Pris på standard 5 års service

Har akkurat levert inn min Tag Heuer Carrera Twin-Time til service hos min lokale urmaker på Hamar. Prisen er 1200,- + deler, så totalprisen kommer jo an på hvor mange deler som må byttes. Sannsynligvis blir det bare pakninger.

Prisen på en Omega blir nok den samme, med tanke på at begge to har modifiserte ETA-verk.

Ja, du skulle tro det, men her vet nok dessverre urmakerstanden å ta seg bedre betalt fordi det er et annet merke på klokken.

Dog, det kommer nok helt ann på hva som gjøres, om det er lokalt eller om det sendes til Swatch i Oslo.

Dere får ta dere en tur ut i "provinsen". ;)

"Min" urmaker hadde en prisliste basert på hva slags type klokke det var, ikke merke. Eks. kostet et vanlig mekanisk ur 1200,-, en chronograf kostet XX osv.

Sukk, snart sier du vel at du kan få fornuftig prisede hus med garasje der ute også da vel? :p

Men du har et godt poeng.

Fikk tilbake min SMP etter 10 uker hos Swatch Group. Service kom på 3800,- og den har vært i Sveits.
Aner lite om hva innvendig som er gjort, men fikk med de bitene som er byttet (deriblant time- og sekundviser, pakninger og kroner).
Utvendig så har de polert alt, slik at den ser ut som ny. De dypeste ripene er dog ikke borte. Stiv pris så klart, men jeg hadde ikke regnet med at de gjorde noe utvendig, så jeg er greit fornøyd likevel, siden klokken utseendemessig ser ut som 99% ny.
Hadde dog ventet jeg ville få med ett papir/sertifikat som viste nøyaktigheten. Har ikke testet den ennå, men før service lagget den nesten 10 sek i døgnet, håper den er bedre nå...

Pussig.. min var hos Swatch Group nordic i ca 10 uker den også. Kom tilbake med timing papirer (se tidligere post...) og info om trykktest. Det var dog det jeg fikk. Ingen byttede deler, ingenting spennende overhodet. Er ikke sikker på om den ble polert engang. Skal se nærmere på den når jeg får den tilbake dog...

Kanskje litt rart at du får en 99% ny klokke for 600kr mer enn meg...

Pussig.. min var hos Swatch Group nordic i ca 10 uker den også. Kom tilbake med timing papirer (se tidligere post...) og info om trykktest. Det var dog det jeg fikk. Ingen byttede deler, ingenting spennende overhodet. Er ikke sikker på om den ble polert engang. Skal se nærmere på den når jeg får den tilbake dog...

Kanskje litt rart at du får en 99% ny klokke for 600kr mer enn meg...

Iallefall utseendemessig så vil jeg si den så 99% ny ut. Og lokal AD sa iallefall at de plukket fra hverandre uret, renset og oljet, samt byttet det som var nødvendig, så jeg håper denne er god som ny nå?
Har blitt vant til en ripefri PO i mellomtiden, men SMP'n jeg fikk tilbake sto ikke noe tilbake for PO'n vil jeg si. Men så er vel SMP Eletric blue alltid flott :p:p

Vil jeg nok tro den er:) De gjør jobben sin hos Omega i Sveits!! Er nok dessverre litt ulike normer for hva som skal gjøres og hvordan på en service hos Omega i Sveits og på Kalbakken i Oslo.. Er vel også kun en urmaker som jobber med Omega på SG her i landet, så at ting tar tid er ikke så rart! Derfor går nok en god del klokker til Sveits om dagen for ulike reparasjoner og service! Tipper din ikke er polert ChristanN, vis du ikke spurte spesifikt om å få det gjort?Stusset litt på at du kun fikk trykktest på 5BAR..pleier jo være på 10 fra SG, selvom det bare er 1/3 av oppgitt prestanda. Blir klokka, som andy76 sin, sendt til Sveits kommer klokka hjem strøken vis du ikke ber om noe annet;)

Ba egentlig ikke om noe spesielt, naive meg tenkte at siden SG i Oslo er deres lokale avdeling ville det skje det samme uansett om de tok den her eller om den ble sendt avgårde. Ventetiden var jo like lang. Prisen var 600kr forskjellig.

Hadde noen spurt meg kan jeg ganske enkelt si hva jeg hadde valgt; 600kr mer for full jobb vs litt olje på strategiske steder ?

Sistnevnte kunne jeg jo strengt tatt ha gjort selv og sittet igjen med utstyret nødvendig pluss nok olje til alle klokkene mine for prisen jeg har betalt.

Nei uff, skal hente klokken hos Alf Lie i morgen så får jeg ta en skikkelig titt. Den gikk strengt tatt bare direkte over veien (helt bokstavlig talt direkte...) nå forrige uke så jeg fikk ikke sett skikkelig over den. Men den originale sekundviseren er ganske sliten og solbleket og kunne med stort hell vært byttet ut.

Koselig det :p.

Neida, du har selvsagt rett. Jeg synes dog det virker som en grei forskjell mellom hva vi har fått for nesten samme pengesum, men jeg må nesten innspisere klokken i morgen når jeg henter den igjen :).

Klokken var ikke ferdig hos Alf Lie, men fikk tatt en titt:

* Ikke polert
* Ikke byttet noen synlige deler (ie fortsatt solbleket sekundviser)
* Bezel fortsatt litt blek

Ikke sikker på kronen, men så for så vidt ikke ny ut den heller.

Så.... 2 mnd ventetid for litt olje i et urverk til 600kr mindre enn andre betaler for en full overhaling av hele klokken?
Beklager, men jeg er bare milevis unna imponert.. Hvorfor kan en klokke sendes til sveits for 600kr mer og få gjort vanvittig mye mer arbeid ? Er det en profitt hos Bjerke eller er Swatch Group Nordic bare milevis unna sine sveitsiske kolleger ?

Naiv som jeg som nevnt før er trodde jeg at servicen jeg ville få utført ville være den samme her som i sveits da SG == SG uansett hvor det skulle være.

Problemet her er selvsagt at jeg nå vet at man kan få gjort "alt" for 3800 mens jeg da har betalt 3200 for "veldig lite" i forhold. Grr.

Klokken var ikke ferdig hos Alf Lie, men fikk tatt en titt:

* Ikke polert
* Ikke byttet noen synlige deler (ie fortsatt solbleket sekundviser)
* Bezel fortsatt litt blek

Ikke sikker på kronen, men så for så vidt ikke ny ut den heller.

Så.... 2 mnd ventetid for litt olje i et urverk til 600kr mindre enn andre betaler for en full overhaling av hele klokken?
Beklager, men jeg er bare milevis unna imponert.. Hvorfor kan en klokke sendes til sveits for 600kr mer og få gjort vanvittig mye mer arbeid ? Er det en profitt hos Bjerke eller er Swatch Group Nordic bare milevis unna sine sveitsiske kolleger ?

Naiv som jeg som nevnt før er trodde jeg at servicen jeg ville få utført ville være den samme her som i sveits da SG == SG uansett hvor det skulle være.

Problemet her er selvsagt at jeg nå vet at man kan få gjort "alt" for 3800 mens jeg da har betalt 3200 for "veldig lite" i forhold. Grr.

Enig ChristianN. Virker som du har fått en dårligere deal enn meg. 100% hva som er gjort, vet jeg dog ikke, men lokal AD var sikker på at den var både trykktestet og kontrollert mhp nøyaktighet, selv
om jeg ikke fikk papirer på dette.
Han sa videre at disse papirene fikk man gjerne etter service i Norge, sjelden fra Sveits. Jeg har ikke prutet på pris idet hele tatt, den ble først sendt inn til SGN for ett prisoverslag. Lokal AD fikk da beskjed om at foruten riper "overalt", så var gangfjæren ødelagt, det var spor av fremmedlegemer i uret og at det trengte fullt ettersyn. Uansett er den polert opp, for hvor er ripene nå? :D Regner også med at det som var av mekaniske feil er rettet på.

Men noe jeg ikke forsto: Du sier du var hos Alf Lie og inspiserte klokken. Tolker deg da dithen at Alf Lie selv tar service? I så fall kan vel det forklare forskjellen på hva som blir gjort, det være seg
urmaker som fikser alt selv, sammenliknet med alle disse gullsmedene som er AD og må sende
klokken til SGN, som i sin tur videresender noe til Sveits?
Uansett skal jeg ha dette i bakhodet neste gang det er tid for service, bare mase om at den SKAL
til Sveits skjønner jeg.

Nei akkurat det med Alf Lie er litt pussig og har ingenting med servicen å gjøre :). Den er der for å få en forsikringstakst siden Bjerke ikke vil taksere for meg siden jeg ikke har kjøpt klokkene mine der. Når jeg startet med prosessen med å få taksert klokkene i sommer, var jeg først innom Bjerke og de ville ikke fikse det for meg. Men jeg trengte også å få tatt service på ene Omegaen og da leverte jeg den bare inn hos Bjerke (Av en eller annen grunn).

Når den nå var ferdig på service forrige lørdag gikk jeg rett over gaten med klokken for å levere den til Alf Lie for å få taksert den og der er den enda :).

Men uansett tilfelle; Klokken min gikk fra fra Bjerke -> Swatch Group Nordic og der ble den.

Jeg klarer ikke helt å bli komfortabel med at en klokke ender opp på samme sted (SGN) og at det nesten koster det samme bare at den marginalt dyrere utgaven av servicen dekker så vanvittig mye mer.

Kunne jeg ha valgt selv ville jeg jo åpenbart ha sendt den til Sveits for å få den polert og byttet ut deler. Litt crazy at om det er mer omfattende ting som må gjøres sendes den avgårde for å få en vesentlig mer gjennomført og bedre service til nesten samme prisen...

Klarer ikke helt å gi slipp på følelsen av at jeg trakk det korteste strået her helt uten at jeg var klar over det, og det synes jeg jo er litt synd. Min var riktignok ikke full av riper og ingen fremmedlegmer i klokken, men det burde jo bare bety at full "sveits service" skulle ha kostet meg mindre....

Kan jeg tolke dette dithen at man bør sørge for å skade klokken litt ekstra på en klokke fra Swatch Group før man sender den til service for på den måten å sørge for å få mest valuta for pengene sine? :p

"Kunne jeg ha valgt selv ville jeg jo åpenbart ha sendt den til Sveits for å få den polert og byttet ut deler. Litt crazy
at om det er mer omfattende ting som må gjøres sendes den avgårde for å få en vesentlig mer gjennomført og bedre
service til nesten samme prisen... "

Sveits er jo ikke akkurat noe lavkost land det heller, så burde vel egentlig ikke få noe mer for pengene dere nede...
forøvrig er det jo ikke akkurat gratis å sende en klokke t/r Sveits heller for den saks skyld...
Men har kanskje noe med arbeidsmoral å gjøre?
Kunne jo vært interessant og hørt hva manager Kai Kolstad i SGN har å si om dette, men erfaringsmessig vet de
ikke hvor reply knappen er når de får epost, så kan vel bare spare seg bryet med å sende de mail.... :(

Da jeg kontaktet de vedr service, fikk jeg ikke svar fra noen. Endte med å sende mail ei dame som hadde ansvar for
disse barneklokkene (FlikFlak?) som i sin tur tok en prat med serviceavdelingen...

Har pratet litt med urmakere i norge og de sier at det er veldig, veldig stort underskudd på folk hos SGN om dagen. Det er jo selvsagt synd, men jeg personlig klarer ærlig talt ikke å se verdien av en lokal serviceavdeling når man får (vesentlig) mindre for pengene og like lang leveringstid som om vi bare hadde forholdt oss direkte til sveits.

Ang. sending sa de på Alf Lie at det som regel var ganske kostbart for dem å sende ting til Omega da de måtte fullforsikre sendingene slik at å sende dem ut ble ganske kostbart for dem.

Jaja, hva vet jeg... skal i hvert fall tenke meg om et par ganger før jeg sender noe til SVG direkte når POen i sin tid skal ha service.

I følge omegas egne nettsider inkluderer service:
The following operations are included in the price of a complete maintenance service :
Dismantling of movement, cleaning, oiling, assembling, tuning of the precision and check of the function of the movement.
Repair or replacement of worn or damaged movement parts.
Replacement of the hands, if necessary (hands included except special hands or hands in precious metal which are invoiced separately).
Replacement of crystal, tube, crown, pushbuttons, helium escape valve, gaskets, battery if necessary (parts included except special mineral glass or sapphire crystal and precious metal parts which are invoiced separately).
Restoration of water-resistance with above mentioned parts.
Refurbishment of case and metal bracelet (polishing, satin-finishing).
Cleaning (washing) of case and metal bracelet.
Technical and aesthetical final check.

For en veiledende pris på 410,- chf eller 2720,- nok. (dette er prisen for et moderne mekanisk verk, blir dyrere om det er ett eldre verk)

http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-repair/repair-prices

Så det må da være bedre å sende klokken direkte til Sveits?

Ugh.

Den listen der fikk meg faktisk til å sende en epost til bjerke med spørsmål om dette virkelig var slik det skulle være - 3200 kroner for litt olje i urverket når full overhaling koster noen hundrelapper mer.

Jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å bli komfortabel med dette og setter ikke kjempestor pris på en følelse av å være "lurt".

Det viktigste spørsmålet er dog hvordan man kan garantere seg at klokken havner i Sveits, sier seg vel nesten selv at jeg ikke er så interessert i at SVG skal service POen min lokalt i Norge når den tid kommer.