Rolex GMT II

Tar jeg ikke helt feil så har 96 modell thritium, ikke luminova. Halveringstiden er såpass kort at den ikke vil lyse lenger uansett ;)

BLNR holder lenge - og lyser klart og tydelig i svart rom fra kvelden og frem til morgenen.

Ta din 1996 inn på soverommet - og ta en titt på den når det er gått 1 time (minst) og øynene har tilpasset seg ørket. Jeg vedder at du ser svak, svak lume fra tritiumet.

Luminova kom ikke før 1998.

Har en Submariner fra 98 med tritium og en GMT fra 99 med luminova. Som man skulle forvente er det et hav av forskjell, men det er som Loevhagen sier, dersom man ser godt etter når øynene har tilpasset seg mørket kan man se en antydning til lume. Likevel så lite at det ikke har stor praktisk funksjon.

Enig med KimNK at det er sjelden restlumen på tritum er av noen praktisk verdi - men det er ett unntak; våkner man på nettene så ser man hva klokka er.

Tritium har en halveringstid på ca. 12 år. Klokken er 18 år gammel, så det skulle være igjen ca. (2^-1,5)*100% = 35% av strålingsintensiteten. Hvis vi antar at fosforets respons på strålingsintensiteten er lineær, skulle endringen i forhold til ny klokke svare til halvannet blendertrinn i fotosammenheng, så det skulle absolutt være litt igjen.

Redigert:
Tritium har en halveringstid på ca. 12 år. Klokken er 18 år gammel, så det skulle være igjen ca. (2^-1,5)*100% = 35% av strålingsintensiteten. Hvis vi antar at fosforets respons på strålingsintensiteten er lineær, skulle endringen i forhold til ny klokke svare til halvannet blendertrinn i fotosammenheng, så det skulle absolutt være litt igjen.

Er ikke vankeligere en det nei, hehe. Takk igjen

Dette er grunnen til at jeg elsker dette forumet! he he!:mrgreen:

Våknet i natt og måtte selvfølgelig pisse, tok en titt på klokka likeså. Så da at det var litt igjen ja. Men som det ble sagt, ikke at man kan bruke det til så mye lenger:cool:

Du kan bytte ut urskiva og viserne - og beholde de gamle delene. En bruker her inne har gjort det på sin GMT Master nå nylig. :)

Så egentlig nei.. Ok . Da utgår de modellene av GMT ihvertfall då den blir lite brukendes for meg.

Lume er et must, og faktisk en av grunnene til at Panerai er en favoritt på jobb.

Har hatt sansen for blnr siden den kom for noke år siden . Men tenkte å ta turen innom Jørgensen ved første stopp i Tromsø ut på nyåret så det kan fort bli en ny pepsi

Men tenkte å ta turen innom Jørgensen ved første stopp i Tromsø ut på nyåret så det kan fort bli en ny pepsi

Listeprisen på ny Pepsi er vel drøyt 40 000 dollar, så da håper jeg at Jørgensen selger brukt... ;)
Men hadde vært en helvettes pangstart på nyåret med en BLRO på armen da!