Så havnet meningsutvekslingen plutselig her inne. Mikke, har jeg noen gang ment av Steinhart en lowend? Har jeg noen gang gnægd om at ETA er fy i forhold til inhouse? Har jeg noen gang gnægd om at merker som ikke koster så mye generellt er drit og kopister? Nei.
Det første jeg tenkte når jeg så Steinhartchronoen du linker til var topGunChrono, jeg var nok ikke den eneste.
At du sammenligner den Sinn diveren med AT2000 forstår jeg heller ikke. Gå tilbake til start i vår meningsutveksling å se hva jeg skrev om den Steinhartdiveren. Den kom i tre utgaver, alle med samme fargekombinasjon og svært like AT2000.(det er ikke en AT2000 du linket til i innlegget ditt men det vet du nok)
Om AP hadde laget et ur som var dønn likt Nautilus, så hadde jeg påpekt det. Om Vacheron hadde basert sin virksomhet nesten utelukkende på å lage ur som nesten var helt lik andre produsenters så hadde jeg påpekt det.
Tror ingen her inne vil anklage meg for å være feinscmeker når det kommer til ur, så ikke gjør meg til snobb ved å hevde
at så lenge det er de riktige, dyre merkene som kopierer så synes jeg det greit.
Min filosofi i alt og ett er at folk må gjøre akkurat hva de vil. Men ikke si at de gjør noe annet enn det de gjør. Enhver som kjøper en Steinhart, uansett modell vil ha gjort et bra kjøp.
Hva er det du egentlig sier her?
Jeg vil simpelthen at dere som er opptatt av "lån" av design ser hva andre merker gjør.
Ja det er likheter mellom AT 2000 og Steinhart. Fake/kopi? Nei.
I en litt annen kategori synes jeg Ocean One kommer. Den er større enn Rolex Submariner, men bygger IMHO utelukkende på Rolex sin design. Ingen fake, men så tett opp til en kopi som man lovlig kan komme. I
Hva med de andre merkene jeg nevner? Se på bildene, og kommenter.
For øvrig mener jeg selv at Steinhart er low end (budsjettklasse). Ikke noe galt i dét.
Ikke dumt det. Her er f.eks. en Aviiator Chrono med 3133-verk på en seiskinnsrem. Minuset med 3133 er at jeg ikke gidder å stille datoen - sliter jo ut verket av det...Du kan også sjekke ut nyere Poljot 3133-klokker også. Ganske snasent, men pass på! Sykt mye fakes!
Når jeg leser på wikipedia at Glashutte Original ble etablert i 1994 Glashütte Original - Wikipedia, the free encyclopedia
Så gjør jeg meg noen artige betraktninger om hvorfor det ikke kommer ramaskrik om "fake" mot dem når de har en Flieger i sin kolleksjon, mens det gjøres mot Steinharts fliegere
For neon dager siden ertet jeg litt med Sinns "Navitimer". En lisensprodusert sak av et design som ikke er i nærheten av å være deres eget. men de har gjort enkelte forandringer. Er dette spiselig? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hva med Stowa - som er en av de originale fliegerprodusentene - har de tittet litt hen til Nomos, eller?
Hvem vet hvem som var først ute?
Mye flott i tråden ja. Pilotchronoen til IWC som ligner svært på Steinhart sin kom forøvrig på midten av 2000tallet om ikke før.Dæven, det er utrolig hvor mye interessant som dukker opp her. I posten til @morini f.eks.
At IWC har laget en Steinhart-homage er jo skikkelig gøy
Dette er vel egentlig pilotklokken over alle pilotklokker, dessverre fant jeg klokken alt for stor for mye pinglete håndledd idag
Kan ikke se at jeg er deg svar skyldig i noe som helst Mikke. Har beskrevet hva jeg synes om de modellene jeg har nevnt. Og at kopisme ikke er altfor kjekt i min bok. Det være seg det ene eller det andre merket.Synd du ikke benytter muligheten til å kommentere noe av det andre jeg har bedt deg om
Stowa/Nomos fake?
Glashutte fake?
Sinn fake?
Kan en flieger være fake eller er detteet genersisk design (5 produsenter som fikk i oppdrag å lage disse urene)?