Jeg har lyst til å skive noen ord om Rolex Oysterquartz og begynner med litt historie: Rolex introduserte quartz-verket (tredjepartsverk) i modell 5100 i 1970, denne var i helgull og ble kun produsert i 1000 eksemplarer. Det hevdes at dette er den eneste “limited edition” Rolex noensinne har laget og den var nummerert fra 1 til 1000. Den første masseproduserte versjonen kom i 1977 og ble lansert som Datejust og Day Date med eget in house-verk. Disse modellene ble populære på det asiatiske markedet men ble i stor grad oversett i det europeiske markedet. Rolex prøvde vel egentlig ikke å kjøre full quartz p.g.a. kvartskrisen men forsøkte å lage en spesiell modell for de som ville ha en meget presis klokke av høy kvalitet.
Link til mer info om modell 5100: http://www.hodinkee.com/blog/2010/1...00-the-king-of-quartz-watches-and-rolexs.html
Det hevdes flere plasser at Rolex kun produserte 25 000 Oysterquartz-klokker over en periode på 25 år. De siste modellene var sist i katalog i 2003 men produksjonen stoppet i 2001. Når man tenker på at de til stadig blir nevnt at Rolex produserer 1 million klokker i året blir 25 000 eksemplarer av Oysterquartz-modellene en dråpe i havet. Nå er selvfølgelig markedet for dyre quartz-klokker begrenset men jeg tror og håper Oysterquartzen får en høyere stjerne i boken hos samlere i årene som kommer.
Urverket tok over 5 år og utvikle og har en meget høy tikkelyd som signaturfaktor, Rolex laget prototyper for et nytt verk som skulle være helt lydløst men denne utgaven av klokken ble aldri sluppet på markedet. En slik prototype som hadde sneket seg ut av fabrikk ble lagt ut på auksjon med stor ståhei og dårlig stemning fra Rolex sin side. Rolex prøvde å kalle tilbake klokken som tyveri men klarte ikke å gjøre krav på den da den aldri var meldt stjålet i utgangspunktet. Det ble også bevist at Rolex gav slike prototyper til enkelte ansatte og at akkurat denne kunne stamme fra en slik gave.
Batteriet skal vare i ca. 3-5 år og service-intervallene på selve verkene skal være ca. 10 år.
Bilde av 5035/5055 som stod i samtlige Oysterquartz etter modell 5100:
Min personlige favoritt er ref. 17000, den har defintivt noe Genta-aktig over seg og en lenke som er veldig utypisk for Rolex. De tidlige utgavene hadde 3 linjer skrift på skiven og er de som er mest ettertraktet blandt de som samler på disse. Senere fikk Rolex COSC-sertifisert verkene og bestemte seg for å skrive dette på senere skiver. En kamerat av meg eier en 17000 med COSC-sertifisering og jeg må si jeg liker klokken bedre og bedre for hver gang jeg prøver den og det er vel faktisk den eneste quartz-klokken jeg har fått mekaniske følelser for
Hvis man har lyst til å se alle modellene er ref.nr. som følger: 17000 (SS), 17013 (SS/YG), 17014 (SS/WG), 19018 (YG) og 19019 (WG)
Ref. 17000 med 3 linjer:
Ref. 17000 med 5 linjer:
Bilder:
Her er ref. 17014 som har en annerledes lenke og fluted bezel:
Flere bilder:
Hadde satt pris på videre historie og flere bilder. Må da være noen på TS som sitter på en slik i samlingen?
Link til side med mer info: http://www.oysterquartz.net
@oysterquartz på Instagram har over 400 bilder og masse info om modellen: http://instagram.com/oysterquartz
Link til mer info om modell 5100: http://www.hodinkee.com/blog/2010/1...00-the-king-of-quartz-watches-and-rolexs.html
Det hevdes flere plasser at Rolex kun produserte 25 000 Oysterquartz-klokker over en periode på 25 år. De siste modellene var sist i katalog i 2003 men produksjonen stoppet i 2001. Når man tenker på at de til stadig blir nevnt at Rolex produserer 1 million klokker i året blir 25 000 eksemplarer av Oysterquartz-modellene en dråpe i havet. Nå er selvfølgelig markedet for dyre quartz-klokker begrenset men jeg tror og håper Oysterquartzen får en høyere stjerne i boken hos samlere i årene som kommer.
Urverket tok over 5 år og utvikle og har en meget høy tikkelyd som signaturfaktor, Rolex laget prototyper for et nytt verk som skulle være helt lydløst men denne utgaven av klokken ble aldri sluppet på markedet. En slik prototype som hadde sneket seg ut av fabrikk ble lagt ut på auksjon med stor ståhei og dårlig stemning fra Rolex sin side. Rolex prøvde å kalle tilbake klokken som tyveri men klarte ikke å gjøre krav på den da den aldri var meldt stjålet i utgangspunktet. Det ble også bevist at Rolex gav slike prototyper til enkelte ansatte og at akkurat denne kunne stamme fra en slik gave.
Batteriet skal vare i ca. 3-5 år og service-intervallene på selve verkene skal være ca. 10 år.
“The drive mechanism for the 5035/5055 is very similar to the design of a traditional mechanical watch escapement.* The pulse motor drives a pallet fork which in turn moves a pallet wheel.* This wheel drives the second hand at a 1:1 ratio with one tick per second.* The hour and minute hands are driven off this pallet wheel.* The loud "tick" you hear every second are the pallets engaging the pallet wheel.* That is why the tick of the 5035/5055 has such a unique sound and is very much like the tick of a mechanical watch, though at one tick per second rather than the eight ticks per second of a 28,800 bph Rolex Perpetual movement. This drive mechanism also ensures the second hand steps around the dial smartly with zero backlash since the hand is effectively locked in place by the pallet fork in between each beat.”
Bilde av 5035/5055 som stod i samtlige Oysterquartz etter modell 5100:
“Everything about the design and construction of the 5035/5055 module shows that Rolex intended this movement to be a "lifetime" movement, designed to be serviceable and serviced just like their mechanical movements. In fact, apart from the electronics and the pulse motor, the "mechanics" of the 5035 are the same as the 3035 automatic movement that was also introduced in 1977 and used in the Submariner and other Date/Datejust models for over a decade.”
Min personlige favoritt er ref. 17000, den har defintivt noe Genta-aktig over seg og en lenke som er veldig utypisk for Rolex. De tidlige utgavene hadde 3 linjer skrift på skiven og er de som er mest ettertraktet blandt de som samler på disse. Senere fikk Rolex COSC-sertifisert verkene og bestemte seg for å skrive dette på senere skiver. En kamerat av meg eier en 17000 med COSC-sertifisering og jeg må si jeg liker klokken bedre og bedre for hver gang jeg prøver den og det er vel faktisk den eneste quartz-klokken jeg har fått mekaniske følelser for
Hvis man har lyst til å se alle modellene er ref.nr. som følger: 17000 (SS), 17013 (SS/YG), 17014 (SS/WG), 19018 (YG) og 19019 (WG)
Ref. 17000 med 3 linjer:
Ref. 17000 med 5 linjer:
Bilder:
Her er ref. 17014 som har en annerledes lenke og fluted bezel:
Flere bilder:
Hadde satt pris på videre historie og flere bilder. Må da være noen på TS som sitter på en slik i samlingen?
Link til side med mer info: http://www.oysterquartz.net
@oysterquartz på Instagram har over 400 bilder og masse info om modellen: http://instagram.com/oysterquartz