Rimligere mekaniske klokker.

Medlem
24. mai 2011
Innlegg
692
Sted
Bergensområdet
Det er lite å se av rimeligere armbåndsur her på forumet - bortsett fra Seiko. Men lite om Certina, Hamilton, Tissot o.l.
Er det pga av at de er eid av Swatch med ETA motorer? Eller er det for at de er for billige med for lav status? Eller anser man dem som dårlige klokker?
Jeg klager IKKE over forumet, der utrolig gøy å se alle de flotte klokkene som innehas her inne - jeg har bare ikke mulighet til å prioritere klokkekjøp i de prisklassene som oftest presenteres.
 
Det går fort over...

Om noen måneder vurderer du klokke i prisklasser som er hinnsides all sunn fornuft du også... (Snakker av egen erfaring)

Forøvrig syntes jeg at det finnes en del info om klokker i sjiktet under 10k om man bare leter litt i eldre tråder. (Seiko, Orient, Hamilton, Helson, Archimede, Steinhart etc.):D
 
Har nå selv god erfaring med Hamilton og Orient - i tillegg til Seiko, selvsagt.
En Seiko finnes/eller har vært i sikkert 90% av TS-medlemmenes samling. Hamilton og Orient er det færre av - men begge har mange modeller å velge blant, kvaliteten er det ikke noe å si på. Rimelige er de også, spesiellt Orient. Selv har jeg hatt 5 på ett tidspunkt, men nå er det en igjen.
Orient er i tillegg en av nokså få produsenter som produserer verket på egenhånd!

Blant Hamiltons modeller har jeg særlig sansen for Jazzmaster-serien.
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?3010-Hamilton-Jazzmaster.-Viewmatic-og-n%E5-Chronograph
 
Jeg var på jakt etter et billig mekanisk ur til meg selv, og endte også med og kjøpe ei til min kjære også!

Endte opp med 2 stk Seiko 5 Automatic (herre/dame) og de begge har fungert bra siden Februar 2010!

Er forøvrig fersk her inne, og jobber aktivt med å få opp klokkemanien som man hadde i tennårene... Har forøvrig et objekt underveis som jeg kommer til og poste litt om etterhvert.
 
De fleste her inne er vel mest interessert i mekaniske ur, og utvalget i den rimelige prisklassen er nokså labert. Men jeg synes det er mange tråder om rimelige og gode klokker her inne. At Seiko dominerer skyldes vel at det er svært mye ur for pengene. Det er mange vintage-ur på tidssonen, og på det området er det virkelig mulig å få spennende ur med gode verk til en uforskammet lav pris.
 
Hei på deg, Hopalong! Long time no se...!
Jeg tenker på mekaniske klokker rundt 5000,-, som Certina og de andre rimeligere merkene i Swatchgruppen. De har jo etterhvert mange klokker i det prisleiet.
Menes det at desse urverkene fra ETA er dårligere enn Seikoer til halve og fjerdedel av prisen?
Jeg kjøpte en Omega Seamaster fra 1957 av Dag Braanaas til 4000,-, veldig fornøyd med den, nøyaktig lik den min far hadde da jeg var liten. Da jeg fikk øynene opp for klokker her for et halvt år siden, spurte jeg jo hva som sjedde med den? "Nei, den stoppet bare en dag(På 70-tallet en gang), så da trodde jeg at de ikke var så bra likevel..." Og har nok havnet i bosset. Oh, the horror...!!!
 
Imponerende tidspunkt å poste...
Har du kanskje en haug med småtasser som meg?

Nå til topic:

Jeg vet at de fleste av oss har stor spennvidde i prisklasse på urene i de respektive samlingene. For min egen del spenner det fra mekaniske ur til et par tusen til virkelig dyre samleobjekter. Alle urene brukes flittig. Og jeg må innrømme at jeg nok oftere fristes til å bruke og å poste bilder av de litt dyrere urene. Kanskje fordi man ønsker litt cred eller bare rett og slett fordi det er morsomere å poste bilder av litt mer sjeldne greier.

Et av mine favorittur er Debaufre Nav B. Et ur til ca 3 000, med standard eta verk.

a6b7b970.jpg


Postet likegodt et bilde, så du ser at den faktisk eksisterer.
Jeg bruker også mye en Tissot Seastar, som kan fås brukt til rundt tusenlappen.

9beaed89.jpg


Så ikke bli desperat av at noen av oss jålebukkene stadig poster bilder av overpriset mekanikk. Det skyldes bare en ubotelig lidenskap.:D
 
Fin tid å poste på ja, henger meg på den :)
Selv var jeg på vei hjem fra jobb på den tiden :D

Finnes mange klokker i prisleia under 10k, kan ikke si jeg er misfornøyd med noen av mine kjøp :)
Ikke noe COSC men de holder alle tiden innenfor +/- 3 døgn, noe som vel ikke er så ille.

6dbd7246-a7dc-b9d4.jpg

Denne får for tiden mye tid ute blandt folk, koster rundt 400 Euro, Steinhart Triton.

Og et lite familiebilde av de som er med i stafetten :)

6dbd7246-a841-2841.jpg


En grunn til at Seiko har mange tilhengere er nok at de har et stort utvalg og har klokker i alle prisleier.
Litt sånn off topic så er nok kanskje Seiko den eneste "ekte" in-houseprodusenten, de lager alt selv helt ned til oljen som smører urverkene :)

Jan
 
Hei, takk for innspill! Jeg sitter i havet og jobber natt, så derfor var det et helt naturlig tidspunkt! Hjem i morgen etter 21 dager i havet - faktisk har jeg ikke vært hjemme siden jeg ble medlem, derfor jeg ikke har postet bilde av - vel, i alle fall av Omegaen min! ;)
 
Her er klokka jeg kjøpte for ca 1.5 år siden som brukes daglig, som er ei Seiko klokke med automatisk urverk. Klokka brukes daglig og er veldig "all round" og har vært med på alt fra pene middager til å skru på bilen, oppussing av leilighet etc.

IMG_0216.jpg
 
Hei, Fossdal, Hopalong. :)

Jeg er litt i samme båt som deg, Fossdal - relativt ny klokkeinteresse og klarer ikke forsvare å bruke titusenvis på en klokke. Det er selvfølgelig mekaniske ur som er interessante, men jeg klarer ikke mobilisere noen følelser for noe som selges i Norge i min prisklasse (med unntak av privatimporterte Seiko dykkerur).

Jeg har en 7 år gammel Certina DS Pilot med et helt basis ETA 2824-2 urverk som har fungert upåklagelig i minst 350 dager i året i de 7 årene. Denne har nå blitt såpass slitt at man kunne se hybelkaninene på innsiden av glasset på baksiden, og urmakeren foreskrev rens.

Til et sted mellom 2500,- og 3000,- kr.

På en klokke som kostet 3300,- kr. i 2004.

Og hvor jeg kan kjøpe nytt identisk komplett urverk fra USA for 650,- kr. pluss frakt og moms.

Fant ut at jeg ikke hadde lyst til å betale nesten hele klokken på nytt, og ihvertfall ikke hadde lyst på en ny Certina!

Kom samtidig over Stowa på et amerikansk hifi-forum, av alle steder. Skjønte plutselig at som med alt annet var det en mye større verden der ute på internettene enn her i verdens rikeste u-land. Oppdaget fort at to av de originale produsentene av navigatørklokker for Luftwaffe fortsatt holdt på (dog med noe eierskifte), og ikke bare hadde de klokker mye nærmere originalen enn IWC Mark XVI (som jeg har siklet på siden den var XV), men de hadde solide ETA-verk og lå også på et prisnivå jeg hadde råd til. (IWC og A. Lange & Söhne lever også fremdeles, men de koster noe heeelt annet....)

Har nå en Laco 45mm "Baumuster A" på en lukket Fluco pilotrem, og hentet en Stowa Marine Automatic nå i sted. :)

Er latterlig fornøyd med begge kjøpene. Masse nærbilder av Stowaen her og Lacoen her (hvis det er lov til å linke til andre fora - hvis ikke please slett og unnskyld meg).

Hadde jeg klart å la være å bestille chronometer-oppgradering på Stowaen hadde den kostet meg 4600,- kr. inklusive frakt og moms. Ikke verst...
 
Kan jeg få spørre om hvor lang leveringstid det var på Stowaen?
 
Bestilte 8. mai, fikk den 28. juni. Ville fått den et par uker før om jeg ikke hadde lagt til en chronometer-oppgradering i siste liten. Jeg betalte uansett (PayPal) noen få dager før de sendte klokken.

På nettsiden deres skal det stå under hver enkelt klokkevariant når de forventer levering, og disse skal visst være ganske korrekte. Jeg ser at de nå har "End of August" på de fleste bestillingene sine.
 
Bestilte 8. mai, fikk den 28. juni. Ville fått den et par uker før om jeg ikke hadde lagt til en chronometer-oppgradering i siste liten. Jeg betalte uansett (PayPal) noen få dager før de sendte klokken.

På nettsiden deres skal det stå under hver enkelt klokkevariant når de forventer levering, og disse skal visst være ganske korrekte. Jeg ser at de nå har "End of August" på de fleste bestillingene sine.

Takk!

Kan du samtidig forklare hvorfor de koster 530 euro når jeg følger linken din og 680 når jeg bare går vanlig inn på stowa.de? -forvirra-
 
Ser du på samme klokke da?
De har en med polert kasse og hvit urskive til 530, og to (med eller uten dato) med børstet kasse og sølv urskive til 680, men de ser ganske like ut ved første øyekast?
 
Der var jo Edward og jo :) Ett annet alternativ er jo å kjøpe brukte ur. Jeg har en Oris jeg er veldig fornøyd med, og den gav jeg snaut 3000 for BNIB (flett ny i eska). Spesielt ur som ikke er så hotte kan man få kjøpt for en rimelig penge. Ellers så får man lage en morro kontor som trekkes rett fra lønna, som man lar seg bygge sagte men sikkert opp. Min gjør det i alle fall, men slettes ikke i den farten jeg skulle ønsket.