Pris på standard 5 års service

Hehe, skulle det dukke opp noe interessant skal jeg dele vet du :).

Alt jeg vet er at jeg har 1 Planet Ocean og 2 Rolexer som i løpet av de neste par årene skal på service..

Spørsmål:

Jeg hadde for et år tilbake en Breitling på service hos Bjerke, det kostet vel 5400 kr. Denne prisen ble jeg forespeilet før urmakeren hadde sett på klokken, jeg stusset over dette, men ble fortalt at de opperete med faste priser. Så til spørsmålet, jeg har en 14060 som kanskje fortjener er service, er det noe vits og levere klokken til service så lenge den går greit? For min del kan jeg jo like så godt gå med den til den stopper om det uansett koster det samme. Innspill?

Fikk et langt og godt svar fra Halvor selv i dag ang servicen. Han forklarer at deler inne i klokken min ble byttet og at de kun bytter visere dersom SGN mener det er nødvendig. Han mener videre at 3200 er en fair pris for servicen og stusser på at det ble såpass rimelig som det ble for den andre servicen nevnt her i tråden på 3800.

Ironien er jo for så vidt at begge servicene har gått innom SGN, Halvor har noen gode poenger og enkelte ting jeg for så vidt ikke er helt enig i. I all hovedsak er vel mitt issue ikke så mye at prisen på å få utført en service som jeg har fått gjort koster 3200,- i norge, men at en service kan koste 3800,- gjennom samme serviceverksted men da med frakt til og fra sveits og en hel haug nye deler.

Konklusjonen må vel være at enten Bjerke eller Swatch Group Nordic er for kostbare i forhold til Sveits.

Når det gjelder Rolexen din, jeg har en vag følelse av at du egentlig ikke trenger service før du merker noe pussig, men samtidig tror jeg kanskje at om ting først blir slitt nok drar det med seg flere ting og kostnadene kan vel muligens krabbe oppover.

Når det er sagt... det er vel engang slik at selv for en helt enkel, grunnleggende service blir urverket mer eller mindre fullstendig demontert. Timeprisen på en urmaker er nok noe av det som er mest kostbart i denne sammenhengen og hvor mye deler som må byttes påvirker muligens ikke prisen så vanvittig mye (Ref 3200kr i norge vs 3800 debatten).

Grunnen til at den ene klokken i denne saken er sendt til Sveits er nok ene og alene på grunn av at Service avdelingen i Norge ikke klarer å få unna de tingen de skal til tiden! Eller, det vet jeg at de ikke klarer.. (noen perioder er de bedre enn andre).Det er som tidligere nevnt, en stakkars urmaker som skrur Omega på Swatch Group i Norge! Og når en klokke så havner i Sveits og på Omega fabrikken, da er det deres merkevare og yrkesstolthet som "står på spill" og de leverer varene og klokken SKAL se strøken ut når den kommer fra de til kunden:) Det burde selvfølgelig vært slik når den kom fra Kalbakken også!! Men der blir nok ikke polering gjort vis ikke det blir spurt om spesifikt.. Visere feks blir ofte byttet på slike servicer vet jeg.. Men var/er dine visere i meget god stand ChristanN?

Tippen på sekundviseren min er lakserosa av solbleking... skulle gjerne ha sett at den ble byttet.

Bingo ;).

Så da er spørsmålet, hvordan kan man sørge for at klokken havner i Sveits uten å ødelegge den fullstendig før innlevering?

Bingo ;).

Så da er spørsmålet, hvordan kan man sørge for at klokken havner i Sveits uten å ødelegge den fullstendig før innlevering?

Ikke noe logikk i at vis klokken er så og så "ødelagt", så blir den sendt til Sveits! Ofte blir en del vintage sendt til Sveits ( pga at der har de mer ekspertise, spes utstyr etc), spesielle problemer som de ikke helt finner ut av her blir sendt videre, og mye blir sendt videre nedover fordi det ikke er nok kapasitet her i landet. Og det skal nok være mulig å spørre om klokken kan sendes til Sveits, men litt mer usikker rundt akkurat det;) Kan prøve å sjekke opp det litt:) Ellers kan det nok være en mulighet å gjøre det slik rousp nevner..? Men da må man jo sørge for forsikring, toll og hva enn som måtte dukke opp selv;)

Rent økonomisk må det jo lønne seg å få den pakket ned i en sending som skal nedover til Omega i Sveits uansett, å sende ned på egenhånd ser jeg for meg at fort blir hakket mer kostbart enn hva fornuftig er.

Rent økonomisk må det jo lønne seg å få den pakket ned i en sending som skal nedover til Omega i Sveits uansett, å sende ned på egenhånd ser jeg for meg at fort blir hakket mer kostbart enn hva fornuftig er.

Helt enig med deg der! Skal prøve å sjekke det opp litt i løpet av uken som kommer jeg:)

Pris for sending av klokken er ikke avskrekkende. Servicen er rimeligere. Har inntrykk av at man gjerne havner på samme beløp eller litt billigere. Så blir det jo en diskusjon om hvem som gjør best jobb kontra det å pleie kontakten med sitt lokale AD. Til nå har jeg brukt AD, muligens mye fordi jeg ikke har handlet nye ur der, så syntes det er greit å gi dem litt butikk for alle de kjekke besøkene de har gitt meg.

Med tanke på tollen er det bare et skjema eller to, ikke noe uvanlig eller spesielt vanskelig.

Mye samme grunn som deg til at jeg leverte på Bjerke, bare synd jeg sitter litt igjen med følelsen av å ikke ha fått full valuta for pengene i forhold til om ruletten hadde rullet litt anderledes og de hadde måttet sende den til Sveits...

Ja, ser den.

Jeg for min del foretrekker minst mulig polering og utskifting på urene mine. Se på vintage ur i dag, hva er det vi klager over? Ur som er slitt og faded eller ukorrekte servicedeler?

Mitt største mareritt er en løsningsorientert urmaker med poleringsmaskin og et sett med visere som er "nesten helt identisk". ;)

Hehe, jeg har tenkt tanken mang en gang selv - er dog mer usikker på om en Omega SMP med et mer eller mindre helt standard ETA verk noen sinne vil krabbe opp i en klassikerstatus (Les: ganske sikker på at det aldri vil skje). Klokken er nydelig og en klokke jeg personlig hadde hatt lyst på i årevis før jeg kjøpte denne brukt, men klarer ikke helt å se for meg en "matching numbers" type mentalitet rundt den.

Uansett tilfelle, her må jo for så vidt folk få lov til å mene hva de selv vil om sine egne klokker ;).

Du ville blitt sjokkert over hvor mange kjipe 70-talls omegaer som blir slaktet på omegaforum fordi de har feil skive, hender etc. ;)

Joda, har sett det fra tid til annen i kjedelige stunder her og der... hehe.

Men såfremt jeg ikke skal flippe den, noe som ville overrasket meg veldig, så har det jo ikke så mye å si for min del :).

Har man en omega med ETA verk er det en hel haug uavhengige urmakere som mer enn gjerne tar en service på klokken fra 1000 til 2000,-. Det er hva jeg gjør.

GMT`n lager stygge lyder når jeg trekker den opp. DOKTOR! DOKTOR!

Edit: Kan nok rett og slett være clutchen som lager lyden, mulig den er trekt fult opp. Får prøve igjen i morgen.