Rolex eller ei.

Medlem
4. sep. 2017
Innlegg
383
Sted
Oslo
Jeg står på venteliste på en Air King. Det er ikke den klokken jeg ønsker meg mest. En submariner er det jeg egentlig vil ha. Samtidig ser jeg Air King kanskje er en upopulær modell. Men på den andre siden, det er den jeg kan få. 10 års service intervall, må jeg si frister også. Jeg liker den grønne logoen og kronen. Litt mindre alle femtallene. Men det er jo en måte å komme inn i Rolex verdenen. Det er ikke så mange andre klokker jeg har i kikkerten. Hva synes folket om Air King? Det hjelper jo ikke å spare til en sub, når man må kjøpe disse til høyt over retail. Jeg liker også Oyster Perpetual 41mm med silver dial. Men må jeg da starte bakerst i køen igjen? Kjøper jeg Air King så får jeg jo en klokke med godt verk, og får dessuten ett kundeforhold til Bjerke, som kanskje kan ende i gjevere modeller over tid.

Av andre klokker jeg har lyst på er Glashütte Original Panomaticlunar og også noen Breitling modeller. Men begge disse taper seg grovt i verdi. Ikke att jeg skal selge, men jeg har på følelsen att skulle jeg ikke like Air King så vil jeg i hvert fall få tilbake mesteparten av pengene mine hvis jeg selger.
 
Redigert:
Kjøp det du vil ha! Hvem vet, kanskje Air King blir den neste store raketten? Av nysgjerrighet, hvor lenge må du vente på denne?
 
Jeg synes Air King er kul, kanskje en fremtidig klassiker? Daytona var det jo heller ingen som ville ha i starten og man ser jo hvordan det har gått :)
Dessuten er det kult å ha noe litt utenom. Personlig ville jeg heller hatt denne enn en explorer I f.eks. Men det er jo meg da, sikkert en hel haug som er uenige med meg på det punktet :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C
Ser ikke poenget med å kjøpe noe en egentlig ikke vil ha, bare for å pliise selger. GO Panomatic Lunar er fantastisk, så lenge intensjonen ikke er å selge er det ett fett om den taper seg i verdi
 
Kjøp det du har lyst på! Både GO og Breitling har jo dessuten stort sett meget hyggelige priser på annenhåndsmarkedet @Tannhjulet

Jeg synes Air King er kul, men den er ikke noe for meg. Tror heller ikke dette er en modell som kommer til å holde seg spesielt godt i verdi - hvis det er bekymringen din....

For øyeblikket virker det som alt med Rolex-krone på er i vinden, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Det er ikke alt med krone som er konge:p
 
Redigert:
Av andre klokker jeg har lyst på er Glashütte Original Panomaticlunar og også noen Breitling modeller. Men begge disse taper seg grovt i verdi. Ikke att jeg skal selge, men jeg har på følelsen att skulle jeg ikke like Air King så vil jeg i hvert fall få tilbake mesteparten av pengene mine hvis jeg selger.

Selv hadde jeg her kjøpt en Glashutte eller Breitling brukt, skulle verditapet være det du var mest redd for. For jeg antar at du har mer lyst på disse enn en drøssevis-på-dusinet Air King?

Og er det slik at du da må vente litt før modellen dukker opp, så kan det være en sunn modningsprosess. Kanskje den Panomaticlunar-en viser seg å være en kortvarig forelskelse? I så fall kan du ha unngått et bomkjøp når alt kommer til stykket. Etter å ha holdt på med dette noe år, så er vel lærdom nr. 1 å IKKE kjøpe noe du er lunken til/ikke har lyst på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen og Makken
Det er ikke den klokken jeg ønsker meg mest.

Tror egentlig du svarer deg selv ganske greit, fortsett å let

At noe taper verdi etter kjøp er kun av betydning om du skal selge, som regel er ikke det noe å tenke på når man er ute etter the one for de beholder man. [Og Air king er ikke the one ut fra hva du forklarer]
 
Redigert:
Den er kul, men litt lange lugs og litt for lubben gjorde at den røyk til fordel for noe annet.
2F9B0B5D-E4F0-451F-A639-3BE54601EEA9.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet og UJU
Ikke kjøp noe du egentlig ikke vil ha. Det er alltid en dårlig idé. Finnes jo (som du selv også påpeker) andre klokker enn Rolex.

Om det er for å bygge en relasjon til AD, så burde du i alle fall kjøpe noe du vil ha på veien mot klokken(e) du enda ikke får kjøpe.
 
AirKing er kul, og litt undervurdert IMHO. Men du skal ikke kimse av Breitling på bruktmarkedet. Og er du riktig heldig kan du kjøpe Breitling på brukten nå, og AirKing om ett år eller hva ventelistetiden er nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Flere her som har kommet med det gode rådet å kjøpe det du egentlig vil ha! Det er jo et ganske åpenbart råd som sikkert ikke er spesielt overraskende eller hjelpsomt, men det er viktig å reflektere litt over akkurat det. Jeg er en av flere som gikk i fella og kjøpte første (og andre?) klokke fordi de var satt ned/ikke gjennomtenkt nok, og endte opp med å angre og lete etter veier ut av elendigheten. Utfordringen du har er jo dog nettopp at det du egentlig vil ha (sub) ikke er tilgjengelig for deg, så da blir det litt komplisert. Om det var Rolex som sådan du ville ha, er det jo bare å kjøre på med Air-King, men selv om den har Rolex-kvalitet aner det meg at du likevel kan komme til å angre noe. For hva det er verdt synes jeg personlig det er en ganske kul klokke og hadde vært glad om den var i min samling!

Så hva er viktigst? Å en gang eie en sub kjøpt til retail, eie en sub eller oppleve Rolex-kvalitet generelt? Jeg tror jeg ville hørt på hva jeg egentlig ville, og enten kjøpt sub brukt (spare litt lenger) eller noe annet hos AD jeg ville ha mer enn Air-King (og så senere få muligheten til å kjøpe til retail). Da må du i så fall kjøpe et alternativ hos AD som du vet blir i samlingen, og det vil jeg tro finnes der (det er jo så mye annet bra å velge i).

Lykke til med valget!
 
Ikke at jeg har erfaring med Rolex-universet, men poenget til de fleste i tråden er helt korrekt: ikke kjøp noe du ikke vil ha! Så viktig kan da ikke merkevaren/god tone-med-selger være. Det handler om et prinsipp: klokker skal være gøy, for vi trenger dem strengt tatt ikke. Det er ikke gøy med noe du ikke egentlig vil ha ...

For en tid tilbake nektet jeg å selge ett av mine ur til en som jeg tror var nybegynner. Han ville så gjerne ha klokken, men på lenke, og det hadde ikke min. Han lurte på om man fant lenker på annenhåndsmarkedet. "Ikke lurt", sa jeg, "det blir dyrt". Så ba jeg ham spare tre-fire mnd til, slik at han hadde råd til til drømmen sin. Er jeg en engel? Nei! Jeg kunne bare ikke se for meg at min klokke skulle gå til noen som hver gang han så på den, ville være bittelittegrann misfornøyd! Ikke min klokke nei, no way! For den var perfekt som den var - og perfekt for den som evt. ville ha den akkurat slik jeg likte den.

Mottoet er: klokker er gøy - ikke la dem bli til misnøye!
 
Takker for alle svar. Jeg synes jo Air King ikke er så verst men den helt store Wow faktoren uteblir. Men jeg skulle gjerne hatt en Rolex. Jeg antar jeg drar å ser den live på Bjerke før jeg bestemmer meg.

Jeg har også sendt mail til Bjerke om å bytte venteliste til OP 41mm, med sølv skive. Den synes jeg er skikkelig fin.
 
Redigert:
Takker for alle svar. Jeg synes jo Air King ikke er så verst men den helt store Wow faktoren uteblir. Men jeg skulle gjerne hatt en Rolex. Jeg antar jeg drar å ser den live på Bjerke før jeg bestemmer meg.

Jeg har også sendt mail til Bjerke om å bytte venteliste til OP 41mm, med sølv skive. Den synes jeg er skikkelig fin.
Mitt beste tips, uansett hvilken modell du skulle ønske deg: Ikke send Mail - gå innom butikken og snakk med de direkte. En vennlig og god prat vil gjøre det så mye lettere for deg å få avklart hva som er mulig og ikke. Kanskje vil du få deg en positiv overraskelse også mtp reelle leveringstider, eller kanskje de har en mer tilgjengelig modell som du ikke allerede har vurdert?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Er jo synd å måtte «ta til takke» med en klokke man egentlig ikke har så lyst på, fordi den ikke er tilgjengelig. Men den er jo tilgjengelig på bruktmarkedet. Greit da er prisene høyere, men slik er det bare.

Jeg har en god del Rolex klokker og ingen av de er kjøpt ny, dersom de siste Sub modellene blir for dyre eller ventelistene blir umulige er det jo en mulighet å kjøpe 16610 som gikk ut av produksjon i 2010. Har selv en slik kjøpt brukt i 2019 for litt over NOK 70.000 med boks og papirer i fantastisk tilstand, koster vel noe mer i dag men den er fremdeles mye rimeligere enn keramisk Sub. Men det er en utrolig flott klokke som jeg tviler på at noen vil være misfornøyd med. Så kan man ha den til man har spart opp til det man egentlig ønsker, en Rolex er jo som regel ikke en utgift men en investering i og med at man får igjen det man ga og som regel mer så det er bedre enn money in the bank.
 
Redigert:
Men jeg skulle gjerne hatt en Rolex.
Hvorfor det? Er ikke det et vesentlig spørsmål her?
Mulig det er et dumt spørsmål for de som er frelst, men jeg stiller det nå likevel.

Hvis det er slik at du gjerne vil ha en Rolex og det er det viktigste kan du jo feks kjøpe denne:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=205075369
PS: jeg går på ingen måte god for akkurat denne klokken eller annonsen, det var den første og billigste jeg fant på finn i "herrestørrelse" :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac