Retorisk spørsmål

Ville du kjøpt en, eller flere klokker hvis du hadde nok penger?

• En "Precious"

Stemmer: 31 43,1%
  • Flere klokker

Stemmer: 41 56,9%

• Antall stemmer
    72
Medlem
8. juli 2011
Sted
Norge
"Et retorisk spørsmål er f.eks et spørsmål der man ikke forventer et konkret svar"

La oss si at du har en større sum penger å kjøpe klokke for. Vunnet i lotto kanskje, eller spart i lang tid.
Hva ville du gjort, kjøpt din "precious", eller kjøpt flere av de "billigere" klokkene du har lyst på?

Hva er i så fall din "precious"?

PRESISERING:
Føler et behov for å rydde opp litt i premissene, så jeg vil presisere:

-Du har en viss sum til å handle klokke for. Ikke noe annet. Kun klokke.
-For denne summen kan du få din grail, den ene du har siklet på lenge.
-Eller du kan få flere billigere klokker.

Jeg går nok for den éne. Hva ville du gjort?

Redigert:
Ser vi bort at jeg sannsynligvis ville prioritert andre ting fremfor klokker, så ville jeg så klart kjøpt en Panerai!

Den går ikke @Utinaturen. Premissen er enten eller. La oss si at du har 1.000.000 kr å kjøpe for. Da kan du få èn meget fin PP, VC, AP, ALS eller du kan gå for flere klokker i lavere prisklasser. Skjønner?

Redigert av en moderator:
Hadde gått for en "precious".

Det skal dog sies at min grail ikke passer til noe som helst av antrekk nord for den 25. breddegrad, men siden problemstillingen ikke tar stilling til bruksfrekvens ville jeg definitivt gått for Rolex.

Jeg mener: what's not to like?

rolex-daytona-116598_LRG.jpg

Og ja: dette er faktisk min grail.

Definitivt flere for en million. Og definitivt både Lange One og en sober men halvkomplisert Jaeger i rødt gull.

Dette er for øvrig et hypotetisk spørsmål, et retorisk vet du allerede svaret på :)

Men jeg vet jo svaret @reim! Du har helt rett, dette blir hypotetisk for de fleste.

Jeg hadde ikke lyst å nevne sum, fordi da begynner folk å henge seg opp i denne.

@braza2013; du har skjønt tegningen. Folk kan si hva de vil om klokken, det er grail, eller kvantitet, jeg er ute etter her.

Føler et behov for å rydde opp litt i premissene, så jeg vil presisere:
-Du har en viss sum til å handle klokke for.
-For denne summen kan du få din grail, den ene du har siklet på lenge.
-Eller du kan få flere billigere klokker

Verre er det ikke. Burde være enkelt å svare på.

Veldig usikker. Kanskje mest fordi jeg ikke har en virkelig grail, men mange "mindre" grails (når vi snakker om at disponibelt beløp er 1mill).

Hadde nok kjøpt flere klokker, men ingen av dem er på langt nær billig... Redsub, Portuguese med komplikasjoner, Nautilus, m.m.

Utrolig vanskelig å svare på egentlig ettersom spørsmålet legger opp til at om jeg bare velger verdens dyreste klokke som "grail" så kunne jeg heller kjøpt alle mine egentlige grails istedet ;)

Egentlig så kan jeg ikke svare på spørsmålet "hviøke klokker ville du kjøpt for 1 mill?" heller. Har aldri gjort noe skikkelig research på hva jeg faktisk kan få for slike summer :p

Men alt i alt, flere klokker. Med mindre det "kun" var snakk om rundt 200-250k. Da hadde det nok blitt én klokke :)

En klokke, så kan man selge/bytte i flere "smågrails" Etter noen måneder når man finner ut at det var ikke såååå stas med den grailen uansett ;)

I utgangspunktet liker eg ikkje slike over the top ur eller skiver ala Enkelte AP roo med alt for mykje elementer på urskiven .Men den der Richard mille saken trigget et eller annet. :cool:

Var kjapp på avtrekkeren og stemte «en precious», men jeg tror faktisk jeg ville gått for flere klokker etter litt tenking :D

Selv om man ikke skal henge seg opp i summen penger her så blir det litt vanskelig å svare på, men som nevnt; man har vunnet i lotto f.eks.

Si at man har vunnet 2 millioner da, så hadde jeg aldri kjøpt en klokke til 2 mill. Uansett hvor fin den måtte være så blir man lei den... ihvertfall for min del. Hadde nok havnet på ymse rart i prisklassen 60-400k fra AP,JLC,GO, Rolex osv... Hadde nok også vært innom en del brukt i den "rimeligere" klassen ettersom det finnes mye pent mellom 5-40k som absolutt burde prøves ut!

:mrgreen:

Den går ikke @Utinaturen. Premissen er enten eller. La oss si at du har 1.000.000 kr å kjøpe for. Da kan du få èn meget fin PP, VC, AP, ALS eller du kan gå for flere klokker i lavere prisklasser. Skjønner?

Med 1 mill har jeg fremdeles råd til både milsub (the holy grail), og en mengde andre flotte klokker;) Ikke meningen å trolle tråden din altså.

Jeg hadde uansett ikke puttet alle pengene i 1 klokke, da jeg ikke har noen klokkeønsker i den prisklassen.

Jeg får vel kanskje dele grunnlaget for spørsmålet siden så mange roter seg vekk i summer fortsatt. Kan godt være at jeg har ordlagt meg klønete fra start her.

Spørsmålet er ikke hva man får for 1 mill, eller 300.000 for den saks skyld. Spørsmålet er om du ville kjøpt "din grail", eller heller brukt den summen som grailen koster (grails tenderer jo til å koste en slant) til å kjøpe flere billigere, men fortsatt fete klokker.

Jeg er i den heldige situasjon at det kommer en større sum penger inn på konto i løpet av de neste 6 mndr. Etter mye frem og tilbake så kommer jeg til å legge 2-3 hundre i en ny klokke. For den summen så kan jeg få flere virkelig flotte klokker hvis jeg ønsker å la en brukt 5980 gå til noen andre, eller la den IWC PPC som jeg har siklet på lenge, ligge i hyllen hos Bjerke fortsatt.
Jeg har tenkt til å ta sjansen på en 5980, IWC PPC eller kanskje en av de rimeligere godbitene fra ALS.
Lurte på hva dere andre hadde gjort i samme situasjon.;)