Jeg har veldig lyst på en Rancilio Silvia, og lurer: Hvorfor betrakter dere den som styrete? Er det bare fordi det er så enkelt/renslig/kjapt med pods, eller er det noe annet?
Prosedyren for å tilberede en kopp kaffe/espresso med manuell maskin er som de andre skriver over. Høres veldig omstendig ut, og det er det også den første måneden. Men når du først har fått innøvd "rutinen", og klart å lage god kaffe, er det ikke så ille.
Men selvsagt er det mer behagelig med en helautimatisk maskin hvor du trykker på "power" før du går i dusjen, og trykker på "kaffe" når du kommer ut, for så å ha en klar kopp kaffe med det samme
Jeg var over snittet interessert da jeg hadde siliva. Installerte PID på den og klarte å få til god kaffe. Hadde den et par år, men så dabbet interessen av, dog ikke interessen for god smak. Dermed ble det en "high end" helautomatisk maskin.
Etter 2 dager med Miele maskinen vil jeg si den lager vel så god kaffe som Silviaen min. Jeg kan stille inn brygge temperatur, pre infusion, malegrad, hvor mye kaffe som skal i kammeret og mengde.