Planen er å kjøpe en PO, men...

Ja det er 4-tallet på kalenderen det er snakk om. Det skal visst være ganske sikkert at de med spiss topp er 2500d.
 
Endelig ble det den 4. ;)

Da er det vel slik at jeg har 2500d?

Er det noen som påtar seg og forklare hva "3-level Co-Axial escapement" betyr?

IMAG1152.jpg
[/IMG]
 
Jeg kunne forsøkt. Men er like greit at du ser to av videoene jeg har sett. ;)

[video=youtube;zF86_-ozaTA]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zF86_-ozaTA#![/video]

[video=youtube;NMWpT-MniFo]http://www.youtube.com/watch?v=NMWpT-MniFo[/video]
 
Jeg kunne forsøkt. Men er like greit at du ser to av videoene jeg har sett. ;)

[video=youtube;zF86_-ozaTA]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zF86_-ozaTA#![/video]

[video=youtube;NMWpT-MniFo]http://www.youtube.com/watch?v=NMWpT-MniFo[/video]

Takk for artige videoer. Men jeg ble ikke så mye klokere. Men det har kanskje mer med min kunnskap om urverk å gjøre :p

Jeg forstod på denne tråden at "3-level Co-Axial escapement" var nytt på 2500d. Og tenkte således på hva som skiller det fra 2500a,b ogc ???
 
Dette blir virkelig synsing fra min side, urmaker er absolutt ikke min fag.

På den første videoen (den fra Omega) ser du et 3-level co-axial system. Om du ser på hjulet (ca 22 sekunder ut i videoen) som regulatoren justerer så har denne tre nivåer. På de to nederste nivåer blir selve reguleringen blir utført. På det øverste blir det tilført kraft fra drivfjæren.


På video 2 (den hjemmelagde) ser du en 2-level co-axial system. Om det finnes noe som heter det. :p Mistenker at dette er hva Daniels tegnet selv, uten at jeg har noe til å underbygge den påstanden her og nå. Her er det to nivåer på det samme hjulet, som ser litt annerledes ut.
Det nederste nivået er omtrent likt, her foregår det kun regulering.
På det øverste foregår det regulering samtidig som det blir tilført kraft fra drivfjøren.


Men som sagt, dette er synsing.. Hadde vært kult om en urmaker kunne svart. :)
 
Dette blir virkelig synsing fra min side, urmaker er absolutt ikke min fag.

På den første videoen (den fra Omega) ser du et 3-level co-axial system. Om du ser på hjulet (ca 22 sekunder ut i videoen) som regulatoren justerer så har denne tre nivåer. På de to nederste nivåer blir selve reguleringen blir utført. På det øverste blir det tilført kraft fra drivfjæren.


På video 2 (den hjemmelagde) ser du en 2-level co-axial system. Om det finnes noe som heter det. :p Mistenker at dette er hva Daniels tegnet selv, uten at jeg har noe til å underbygge den påstanden her og nå. Her er det to nivåer på det samme hjulet, som ser litt annerledes ut.
Det nederste nivået er omtrent likt, her foregår det kun regulering.
På det øverste foregår det regulering samtidig som det blir tilført kraft fra drivfjøren.


Men som sagt, dette er synsing.. Hadde vært kult om en urmaker kunne svart. :)


Da ble jeg litt klokere:p

Venter i spenning på en urmaker :p