Pilotklokker

Nytt fra Stowa

TESTAF_2_0_800.jpg

1365420242_1.jpg

Redigert:
En altfor lang post :)

Når jeg leser på wikipedia at Glashutte Original ble etablert i 1994 Glashütte Original - Wikipedia, the free encyclopedia
Så gjør jeg meg noen artige betraktninger om hvorfor det ikke kommer ramaskrik om "fake" mot dem når de har en Flieger i sin kolleksjon, mens det gjøres mot Steinharts fliegere :rolleyes:

Stowa:
401067d1299636598-stowa-flieger-baumuster-b-vs-glashutte-original-navigator-review-flieger1.jpg

Glashutte Original:
401068d1299636598-stowa-flieger-baumuster-b-vs-glashutte-original-navigator-review-go.jpg

Og jeg synes GO er knall - de har mye jeg liker, og ikke minst urverkene ders er kunstverk - IMHO er bruk av ord som fake og kopi ikke irrelevant her. Fliger-looken er generisk slik jeg ser det, og kan brukes uten at man kan kalle noe "fake" - uansett prisklasse. Enig?

For øvrig kan jeg på ingen måte se at Steinharts flieger chrono er kopi av et IWC ur. Please enlighten me @Chronodiver

Steinhart:
267246275nbc2_blk_2012_01.jpg

IWC Top Gun:

IWC-Pilot-Top-Gun.jpg

Er Steinharten en fake av Top Gun? Hallooooo? :p

Men vi går videre, for dette er et spennende tema. :D

Hva med Sinn?

For neon dager siden ertet jeg litt med Sinns "Navitimer". En lisensprodusert sak av et design som ikke er i nærheten av å være deres eget. men de har gjort enkelte forandringer. Er dette spiselig? Hvorfor/hvorfor ikke?

Er det lettere å være purist og fordømme Steinhart enn Sinn, som er mer "anerkjent" på TS? ;)

Noen flere modellsammenligninger. Jeg hevder ikke at dette er kopier eller fakes, men ta en kikk....

IWC Aqua Timer-"kopi"?

U1-W_V.jpg
vs
iwc---IW356806.jpg

Sett en sort gummi på den Sinnen... :)

Hva med Stowa - som er en av de originale fliegerprodusentene - har de tittet litt hen til Nomos, eller? :eek:
Hvem vet hvem som var først ute?

34rwwht.jpg

D_101_Tan_FRONT_01.jpg

Er dette fakes?

Ble en litt rotete post, men du ser kanskje likevel hvor jeg vil hen. Ikke gå i fellen av å kategorisere en low budget-produsent som lager av "fake", hvis du ikke feller samme dom over high end-produsenten som gjør akkurat det samme...
Enig?

Er GO, Stowa og Sinn produsenter av fakes?

Et rungende NEI herfra :)

Herlig med en diskusjon, hva ;)

Redigert av en moderator:
@mikkemus23

I forhold til "kopiering" av design - eller Homage-klokker, som det også kalles - så har nok Steinhart hatt en litt annen Top Gun-modell i sikte.

Denne, for eksempel, en Top Gun Miramar

Så havnet meningsutvekslingen plutselig her inne. Mikke, har jeg noen gang ment av Steinhart en lowend? Har jeg noen gang gnægd om at ETA er fy i forhold til inhouse? Har jeg noen gang gnægd om at merker som ikke koster så mye generellt er drit og kopister? Nei.

Det første jeg tenkte når jeg så Steinhartchronoen du linker til var topGunChrono, jeg var nok ikke den eneste.
At du sammenligner den Sinn diveren med AT2000 forstår jeg heller ikke. Gå tilbake til start i vår meningsutveksling å se hva jeg skrev om den Steinhartdiveren. Den kom i tre utgaver, alle med samme fargekombinasjon og svært like AT2000.(det er ikke en AT2000 du linket til i innlegget ditt men det vet du nok)
Om AP hadde laget et ur som var dønn likt Nautilus, så hadde jeg påpekt det. Om Vacheron hadde basert sin virksomhet nesten utelukkende på å lage ur som nesten var helt lik andre produsenters så hadde jeg påpekt det.

Tror ingen her inne vil anklage meg for å være feinscmeker når det kommer til ur, så ikke gjør meg til snobb ved å hevde
at så lenge det er de riktige, dyre merkene som kopierer så synes jeg det greit.

Min filosofi i alt og ett er at folk må gjøre akkurat hva de vil. Men ikke si at de gjør noe annet enn det de gjør. Enhver som kjøper en Steinhart, uansett modell vil ha gjort et bra kjøp.

@mikkemus23

I forhold til "kopiering" av design - eller Homage-klokker, som det også kalles - så har nok Steinhart hatt en litt annen Top Gun-modell i sikte.

Denne, for eksempel, en Top Gun Miramar

Joda, jeg ser at jeg linket til feil Top Gun, men jeg ser fortsatt ikke problemet. Sorry ;)

Vet du forresten hvilken som ble lansert først?

Så vidt jeg kan se:

IWCen lansert på SIHH 2012. https://hoodinkee-beta.squarespace.com/2012/1/1/pre-sihh-introducing-the-iwc-top-gun-miramar-with-ceramic-ca.html

Så vidt jeg kan se, ble en Steinhart uten gylden patina lansert i 2010.
http://www.realwatchreview.com/main/steinhart-nav-b-chrono-ii-initial-watch-review.html

At de deretter har latt seg inspirere til å legge på gylden patina, som ble populært de siste årene (JlC, Panerai, IWC, flere?) er vel nokså klart ja.

Men det er likevel store forskjeller på klokkene. Større forskjeller enn på GLashutte sin flieger og Stowaen, ref min post lenger oppe.... :)

Så havnet meningsutvekslingen plutselig her inne. Mikke, har jeg noen gang ment av Steinhart en lowend? Har jeg noen gang gnægd om at ETA er fy i forhold til inhouse? Har jeg noen gang gnægd om at merker som ikke koster så mye generellt er drit og kopister? Nei.

Det første jeg tenkte når jeg så Steinhartchronoen du linker til var topGunChrono, jeg var nok ikke den eneste.
At du sammenligner den Sinn diveren med AT2000 forstår jeg heller ikke. Gå tilbake til start i vår meningsutveksling å se hva jeg skrev om den Steinhartdiveren. Den kom i tre utgaver, alle med samme fargekombinasjon og svært like AT2000.(det er ikke en AT2000 du linket til i innlegget ditt men det vet du nok)
Om AP hadde laget et ur som var dønn likt Nautilus, så hadde jeg påpekt det. Om Vacheron hadde basert sin virksomhet nesten utelukkende på å lage ur som nesten var helt lik andre produsenters så hadde jeg påpekt det.

Tror ingen her inne vil anklage meg for å være feinscmeker når det kommer til ur, så ikke gjør meg til snobb ved å hevde
at så lenge det er de riktige, dyre merkene som kopierer så synes jeg det greit.

Min filosofi i alt og ett er at folk må gjøre akkurat hva de vil. Men ikke si at de gjør noe annet enn det de gjør. Enhver som kjøper en Steinhart, uansett modell vil ha gjort et bra kjøp.

Hva er det du egentlig sier her?

Jeg vil simpelthen at dere som er opptatt av "lån" av design ser hva andre merker gjør.

Ja det er likheter mellom AT 2000 og Steinhart. Fake/kopi? Nei.

I en litt annen kategori synes jeg Ocean One kommer. Den er større enn Rolex Submariner, men bygger IMHO utelukkende på Rolex sin design. Ingen fake, men så tett opp til en kopi som man lovlig kan komme. I

Hva med de andre merkene jeg nevner? Se på bildene, og kommenter. :)

For øvrig mener jeg selv at Steinhart er low end (budsjettklasse). Ikke noe galt i dét. ;)

Hva er det du egentlig sier her?

Jeg vil simpelthen at dere som er opptatt av "lån" av design ser hva andre merker gjør.

Ja det er likheter mellom AT 2000 og Steinhart. Fake/kopi? Nei.

I en litt annen kategori synes jeg Ocean One kommer. Den er større enn Rolex Submariner, men bygger IMHO utelukkende på Rolex sin design. Ingen fake, men så tett opp til en kopi som man lovlig kan komme. I

Hva med de andre merkene jeg nevner? Se på bildene, og kommenter. :)

For øvrig mener jeg selv at Steinhart er low end (budsjettklasse). Ikke noe galt i dét. ;)

Jeg sier at du er dagens troll og at alle som stjeler designet sitt fra andre er slemme, om de er liten eller stor;)

Du kan også sjekke ut nyere Poljot 3133-klokker også. Ganske snasent, men pass på! Sykt mye fakes!
Ikke dumt det. Her er f.eks. en Aviiator Chrono med 3133-verk på en seiskinnsrem. Minuset med 3133 er at jeg ikke gidder å stille datoen - sliter jo ut verket av det...
WEcqxFP.jpg

Dette kan man diskutere til kyrne kommer hjem. Spørsmålene du reiser er interessante og jeg er veldig enig i dine konklusjoner. Jeg har bare følgende kommentarer:

Når jeg leser på wikipedia at Glashutte Original ble etablert i 1994 Glashütte Original - Wikipedia, the free encyclopedia
Så gjør jeg meg noen artige betraktninger om hvorfor det ikke kommer ramaskrik om "fake" mot dem når de har en Flieger i sin kolleksjon, mens det gjøres mot Steinharts fliegere :rolleyes:

Det stemmer at Glashütte Original først ble etablert i 1994, men det bør nok ses i lys av de politiske omgivelsene. I DDR var det inntil få år tidligere ingen private selskaper overhodet og Glashütte ble etablert på restene av GUB (VEB Glashütter Uhrenbetriebe) - et konglomerat av flere selskaper, enkelte med historie tilbake til 1845 (A. Lange). Mange av dagens GO klokker er utstyrt med Caliber 39 som er en videreutvikling av den gamle Spezimatic fra bak jernteppet.

Skal man prøve å være purist kan man imidlertid argumentere for at verken GO eller GUB produserte de opprinnelige Beobachtungsuhrene. Dette var det Wempe, Lange, Laco, IWC og Stowa som fikk i oppdrag å gjøre. Et langskudd kunne jo være at siden Lange var blandt de originale B-urene og GO og Lange begge stammer fra GUB, så har man sitt på det tørre? Hvor viktig slikt er får enhver finne ut av for seg selv. Jörg Schauer som i dag driver Stowa kjøpte rettighetene til å bruke navnet i '96 etter at det hadde ligget brakk i over 20 år, så det er vel heller ikke hos Stowa en ubrutt arverekke.

For neon dager siden ertet jeg litt med Sinns "Navitimer". En lisensprodusert sak av et design som ikke er i nærheten av å være deres eget. men de har gjort enkelte forandringer. Er dette spiselig? Hvorfor/hvorfor ikke?

Under klokkebransjens mørke år prøvde Breitling å pynte på tallene ved å selge lisensrettigheter til å produsere Navitimer til den fremoverlente unge Helmut Sinn. Det angrer de nok bittert på i dag, men det er en ryddig sak og jeg hadde ikke hatt problemer med å bære en Sinn Navitimer.

Hva med Stowa - som er en av de originale fliegerprodusentene - har de tittet litt hen til Nomos, eller? :eek:
Hvem vet hvem som var først ute?

Nomos ble grunnlagt i 1991. Stowa lanserte sitt første ur i Bauhaus-stil i 1938. Dette var en stilart som var svært populær og det var flere produsenter som brukte samme design i denne uskyldige tiden før slikt ble advokatmat. Tallskivene var stort sett levert av samme produsent som ofte også stod for designet av tallskiven.

Jeg liker Stowa, men deres nye pilotklokke ble litt vel lik Sinn U2/U200.

Takk for innlegg spekket med kunnskap @morini

Og din GO er fantastisk flott, la det ikke herske tvil om det!

Dæven, det er utrolig hvor mye interessant som dukker opp her. I posten til @morini f.eks.

At IWC har laget en Steinhart-homage er jo skikkelig gøy ;)

Dette er vel egentlig pilotklokken over alle pilotklokker, dessverre fant jeg klokken alt for stor for mye pinglete håndledd idag:(

iwc-big-pilots-perpetual-calendar-top-gun-watch.jpg

Dæven, det er utrolig hvor mye interessant som dukker opp her. I posten til @morini f.eks.

At IWC har laget en Steinhart-homage er jo skikkelig gøy ;)
Mye flott i tråden ja. Pilotchronoen til IWC som ligner svært på Steinhart sin kom forøvrig på midten av 2000tallet om ikke før.

Synd du ikke benytter muligheten til å kommentere noe av det andre jeg har bedt deg om ;)
Stowa/Nomos fake?
Glashutte fake?
Sinn fake?
Kan en flieger være fake eller er detteet genersisk design (5 produsenter som fikk i oppdrag å lage disse urene)?

:)

Dette er vel egentlig pilotklokken over alle pilotklokker, dessverre fant jeg klokken alt for stor for mye pinglete håndledd idag:(

iwc-big-pilots-perpetual-calendar-top-gun-watch.jpg

Ser beinkul ut, men jeg synes det er synd at tallene er kuttet. Hadde det ikke vært bedre å droppe tallene?

Synd du ikke benytter muligheten til å kommentere noe av det andre jeg har bedt deg om ;)
Stowa/Nomos fake?
Glashutte fake?
Sinn fake?
Kan en flieger være fake eller er detteet genersisk design (5 produsenter som fikk i oppdrag å lage disse urene)?

:)
Kan ikke se at jeg er deg svar skyldig i noe som helst Mikke. Har beskrevet hva jeg synes om de modellene jeg har nevnt. Og at kopisme ikke er altfor kjekt i min bok. Det være seg det ene eller det andre merket.
At det var Steinhart som var tema når dette startet var tilfeldig. At de har flere modeller som til forveksling er svært like andre produsenters modeller, et er ikke en påstand føler jeg, det er et faktum. Jeg hadde og har påpekt det uansett hvilke merker det hadde vært snakk om.

Du er hjertlig velkommen til å fortsette dette her, jeg har ikke noe nytt å komme med.

Kemmner Aviator er også et alternativ, i den rimeligere prisklassen. Og med sitt noe særpregede uttrykk så synes jeg den står godt på egne ben, ref. homage/fake diskusjonen.

Akkurat denne klokken er forøvrig til salgs.......

Jeg synes disse diskusjonene er morsomme! De dukker opp på absolutt alle klokkefora fra tid til annen, og det går gjerne varmt for seg både mtp hva som hører hjemme i en kategori (som f.eks pilotur) og hvilke modeller som i større og mindre grad er kopier/fakes/rip-opp/hommage av andre ur.

Når det kommer til pilotur er jeg først og fremst fan av B-uhr-tradisjonen, dvs stilen som er avledet av Luftwaffes spec fra 2.verdenskrig med stor krone, sort skive med hvit lume og to forskjellige skiver:

Type A: trekant og prikker på tolv, arabiske 1-11 og minuttmarkeringer
76_26170_1.jpg

Type B: indre ring med timer 1-12, ytre ring med 5-minuttmarkeringer
76_26058_2.jpg

Det har jo etterhvert kommet en del chronoer og andre komplikasjoner med samme grunndesign, men jeg mener det ikke har noe særlig for seg å diskutere fake, rip-off, hommage og slikt noe når det kommer til pilotur som tydelig baserer seg på B-uhrarven likevel.

Redigert: