Hei, Fossdal, Hopalong.
Jeg er litt i samme båt som deg, Fossdal - relativt ny klokkeinteresse og klarer ikke forsvare å bruke titusenvis på en klokke. Det er selvfølgelig mekaniske ur som er interessante, men jeg klarer ikke mobilisere noen følelser for noe som selges i Norge i min prisklasse (med unntak av privatimporterte Seiko dykkerur).
Jeg har en 7 år gammel Certina DS Pilot med et helt basis ETA 2824-2 urverk som har fungert upåklagelig i minst 350 dager i året i de 7 årene. Denne har nå blitt såpass slitt at man kunne se hybelkaninene på innsiden av glasset på baksiden, og urmakeren foreskrev rens.
Til et sted mellom
2500,- og 3000,- kr.
På en klokke som kostet
3300,- kr. i 2004.
Og hvor jeg kan kjøpe nytt identisk komplett urverk fra USA for
650,- kr. pluss frakt og moms.
Fant ut at jeg ikke hadde lyst til å betale nesten hele klokken på nytt, og
ihvertfall ikke hadde lyst på en ny Certina!
Kom samtidig over Stowa på et amerikansk hifi-forum, av alle steder. Skjønte plutselig at som med alt annet var det en mye større verden der ute på internettene enn her i verdens rikeste u-land. Oppdaget fort at to av de originale produsentene av navigatørklokker for Luftwaffe fortsatt holdt på (dog med noe eierskifte), og ikke bare hadde de klokker mye nærmere originalen enn IWC Mark XVI (som jeg har siklet på siden den var XV), men de hadde solide ETA-verk og lå også på et prisnivå jeg hadde råd til. (IWC og A. Lange & Söhne lever også fremdeles, men de koster noe heeelt annet....)
Har nå en
Laco 45mm "Baumuster A" på en lukket Fluco pilotrem, og hentet en
Stowa Marine Automatic nå i sted.
Er latterlig fornøyd med begge kjøpene. Masse nærbilder av Stowaen
her og Lacoen
her (hvis det er lov til å linke til andre fora - hvis ikke please slett og unnskyld meg).
Hadde jeg klart å la være å bestille chronometer-oppgradering på Stowaen hadde den kostet meg 4600,- kr. inklusive frakt og moms. Ikke verst...