Planen er å kjøpe en PO, men...

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
... alle problemene som blir rapportert rundt 2500 drivverket (at det stopper eller "hikker" med sekundviseren) får meg til å tenke det kanskje ikke er så lurt. Jeg har alltid digget PO linjen fra omega, og har lenge planlagt og ha en i samlingen.

Men etter å ha lest en god del om 2500 drivverket så er jeg ikke like sikker lenger. Ja, det har gått igjennom en del revisjoner som visstnok skal rette opp endel - både a, b, c og nå en siste d revisjon (les litt mer enn halvveis ned i denne tråden http://forums.watchuseek.com/f20/couple-things-about-my-po-2500d-564551-6.html ).

Selvom de nye revisjonene skal ha gjort verket mer stabilt så virker det fremdeles litt "iffy" i mine øyne. Etter å ha lest en haug med tråder fra i år på WUS-forumet så er det klart at problemene ikke er helt borte med C-revisjonen heller. En flokk av folk som melder om å ha måttet sende klokken inn til reparasjon hos Omega etter bare noen måneder fordi klokken rett og slett stopper plutselig, eller etter små-støt klokken burde ha tålt. Joda, de fleste har ikke problemer, men det er ikke å komme unna at det virker som en alt for stor mengde eiere som alle har hatt det samme problemet selv med den nyeste versjonen.

Så hvordan er erfaringene med drivverket her inne? Vet dere noe om denne nyeste d-revisjonen, som visstnok skal ha "the new 3-level Co-Axial escapement."? Jeg har ikke slått klokken fra meg enda og vil gjerne overtales (hehe) til å fortsatt gå for den.
 
Kjøpte en i 2009, har hatt den på service tilsammen i godt over 1 år, fikk til slutt byttet hele urverket og nå går den helt perfekt. Flott klokke med fantastisk lenke, men den har definitivt en liten feilprosent med klokker som rett og slett ikke fungerer.
 
Oisann, kjapt svar! Får svare selv da rett før jeg legger meg.

Hmm, så kjipt, det er nemlig akkurat dette scenarioet jeg har lest for mange tilfeller av. Tanken på å bruke nærmere 30k på en klokke som potensielt vil bruke flere måneder alle andre steder enn på håndleddet mitt er ikke fristende. Veldig synd dette, da klokken virkelig er en "keeper" på alle andre områder i mine øyne. Typisk at det må være et problem som skal gjøre valget vanskelig... :(

Jeg ville hatt 4 klokker i rotasjon om jeg kjøpte denne, og om den måtte sendes vekk til reparasjon i flere måneder ville jeg virkelig merket det.
 
Kjøpte min PO, med Caliber 2500 i mars, i år og jeg har hatt null og nada problemer med den:)Selvfølgelig kan det jo dukke opp noe, men etter det jeg vet om med dette verket oppstår feilene evt ganske kjapt, og min burde slik sett nå være safe:)
 
Jeg har hatt denne klokker 3-4 ganger de siste 3-4 årene.

Har aldri opplevd noen problemer med noen av klokkene i det hele tatt.
 
Hvorfor kjøpe den gamle PO med 2500 når du kan få en pimpa versjon med 8500? ALT var ikke bedre før, slik som enkelte pensjonister vil ha det til.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:
 
Har også den "gamle" utgaven, ingen problemer her heller.

Folk må huske på at det lages vanvittig mange klokker, med en feilprosent på 0,001% og en forumpostefrekvens av de som feiler igjen på kanskje 0,005% har du fortsatt sinnsvakt mange poster om feil og problemer....

Ja, det har vært noen issues men sannsynligheten for at du får dem er lav.
Forøvrig, kjøper du ny i butikk har du uansett en AD å forholde deg til. Kjøper du brukt burde problemene ha dukket opp for lenge siden og blitt tatt hånd om av en eller annen tidligere eier.
 
Jeg har to klokker med 2500-verket. De desidert mest pålitelige klokkene jeg har. Begge er praktisk talt uten avvik.
 
Den nye er priset over budsjettet mitt akkurat nå, så det må nok bli den forrige.

Den nye D-revisjonen er jo kanskje mye mer stabil med det nye designet som innebærer et "3-level co-axial escapement"? Hvordan ser man hvilken versjon av drivverket det er som sitter i?
 
Kohe321 (antar det er du som er Gainwardrobe hos WUS?).

Jeg har selv et 2500 verk i en SMP, og er veldig fornøyd med det. Klokken har blitt godt brukt. Og jeg er overbevist om at dette er et bra urverk. Vurderer selv den gamle POen på sikt.

Løp og kjøp!
 
Det er meg ja! Bra å høre. Er klar over at det er et relativt sjeldent problem , og mest sannsynlig ville jeg få en klokke uten problemer, men det er bare følelsen av usikkerhet som plager meg. Men ender nok opp med å kjøpe den etter hvert føler jeg. Har jo alltids Anantaen (http://www.tidssonen.no/forum/showt...nta-Moon-Phase-Nye-bilder-filmer-side-5/page5) å tafse på om jeg skulle være uheldig og må sende den til Omega.

Det hadde vært interessant å sett en statistikk på nøyaktig hvor mange som lages i året, og hvor mange som blir sendt tilbake med dette problemet. Er jo mulig at problemet virker større enn det er da de fleste kjøperne av en PO er WIS folk, som da gjerne henger på forumer...

Det er allikevel ikke å komme unna at det virker som ett betydelig mer utbredt problem enn det burde være på en så dyr klokke, og jeg lurer på hvorfor Omega ikke har kommet på en PERMANENT fiks på dette problemet enda. Modellen er jo ikke akkurat ny lenger, men feilen eksisterer tydeligvis i helt nye modeller. :roll:
 
Hatt min PO i snart et år. Fungerer utmerket, og min blir i tillegg brukt hardt, med tanke på at jeg bruker den på jobb.
 
Problemet er nok ikke stort i prosent, det er solgt enormt mange PO med Caliber 2500! Bare når jeg skulle kjøpe i februar i år måtte jeg vente 5 uker på min da den var utsolgt på fabrikk, grunnet meget stor etterspørsel på verdensbasis! Jeg sier bare kjør på og kjøp den, har du lyst på den kommer du ikke til å bli fornøyd før du har en alikevel;)
 
Har bestemt meg for å kjøpe en PO, men det er veldig viktig for meg at den vil være av revisjon 2500D. Leser at Omega har byttet ut mange komponenter som skulle være en del av problemet i denne versjonen. Ser det kun er to måter å finne ut hva versjon man har med sikkerhet: enten ved å bestille COSC sertifikatet eller bare åpne baksiden av klokken og se hva som står gravert på drivverket.

Når begynte Omega å bruke 2500d i PO? Leste et sted det var rundt mars i 2011? Om jeg kjøper en "fresh from factory" PO nå fra en butikk med mye gjennomgang (slik at de har nye liggende), så er vel sjangsen for å få en ny ganske høy. Skulle tro det er mulig å spørre urmakeren om å åpne baksiden og se hva som står på drivverket når en kjøper klokken.
 
Men ærlig talt, jeg forstår ikke helt situasjonen her... Min PO er en 2007 modell og har ikke skapt noe hodebry for meg siden jeg kjøpte den brukt i 2009. I et års tid var den eneste klokken jeg hadde og fikk da veldig mye bruk, siden det har den i større eller mindre grad vært med i rotasjonen som jeg bruker.

Jeg tror du har fått et stygt tilfelle av "lest for mye om problemer på forum", det er veldig vanlig og skjer ofte innen mange forskjellige typer produkter, men i så og si alle tilfeller er det bare et stressmoment som er helt unødvendig å bekymre seg over.

Om du i tillegg skal kjøpe denne klokken ny faller jo hele situasjonen fullstendig fra hverandre, Omega har lang garanti på co-axial verkene sine og kjøpsloven i Norge gir deg ytterligere rettigheter. Worst case vil du være uten klokken i noen uker mens den blir reparert.

Slutt å bekymre deg for et problem du har lest om på internett som du aldri kommer til å oppleve selv og kjøp deg den klokken du har lyst på. Dette kommer til å gå riktig så fint.
 
Men ærlig talt, jeg forstår ikke helt situasjonen her... Min PO er en 2007 modell og har ikke skapt noe hodebry for meg siden jeg kjøpte den brukt i 2009. I et års tid var den eneste klokken jeg hadde og fikk da veldig mye bruk, siden det har den i større eller mindre grad vært med i rotasjonen som jeg bruker.

Jeg tror du har fått et stygt tilfelle av "lest for mye om problemer på forum", det er veldig vanlig og skjer ofte innen mange forskjellige typer produkter, men i så og si alle tilfeller er det bare et stressmoment som er helt unødvendig å bekymre seg over.

Om du i tillegg skal kjøpe denne klokken ny faller jo hele situasjonen fullstendig fra hverandre, Omega har lang garanti på co-axial verkene sine og kjøpsloven i Norge gir deg ytterligere rettigheter. Worst case vil du være uten klokken i noen uker mens den blir reparert.

Slutt å bekymre deg for et problem du har lest om på internett som du aldri kommer til å oppleve selv og kjøp deg den klokken du har lyst på. Dette kommer til å gå riktig så fint.

Godt sagt! Veldig enig, og det er det jeg etterhvert har kommet frem til. Bare å gå for den og slutte å tenke på sjangsen for at jeg skal være uheldig. Som Guybrush sier, så er det vel bare å bestille en helt ny fra AD så får jeg en med 2500d.
 
Kjør på, det er fantastiske klokker til prisen. De nye har jeg aldri eid eller testet, synes de ser veldig fine ut, men de er plutselig veldig kostbare igjen. "Gammel" PO gir veldig mye klokke per krone, spesielt om du kjøper brukt. Ikke så galt nytt heller, men forbered deg på et verditap om du skal selge igjen på et eller annet tidspunkt :).