og ikke er noe uthevet.

Om du ser den siste filmen i "film-tråden" ser du hvordan navnet blir trykket på skivene. Penget mitt var egentlig at det ikke kan ses lett hva slags type overflatebehandling de bruker, men utfra Hublot sitt gode navn og rykte setter jeg dem pent på plass i "gjøre ting lett båsen".

Om jeg tar feil finner vi ut av når du får svar på mailen din.
 
Jeg hadde det for meg at det var to måter å gjøre dette på;

1) Behandle skruen med et eller annet materiale jeg ikke husker navnet på -> frese skruesporet -> kjemisk blåing. Siden det blå trengte tidligere nevnte materiale for å feste ble det ikke blått i skruesporet.

2) Gamlemåten hvor skruen varmes opp og poleres

Men her kan jeg selvsagt huske feil innen et felt jeg kan ekstremt lite om.

Men vi kan nok fort anta at noen gjør dette mer flid enn andre, de med TT skruer som jo uten sidestykke ser mindre finished ut er nok den minst gjennomførte måten.
 
De fleste har en mening om hva som er pent eller ikke, men de færreste har kunskap til å sette seg ned å gjette på hvordan desse skruene er blånert. Selve fargen blir det litt håpløst å diskutere, så lenge bilderedigeringen er så bra som den er i dag og gir så mange muligheter. Men som børsemaker i 20 år vil jeg vedde mye på at skruene ikke er malte. Sansynligheten er stor for at Hublot her bruker en annen og mer moderne metode enn mer tradisjonelle urmakere. Jeg vil tippe de er elektrolysebehandlet. At skruene er forniklet høres plausibelt ut, ligeså at de blir nedslipt i ettertid og behandlet - og derfor kun får farge på den nedslipte flaten. Det finnes mange måter å gjøre dette på, men maling kan nesten garantert strykes av listen.

Angående børser og skruespor.
Joda, vi bruker mye tid på å få skruer til å flukte, som vi sier. Kort forklart er selve skruen i utgangspunktet kortere enn skruehullet, og hodet er alt for høyt. Ved å slipe flaten på undersiden av skruehodet kan man da gradvis skru skruen lengre ned til sporet har ønsket plassering. Så slipes hodet ned slik at det flukter med overflaten.

Om man derimot åpner en slik sidelås og ser på baksiden, skal man opp i en langt høyere prisklasse enn haglen vist tidligere i tråden før man finner opplinede skruespor. Her er noen bilder fra Purdey sidelåser:

501%7C00000054a%7C9308_orh100000w268_Purdey-Damascus-Steel-shotgun-inside.jpg


occasions-000592.jpg


Dårlig med bilder av dette på nettet, men her er en Webley & Scott:
File-1.jpeg


Jeg synes IKKE at manglende opplining av skruesporene ødelegger estetikken i urverkene til hverken ALS, PP, VC eller noen andre. Skruene i APRO, derimot, som ikke er skruer, får en gammel børsis til å grine! ;)

Mitt bidrag til tråden må bli denne:
vacheron_image.2442248.jpg